MITEN NUKUTATTE VAUVANNE YÖUNILLE?

Eli meillä on 2,5 kk tyttö, hänelle alkaa kehittyä unirytmi. Meillä vaihdetaan yövaatteet ja vaippa. Sitten mennään syömään (tissiä) sänkyyn. Jossain vaiheessa tyttö nukahtaa ja sitten laitan sen omaan sänkyyn.
Monesti vaan mietin, että kannattaisiko joku asia tehdä toisin.
Miten teillä mennään nukkumaan?
 
Mä syötin vauvan yleensä sängyssä ja sitten nostin sen omaan sänkyyn. Yleensä vähän havahdutin hereille,että oppi nukahtamaan itsekseen. Sama rituaali toistuu edelleen,vaikka syökin pullosta nykyään. Harvemmin enää nukahtaakaan syödessään.
 
Aikas samalla kaavalla meidän 3kk kanssa mennään. Yöpuku ja -vaippa päälle, imetystä sängyssä ja poika unille omaan sänkyyn. Melkein samalla kellonlyömällä joka ilta. Laulan vielä unilaulun päälle. Poika jää joskus täysin virkeänä sänkyyn, mutta ei huutele (useimmiten;)) perään vaan nukahtaa noin 10 minuutissa. Saas nähdä kuinka kauan tätä iloa kestää :p
 
Meillä iltapesut, vaipanvaihto ja yökkäri päälle. Tämän jälkeen laitetaan pojan huoneesta valot veks, saa pullosta maitoa (ei pinniksessä ) ja sitten siirretään hereillä ollessaan pinnikseen. Sinne sitten nukahtaa melko nopsaan itsekseen (1-10min. ). Poika siis 7kk nyt ja näin on menty sieltä 2kk iästä lähtien (suurin piirtein ).
 
miten milloinkin :) Useimmiten kuitenkin kasin jälkeen otamme maitopullon sänkyyn ja siihen viereen nukutamme. Jos ei meinaa nukahtaa vaan yrittää kiivetä kokoajan pois,leikitään vielä hetki ja uusi yritys. Ennen ysiä yleensä tulee nukkumatti kuitenkin.

Kun poika on puoliunessa tai nukkuu kokonaan niin siirretään omaan sänkyynsä. Joskus nukahtaa syliin töllöä katsellessa ja siitä sitten sänkyynsä. Meillä ei toimi se että herättelee edes vähän jos vauva on ehtinyt nukahtaa koska poika on salamannopea piristyjä :D

Poika siis 9kk tänään =)
 
Mä täällä painin nukahtamis-ongelman kanssa... :/ Poika kohta 6kk, ei meinaa nukahtaa yöunille millään. Ei nukaha tissille eikä tutille. Ei syliin ei sänkyyn. Ja jos jollain ihmeellä saan sen nukahtamaan esim. yheksän aikaan sänkyynsä, niin saattaa herätä tunnin parin päästä eikä sitä saa nukahtamaan uudestaan millään. Kun ei se huvikseen tissiä syö, että saisin sillä nukutettua. Pahimpina öinä oo nukuttanut poitsua puol kahteen saakka.

Tyttö aikoinaan kävi just tolleen nukkumaan, että imetin sängyssä mistä nostin tytön nukkuvana omaan sänkyynsä. Ja seittemän kuisena lopetettiin yösyötöt ja tissille nukuttamiset tosta noin vaan. Nyt oon siis ihan hukassa tän poitsun kanssa, ku nukkuminen on niin pirun vaikeeta. :headwall:
 
Meillä oli aivan kaameeta taistoa nukutus alkuaikoina,aluks oli koliikkihuudot 2kk asti ja sitten piti herraa kanniskella vanhasta muistista puolesta tunnista kahteen kitinöiden säestämänä kunnes sai laskettua sänkyyn.
Sit aloin totuttamaan omaan sänkyyn nukahtamista ja sekin oli yhtä venkslaamista kunnes viilasin pilkuntarkat rutiinit iltatoimiin.
Eli iltapesut,masuhieronta,vaippa ja yökkärit päälle. Verot ikkunaneteen (poika sylissä) yö valo päälle ja iso valo pois. Sit istun imettämään sängynlaidalle ja tutti suuhun ja pidän poikaa vähän aikaa sylissä... ei oo nukahtanut illalla tissille kai koskaan. Sit lasken sänkyyn. Vielä ei voi poistua sängyn vierestä ennenkuin poika nukahtaa...tarvii välillä kyjelle kääntelyä ja tutin laittoa,joskus nukahtaa itsenäisemmin. Kaikenkaikkiaan hyvässä hengessä yleensä nukahtaminen nykyään tapahtuu ja viimeistään puolessa tunnissa nukahtaa,joskus jopa vartissa. Nyt vaan levottomien yöunien seuralaisena on hiipinyt levottomuus myös nukahtamiseen,saa kummia säpsyjä just kun on vaipumassa uneen ja siitähyvästä saattaa lopullinen nukahtaminen kestää.
Meilläkin käydään laittamassa tuttia useesti nukahtamisen jälkeen,hyvässä lykyssä koko yö on vehtaamista... kai aika tekee tehtävänsä :/ ikää nyt kohta 7kk
 
