Miten nuo synnytysrepeämät rankataan? Ja mikä on eppari?

  • Viestiketjun aloittaja Tukokuussa synnyttämään.
  • Ensimmäinen viesti
Tukokuussa synnyttämään.
Eli siis mitä eroa on esim. 1. asteen tai 3.asteen repeämällä - kumpi on pahempi? Ja jos on vaikka 5. asteen repeämä, niin mitä silloin on oikein revennyt?
 
En tiiä mikä on pahin, mut mulla oli 3 tai 4.. Tikkejä tuli kuulemma niin monta ettei lääkäri jaksanut laskea. Paranemisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa, vaikka siitä oli peloteltukin. Istuin jo samana päivänä ja kivutkin oli ihan hallittavissa (kunhan muisti ottaa lääkettä tasasin väliajoin :) ) Parannuin ennalleen :)
 
epparista voi myös kieltäytyä, niitä tehdään valta
Niitä on 1, 2 ja 3. Jossakin terminologiassa saattaa olla nelonenkin, mutta se ei ole virallista.

Ykkönen on limakalvorepeämä, kakkonen on lihasrepeämä ja kolmonen on repeämä peräsuoleen asti. Eppari on episiotomia eli välilihan leikkaus ja se vastaa aina toisen asteen repeämää ja altistaa lisärepeämille, kun valmiiksi on jo paikat halki.
 
Ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Kaverilla neljännen asteen repeämä: repesi virtsapurken suu ja peräaukko. Nyt, vuosi synnytyksen jälkeen kävi korjausleikkauksessa.
Miten hän sitten tuon vuoden pärjäsi? Haittasiko ihan jokapäiväistä elämää? Tai siis tietenkin haittasi, mutta käytännössä miten; ei kai hän mitään katetria joutunut käyttämään?

 
Repeämät luokitellaan I-IV

I . vain ihoa tai limakalvoa on repeytynyt
II . repeämä ulottuu lihaskerrokseen asti
III. edell. lisäksi myös peräaukon sulkijalihas on repeytynyt
IV. edell. lisäksi myös peräsuolen limakalvo on repeytynyt

 
SocialButterfly
Alkuperäinen kirjoittaja Cara-:
En tiiä mikä on pahin, mut mulla oli 3 tai 4.. Tikkejä tuli kuulemma niin monta ettei lääkäri jaksanut laskea. Paranemisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa, vaikka siitä oli peloteltukin. Istuin jo samana päivänä ja kivutkin oli ihan hallittavissa (kunhan muisti ottaa lääkettä tasasin väliajoin :) ) Parannuin ennalleen :)
mä taas söin kipulääkkeitä melkein 3kk :| ja en tosiaan pystynyt istumaan 3kk ..vieläkin jossain tilanteissa korjaushaavaan sattuu..mulla siis meni sulkijalihas paskaksi..joka kyllä parani onneksi nopeesti..ja tiukalla treenillä on alapääkin kunnossa :D
 
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Kaverilla neljännen asteen repeämä: repesi virtsapurken suu ja peräaukko. Nyt, vuosi synnytyksen jälkeen kävi korjausleikkauksessa.
Miten hän sitten tuon vuoden pärjäsi? Haittasiko ihan jokapäiväistä elämää? Tai siis tietenkin haittasi, mutta käytännössä miten; ei kai hän mitään katetria joutunut käyttämään?
Juu siis virtsarakon suu saatiin ommeltua kuntoon jo synnärillä, oisko ollut jotain viikon päästä synnytyksestä. Mutta peräaukon repeäminen korjattiin nyt. Tähän asti joutunut käyttämään vaippoja ja valitettavasti korjausleikkauksen ennustekaan ei ole mikään kovin hyvä. :(
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja epparista voi myös kieltäytyä:
Eppari on episiotomia eli välilihan leikkaus ja se vastaa aina toisen asteen repeämää ja altistaa lisärepeämille, kun valmiiksi on jo paikat halki.
Toinen koulukunta sanoo, että on parempi leikata siihen suuntaan mihin toivotaan kuin antaa revetä esim. virtsaputkeen päin...
 
Mulla oli kolmannen asteen repeämä ja meni sulkijalihas. Toipuminen kesti kuukauden pari, mutta kipulääkkeillä pärjäs hyvin. Parannuin kuitenkin entiselleni, tosin tämä toinen muksu syntyikin sitten mun omasta toivomuksesta sektiolla.
 
SocialButterfly
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Mulla oli kolmannen asteen repeämä ja meni sulkijalihas. Toipuminen kesti kuukauden pari, mutta kipulääkkeillä pärjäs hyvin. Parannuin kuitenkin entiselleni, tosin tämä toinen muksu syntyikin sitten mun omasta toivomuksesta sektiolla.
sanottiinko sulla että alakautta ei enää saa synnyttää..kun mulle silloin neuvolassa puhuttiin tyyliin että et sitten varmaan alakautta tule enää synnyttämään..ja mulla on kauhee sektiopelko..joten tuskin koskaan enäää lapsia teenkään :|
 
Mulla tuli synnytyksessä 2. asteen repeämä ja sen lisäksi tehtiin eppari, johon tikkejä tuli kolmeen kerrokseen. Tikkejä tuli yhteensä paljon.

