Miten nopeasti työkkäri voi vaatia että lapselle löytyy hoitopaikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Mulle suuttui työkkärin täti kun en voinut järjestää kahdessa päiväksi lapsilleni hoitajaa viikoksi.
Varmaan kohta tulee karenssia tätin mielestä! Voiko työkkäri vaatia että mä saan noin nopeasti hoitopaikan? Vai pitääkö mun hakea hoitopaikkaa kahdelle lapselle,maksaa niistä jatkuvasti ja viedä lapset sitten silloin kerran kuussa viikoksi hoitoon jos sattuu viikon pätkä irtoomaan töitä??

Tuttuni joutui/pääsi työkkärin kurssille. Pääsystä ilmoitettiin torstaina, aloitus seuraavan viikon maanantaina. Ja kokopäiväinen hoitopaikka pitäisi siinä ajassa löytää kuudeksi viikoksi lapselle.. Ei tainnut mennä ihan kaikkien lakien mukaan tämä ainakaan.

Näin mä sanoin työkkärin tädillekkin,että kahdessa viikossa on kunnan järjestettävä,eli tarvitsen ilmoituksen töistä kaksi viikkoa aikaisemmin. Mutta sen mielestä mun ois kuitenkin pitänyt olla töissä jo ylihuomenna? Olen kyllä käynyt satunnaista keikkaa tekemässä kun olen vaan lapsenvahdin saanut,eli en ole mikään lusmuilija työtön. Ja mielellään menisin töihin jos ne ois jotain muuta kun viikko töitä,alkaa heti huomenna..

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelenaPimeä;23147085:
Kaksi viikkoa ennen pitää hakea, jos johtuu äkillisestä työllistymisestä.
Sen nopeammin ei tarvitse kunnan lain mukaan hoitoa järjestää.

eikä tuon pikapaikan tarvitse olla lähelläkään teidän kotia.

Toisaalta, kysyminen kannattaa. Menin aikoinaan kurssikutsun kanssa päiväkodille ja yllätys-yllätys, lapsi oli jo seuraavana maanantaina hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;23147018:
Vai pitääkö mun hakea hoitopaikkaa kahdelle lapselle,maksaa niistä jatkuvasti ja viedä lapset sitten silloin kerran kuussa viikoksi hoitoon jos sattuu viikon pätkä irtoomaan töitä??

Meillä on näin, muuten tulee karenssia.

[QUOTE="Häme";23147131]Meillä on näin, muuten tulee karenssia.[/QUOTE]

Tai siis tietty voi sopia itse että sisko tms hoitaa kunnes saa hoitopaikan kunnalta parissa viikossa, mutta työkkärin mukaan 1-2 pv on kohtuullinen varoitusaika (mm keikkahommissa hoitopuolella)

Jos olet työtön työnhakija niin eikös silloin pitäisi heti päästä töihin kun sellaista tarjotaan? Tämä, että ollaan kotiäiteinä ja samalla nostetaan työttömyysrahaa on minusta aivan käsittämätöntä! Aktiivisesti työtä hakevat voivat laittaa lapsensa hoitoon.

Tai siis tietty voi sopia itse että sisko tms hoitaa kunnes saa hoitopaikan kunnalta parissa viikossa, mutta työkkärin mukaan 1-2 pv on kohtuullinen varoitusaika (mm keikkahommissa hoitopuolella)

Ei voi olla!
Mä juurikin ajattelin, että jos alan pikkuhiljaa töitä haeskelemaan, mut en mä kyllä edes suostuis jättämään tuota meen kohta 2-vuotiasta kenellekään uppo-oudolle ilman tutustumista. Sitäpaitsi kun hän ei ole muutenkaan ollut koskaan kenelläkään hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23147193:
Ei voi olla!
Mä juurikin ajattelin, että jos alan pikkuhiljaa töitä haeskelemaan, mut en mä kyllä edes suostuis jättämään tuota meen kohta 2-vuotiasta kenellekään uppo-oudolle ilman tutustumista. Sitäpaitsi kun hän ei ole muutenkaan ollut koskaan kenelläkään hoidossa.