noin meilläkin alussa nukutettiin mutta hyvin äkkiä se muuttui niin että sai tissiä olohuoneessa ja sitten kannettiin omaan sänkyyn johon nukahti omaan tahtiinsa. Meillä on aina lapsi nukkunut hyvin ja nukahtanut itsekseen, jollei ihan alkuaikoja lasketa. Nyt lapsi on 10 kk ja olen todella onnellinen että menee edelleen niin että syödään puuro ja maito, sitten hampaiden pesulle ja pusut ja halit ja sänkyyn, sinne jää ja sitten nukahtaa. :heart: :heart: Mun mielestä ei siis tarvii mitään muuttaa tossa teidän nukutussysteemissä, ainakaan vielä kun toinen on noin pieni.
 
Mä kanssa meininkiä 3kkn kanssa: unipuku - ja vaippa, tuju satsi pullosat (ei ota tisua) ja sitten välillä 22-23 sänkyyn. Sillä välillä yleensä nukahtaaki puolessa tunnissa tuttia antamalla, ite luen tai kirjottelen jotain, tai sit vaan ihastelen ihanaa lastani :) . Sit ku alkaa silmät lupsuu ni sammutan valot, välillä jään istuskelee viel viereen ja välillä en, käyn vaan laittamas tutin jos inahtelee. (Yleensä pari kertaa havahtuu ku ei oo tuta suus) ..Pisimmillään menee joskus puoli 12 et nukahtaa mut se on ihan maximi (kopkop :) ) Nukkuu sit 4-6h, vaihdetaan kuiviin, syödään, ja takas nukkumaan aamuun asti. Tätä ollut jo useamman viikon, ellei kuukauden, ihana tietää et menee aina samalla lailla, sit voi vielä itse katsella vaik Frasieria ja Conania jos jaksaa tai olla miehen kans jos on jo tullu iltavuorosta :)
 
Meillä on yleensä aina nukahtanu tissille tai sit sylissä kun on illalla ku katon töllöä ni sit kannan pinnikseen ku alkaa näyttää siltä.Ja sinne jää.Ei oo koskaan viel tarvinnut pois nostaa.Eli joskus kitisee ni hetken pidän kättä selän päällä ni sit rauhottuu.

Näin mennyt molemmilla-ei ole onneksi koskaan tarvinnut ns.nukuttaa.

Ja vaikka siis nukahtaa tissille ni nostan vielä ylös ja röyhtäytän ni yleensä havahtuu vähän ja menee tavallaan hereillä/puoli nukuksissa sänkyyn.Mutta siis en ole huomannut eroa vaikka olisin vienyt nukkuvanakin.
 
Meillä mennään huomenna 8vko tytön kanssa vaihtelevasti klo 20-22 nukkumaan seuraavalla rytmillä:
(joskus syödään ensin vähän) iltapesut (2krt/vko suihku/kylpy muuten pienet pesut), seurustellaan hoitopöydällä ilmakylpyjä samalla antaen(kylvyn jälkeen usein tämä jää pois kun kylmä hermostuttaa neidin), vaippa, yöpuku, pimeeseen makuuhuoneeseen syömään (samalla lauleskelen), röyhtäisyn kautta sänkyyn tutti suussa joko puoli nukuksissa tai hereillä, lauleskelua, sitten sanotaan hyvää yötä ja menen pois. hyvänä iltana nukahtaa heti itekseen, huonona iltana voidaan käydä laittamassa tuttia ja hyssyttelemässä useampaankin kertaan lopulta kuitenkin nukahtaa omaan sänkyynsä.

Olen alusta asti päättänyt että syliin/tissille en nukuta vaan sitten syönnin päälle kans röyhtäytän johon usein havahtuu ja sitten vasta sänkyyn nukkumaan. olen myöskin toiminut niin että ihan joka kitinään/itkuun en heti vastaa vaan kuuntelen rauhoittuuko itse. Neiti kun on sitä tyyppiä että juuri ennen nukahtamista usein itkeskelee mutta rauhoittuu ilman rauhoittamista.
 

Yhteistyössä