Huh, rupes ihan heikottamaan nuo toisten kirjoittamat tekstit repeämistä ja eppareista :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Mulla oli kolmannen asteen repeämä ja meni sulkijalihas. Toipuminen kesti kuukauden pari, mutta kipulääkkeillä pärjäs hyvin. Parannuin kuitenkin entiselleni, tosin tämä toinen muksu syntyikin sitten mun omasta toivomuksesta sektiolla.
sanottiinko sulla että alakautta ei enää saa synnyttää..kun mulle silloin neuvolassa puhuttiin tyyliin että et sitten varmaan alakautta tule enää synnyttämään..ja mulla on kauhee sektiopelko..joten tuskin koskaan enäää lapsia teenkään :|
Itseasiassa synnytyslääkäri ( Jorvissa, kun kävin juttelemassa sektiosta) oli sitä mieltä, että olisin voinut synnyttää halutessani alakautta. Uusien tutkimusten mukaan uusia repeämiä ei tule niin helposti kuin on uskottu. Halusin kuitenkin sektion kaikesta huolimatta. Enkä ole kylläkään päätöstäni katunut. Oli sen verran "helppo" homma edelliseen verrattuna. Eli varmasti sullakin on vielä mahdollisuus alatiesynnytykseen niin halutessasi.

 
SocialButterfly
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Mulla oli kolmannen asteen repeämä ja meni sulkijalihas. Toipuminen kesti kuukauden pari, mutta kipulääkkeillä pärjäs hyvin. Parannuin kuitenkin entiselleni, tosin tämä toinen muksu syntyikin sitten mun omasta toivomuksesta sektiolla.
sanottiinko sulla että alakautta ei enää saa synnyttää..kun mulle silloin neuvolassa puhuttiin tyyliin että et sitten varmaan alakautta tule enää synnyttämään..ja mulla on kauhee sektiopelko..joten tuskin koskaan enäää lapsia teenkään :|
Itseasiassa synnytyslääkäri ( Jorvissa, kun kävin juttelemassa sektiosta) oli sitä mieltä, että olisin voinut synnyttää halutessani alakautta. Uusien tutkimusten mukaan uusia repeämiä ei tule niin helposti kuin on uskottu. Halusin kuitenkin sektion kaikesta huolimatta. Enkä ole kylläkään päätöstäni katunut. Oli sen verran "helppo" homma edelliseen verrattuna. Eli varmasti sullakin on vielä mahdollisuus alatiesynnytykseen niin halutessasi.
tuskin uskallan tehdä enää sitäkään..tää vie vuosia että pystyy aattelemaankaan että joskus toista tekisi
 
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
Alkuperäinen kirjoittaja Chantilly:
Mulla oli kolmannen asteen repeämä ja meni sulkijalihas. Toipuminen kesti kuukauden pari, mutta kipulääkkeillä pärjäs hyvin. Parannuin kuitenkin entiselleni, tosin tämä toinen muksu syntyikin sitten mun omasta toivomuksesta sektiolla.
sanottiinko sulla että alakautta ei enää saa synnyttää..kun mulle silloin neuvolassa puhuttiin tyyliin että et sitten varmaan alakautta tule enää synnyttämään..ja mulla on kauhee sektiopelko..joten tuskin koskaan enäää lapsia teenkään :|
Itseasiassa synnytyslääkäri ( Jorvissa, kun kävin juttelemassa sektiosta) oli sitä mieltä, että olisin voinut synnyttää halutessani alakautta. Uusien tutkimusten mukaan uusia repeämiä ei tule niin helposti kuin on uskottu. Halusin kuitenkin sektion kaikesta huolimatta. Enkä ole kylläkään päätöstäni katunut. Oli sen verran "helppo" homma edelliseen verrattuna. Eli varmasti sullakin on vielä mahdollisuus alatiesynnytykseen niin halutessasi.
tuskin uskallan tehdä enää sitäkään..tää vie vuosia että pystyy aattelemaankaan että joskus toista tekisi
:hug:
 
mulle on kans väläytelty sitä mahdollisuutta ettei alakautta synnytys onnistuisi, koska kuulemma toista kertaa näitä ei pysty enää kunnolla korjaamaan :/ No saa nähdä sit kun sellaisen ihmeen aika tulee :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cara-:
mulle on kans väläytelty sitä mahdollisuutta ettei alakautta synnytys onnistuisi, koska kuulemma toista kertaa näitä ei pysty enää kunnolla korjaamaan :/ No saa nähdä sit kun sellaisen ihmeen aika tulee :)
Juu, sen vuoksi mäkin sektion halusin, kun en halunnut ottaa riskiä uusista repeämistä, joista en sit näin hyvin toipuiskaan... :/
 
vieras
Mun ystävälläni oli tuo III-asteen repeämä ja aivan totaalinen istumiskielto pitkään, kotonakaan ei saanut kuin makoilla.
Menevänä tyyppinä oli aivan hesteessä kun ei voinut autoa ajaa.
Ja heti sanottiin että jos toista lasta mietit se on sitten sektio automaattisesti, ei kestä paikat.
Alapää tunnoton pitkän aikaa, seksi ei kuulema tuntunut miltään, paskaa ei voinut pidättää jne.
Mutta kyllä se vaan korjaantu siitä ja seuraava lapsi sektioitiin.
 

Yhteistyössä