Ihan kuule on.

Kun olet työttömänä työnhakijana, oletuksena on että sä olet kanssa käytettävissä.

Virallisesti tuo menee juuri noin että jos olet työtön työnhakija niin silloin olet heti käytettävissä et kotiäitinä. Kh-tuki on kotihoitamista varten, ei työttömyyskorvaus. Sen takia kaikilla työttömillä pitäisikin olla lapselle haettuna hoitopaikka jonne sen sitten saa nopeasti laitettua jos/kun työllistyy.

Ahaa! Tuleeko se työkkärin täti sitten hoitamaan lastani kotiin?
Täällä päin nimittäin ei edes kahdessa viikossa paikka löydy,jos löytyy niin se paikka on jossain todella kaukana..ja meillä lapsi vielä alle 2v.,eli perhepäivähoitoon pitäisi päästä.

Kyllä se vaan on niin, että jos on työttömänä työkkärin kirjoilla, työtä on oltava valmis ottamaan vastaan heti. Sehän on vain kunnan puolelta se 2 viikon velvoite. Mutta pakkohan ei ole työkkärin asiakas olla. Silloin vain menettää työttömyystuen.
Mulla on lapsi hoidossa, ja voisin aloittaa työt vaikka huomenna. Mulla vaan ei ole edes niitä viikon keikkoja. Mielelläni sellaisia tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;23147257:
Täällä päin nimittäin ei edes kahdessa viikossa paikka löydy,jos löytyy niin se paikka on jossain todella kaukana..ja meillä lapsi vielä alle 2v.,eli perhepäivähoitoon pitäisi päästä.

No miksi ihmeessä sitten olet työttömäksi ilmoittautunut? Kotihoidon tuella voisit olla vielä kotona ja samalla haeskella niitä töitä sulle sopivalla aikataululla. Ahnetta tollanen.

Miksi sä olet työttömänä etkä ihan rehellisesti kotihoidontuella kotiäitinä kun sulla ei tunnu olevan aikomustakaan mennä töihin?

Virallisesti tuo menee juuri noin että jos olet työtön työnhakija niin silloin olet heti käytettävissä et kotiäitinä. Kh-tuki on kotihoitamista varten, ei työttömyyskorvaus. Sen takia kaikilla työttömillä pitäisikin olla lapselle haettuna hoitopaikka jonne sen sitten saa nopeasti laitettua jos/kun työllistyy.

Mut siis pitääkö siitä paikasta sitten maksaa koko ajan kun on työttömuustuella, vaikka se lapsi ei olisikaan siellä hoidossa?
Täällä ei kans saa edes tuolla kahden viikon varoitusajalle hoitopaikkaa. Enkä tosiaankaan lastani jättäisi ventovieraaseen paikkaan ilman, että oltais käyty siellä ensin tutustumassa.

Lain mukaan kaksi viikkoa on se aika. Sä et itse pikapaikassa voi titetnkään mitenkään vaikuttaa siihen mikä paikka on, tai edes mikä hoitomuoto. Kunhan on joku paikka. Jos haluat vaikuttaa haet sitä paikkaa hyvissä ajoin, eli viimeistään 4 kk ennen hoidon tarvetta. Silloin saatat saada sen paikan jonka haluat.

[QUOTE="vieras";23147261]Kyllä se vaan on niin, että jos on työttömänä työkkärin kirjoilla, työtä on oltava valmis ottamaan vastaan heti. Sehän on vain kunnan puolelta se 2 viikon velvoite. Mutta pakkohan ei ole työkkärin asiakas olla. Silloin vain menettää työttömyystuen.
Mulla on lapsi hoidossa, ja voisin aloittaa työt vaikka huomenna. Mulla vaan ei ole edes niitä viikon keikkoja. Mielelläni sellaisia tekisin.[/QUOTE]

Ei ole velvoitettu ottamaan vastaan työtä heti.
Lain mukaan työttömälle työnhakijalle on varattava kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen.
Eri asia on sitten, mitä työkkäri käsittää kohtuullisella ajalla...

