Miten nuorena olette vieneet lapsenne hiekkalaatikolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kypsä

Vieras
Oikeasti nyt v...ttaa! olin pihalla "hiekkaleikeissä" 1-vuotiaani kanssa. Ei olla pahemmin harrastettu aiemmin kun ei osaa edes seisoa vielä istua pöjötti vaan ja hinkkasi persuuksillaan ympyrää ja heilutti lapiota. Ei näyttänyt nauttivan hommasta yhtään. Vähän jos meni käteen hiekkaa niin kauhea ravistelu, kuin olisi kissa tassunsa kastellut.

Korkeintaan puoli tuntia oli maassa, ei varmaan sitäkään. Jalassa oli "suojahousut" ja lenkkarit. Sukat ja alla olevat housut oli ihan hiekkaiset ja housun takamus märkä. Miksi tuon ikäistä PITÄISI viedä pihalle istumaan? Itse kyllä odotan että lapsi oppii edes seisomaan ja kyykkimään ennen kuin häntä laitan "leikkimään" hiekkalaatikolle. Olen kai sitten laiska ja huono äiti kun v..tuunnun moisesta, mutta pisti ärsyttämään.

Heh!
Älä ihmeessä vie, jos se on noin vastenmielistä.
Mietipä nyt itseäsi, jos sinut lyötäisiin santalaatikolle, jossa et ole kuunaan ollut, miten reagoisit?
Alkaisitko rakentaa onnesta mykkyrällä hiekkalinnoja ja kiitoratoja vai istuisitko hoomoilasena laatikossa käsittämättä oikein tehdä mitään ja huiskisit käteen joutunutta santaa huithemmettiin...?

Tehkää jotain muuta kivaa yhdessä pihalla, eihän sinne hiekkikselle ole pakko mennä.Odota että lapsi on vanhempi ja jos silloin tuntee kiinnostusta moiseen, tuuppaa se sitten laatikkoon.

Niin ja kysymykseen vastaus...mein muksu oli lodjussa ekaa kertaa joskus oisko ollu 9 kk iässä.

Esikoinen oli jotain 10 kk ja kuopus konttaili hiekkiksellä jo pari kk aikasemmin. Eihän sen ikäset oikeen muuta osaa tehdä kun kontata ympäri laatikkoa, kieriä hiekassa ja heilutella lapioita. Mutta elämyshän sekin niille on :D

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Esikoinen oli jotain 10 kk ja kuopus konttaili hiekkiksellä jo pari kk aikasemmin. Eihän sen ikäset oikeen muuta osaa tehdä kun kontata ympäri laatikkoa, kieriä hiekassa ja heilutella lapioita. Mutta elämyshän sekin niille on :D

Sama juttu meillä. Ja ollaan liu'utettu mäessä saman ikäisestä ja keinutettu..

Jätkä oli reilun 1v ku pääsi laatikolle mummun kaa, kotona ei viel sillon ollu mahollista, nyt kyllä isäntä väsäs hienon laatikon. Meillä ainakin poika nauttii ulkona, eihän se sielä mitään osaa tehdä oikeen, mut tykkää kumminki. Se on kova tutkimusmatkailia. :D

kuopus oli hmm...noin about 10 kk eka kerran eikä tykännyt touhusta lainkaan, nyt on vuoden eikä muuten tykkää olla hiekkiksellä vieläkään :/ ravistelee heti hiekat pois käsistä jne ja vaikka kuinka aina olen siellä laatikossa seurana ni kattoo anovasti et pitäs päästä pois :o

muoks, eli meillä sit käydään uskollisesti laatikolla mutta touhutaan kaikkee muuta ulkosalla...

Alkuperäinen kirjoittaja kypsä:
Yritän olla tuntematta syyllisyyttä siitä, etten jaksa vielä tuon ikäistä raahata hiekkikselle ja kaivaa suusta hiekkaa...
Eihän se mikään pakko tietenkään ole viedä =) Voihan siellä ulkona muutakin tekemistä keksiä. Meillä vaan esikoinen ei enään viihtynyt vajaan vuoden iässä rattaissa, joten oli pakko kehitellä muita aktiviteetteja kun kärryjen lykkiminen ympäriinsä siel ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja kypsä:
Yritän olla tuntematta syyllisyyttä siitä, etten jaksa vielä tuon ikäistä raahata hiekkikselle ja kaivaa suusta hiekkaa...
Eihän se mikään pakko tietenkään ole viedä =) Voihan siellä ulkona muutakin tekemistä keksiä. Meillä vaan esikoinen ei enään viihtynyt vajaan vuoden iässä rattaissa, joten oli pakko kehitellä muita aktiviteetteja kun kärryjen lykkiminen ympäriinsä siel ulkona.

just näin, kaikki ei vaan jaksa istua rattaissa

Esikoinen alkoi 1-vuotiaana kaivaa innokkaasti lapiolla hiekkalaatikolla. :)

Kuopuksen, 7kk, voisin jo viedä koska osaa kontata ja istua jne. mutta kun se laittaa kaikki suuhun niin en jaksa kaivaa kokoaikaa sitä hiekkaa suusta. :saint:

En koskaan vienyt, mut nyt menee sinne itse. Itse inhoan syvästi hiekkaa, sitä kun on varpaan välitkin sit täynnä (siis mulla) ja lapsi menee kyl ihan kokopesulle ja vaatteet vaihtoon. Mut nyt kun sinne itse menee, siellä saa touhuta tietysti, vaikka mua inhottais kuinka, kyllä kestän. ;)

No meillä saa tuon 12-kiloisen raahata joka paikkaan pihalla kun ei kävele eikä konttaa. Peppukiitäjä on, mutta ei hiekalla kulje kuin ympyrää. Että eipä paljon huvita raahata. Siirretään suosiolla myöhemmäksi.

Heti keväällä (maaliskuu) ku ikää oli noin 11kk.. Syy-> äiti tylsistyi kotona ja halusi aikuista juttuseuraa. Siinä vaiheessa vielä konttasi vaan mutta 12kk paikkeilla oppi käveleen ja ei tullu enää niin paljo mutaa vaatteisiin eli helpotti äiskän hommaa. (Tosin kyllähän se vieläki välillä, niinku tänään vesisateessa, heittää itsensä makaamaan lätäkköön ja siinähän sitä on taas pestävää.)

Seuraava lapsi varmaan menee hiekkalaatikolle heti ku osaa kontata sillä me käydään leikkikentällä 2 kertaa päivässä ja olis hassu pitää nuorempaa vaan vaunuissa istumassa jos liikkua jo osaa.

Yhteistyössä