Mä en ole mikään työkkärin tuella elävä lusmu,vaan olen kuulkaas keikkatöitä käynyt tekemässä jatkuvasti. Jopa sillä päivän varoitusajalla jos olen vaan hoitajan saanut! Mutta musta on älytöntä vaatia ja suuttua jos en saa parissa päivässä hoitajaa. Mun mielestä se kaksi viikkoa on kohtuullinen aika etsiä hoitopaikka! Kuka sen lapsen hoitopaikan maksaa jos pidän sitä koko ajan varalla? Mies kuitenkin töissä niin tuskin ilmanen paikka olisi?

Kun saat työmarkkinatukea / työttömyysrahaa niin se tarkoittaa että olet työmarkkinoiden käytettävissä, ihan oikeessa työkkärin täti oli.

Juuri näin. Ainakin meillä Kemissä pitää olla valmis lähtemään vaikka illaksi töihin jos aamulla ilmoitetaan keikata. Lapset eivät saa olla este työnteolle. Jos haluaa viettää luksusaikaa lasten kanssa ilman että pelkää työkkärin kutsua, niin kotihoidontuki on sitä varten. Tai sitten ilman tukia. Mutta työttömyystuki ei ole sitä varten että olis 2 viikkoa aikaa lusmuilla ja etsiä hoitopaikkaa ja olla tällöin poissa työmarkkinoilta.

Kuten sanoitkin, niin työttömänä ollaan työmarkkinoiden käytettävissä periaatteessa 24/7 TAI MUUTEN VOI PUKATA KARENSSIA.

Mutta kuka sen hoitopaikan maksaa?? Jos pidän lasta hoidossa ja olen itse kotona odottamassa että työkkärintäti kerran kuussa soittaa ja tarjoaa viikon pätkän töitä??

Kun olet työtön työnhakija niin silloin olet työvoiman käyettävissä heti! Piste. Ei ole kovin vaikea ymmärtää. Lapsille on voinut hakea hoitopaikkaa jo aikaisemmin ja niin ihmiset hakevatkin jotka yrittävät aktiivisesti saada töitä. Kotihoidontuelle sitten jso haluaa olla kotona lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;23147461:
Mä en ole mikään työkkärin tuella elävä lusmu,vaan olen kuulkaas keikkatöitä käynyt tekemässä jatkuvasti. Jopa sillä päivän varoitusajalla jos olen vaan hoitajan saanut! Mutta musta on älytöntä vaatia ja suuttua jos en saa parissa päivässä hoitajaa. Mun mielestä se kaksi viikkoa on kohtuullinen aika etsiä hoitopaikka! Kuka sen lapsen hoitopaikan maksaa jos pidän sitä koko ajan varalla? Mies kuitenkin töissä niin tuskin ilmanen paikka olisi?

Jos kerran mies on töissä niin mies sitten varmaan, vai mitä? Niin se meilläkin menee, enkä minä edes saa työttömyyskorvausta kokemuksen puutteen vuoksi. Jos teillä on lapselle kokopäiväinen hoitopaikka, voit viedä lapsen tosiaan joka päivä hoitoon, vaikkei tarvitsisikaan. Voit myös pitää kotona. Sehän on ihanteellinen tilanne, vai mitä? Lapsen ja esim. pk:n rytmin kannalta on tosin parempi, että hoidossa käy suht säännöllisesti, jotta syntyy rutiini ja silloin äidin yllättävä työllistyminen ei aiheuta mitään paniikkia.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;23147507:
Mutta kuka sen hoitopaikan maksaa?? Jos pidän lasta hoidossa ja olen itse kotona odottamassa että työkkärintäti kerran kuussa soittaa ja tarjoaa viikon pätkän töitä??

No itse tietysti maksat tulojesi mukaan paikasta.

Yhteistyössä