Miten niitä jäälyhtyjä tehdään?? miten siihen saa sitten kynttilän sisälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina ei tajuu :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina ei tajuu :)

Vieras
Olisi kiva tehdä tuohon meijän etupihalle, kuistille mutta en ymmärrä miten sen aukon saa siihen mihin voi kynttilän laittaa....

eli siis 10l ämpäriin vettä.... ja sitten??

jäädytän sen ulkona....?

mutta mites se aukko??laitanko pienemmän ämpärin sisälle jossa on kivi, että se kohta ei jäädy mihin kynttilä tulee vai miten? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina ei tajuu :):
Olisi kiva tehdä tuohon meijän etupihalle, kuistille mutta en ymmärrä miten sen aukon saa siihen mihin voi kynttilän laittaa....

jäädytän sen ulkona....?

mutta mites se aukko??laitanko pienemmän ämpärin sisälle jossa on kivi, että se kohta ei jäädy mihin kynttilä tulee vai miten? :)

Noin mä oon tehnyt niinkuin sä ajattelit. Liian työlästä käydä välillä kaatelemassa vettä pois.

Minä teen joskus vanhoilla rengaskakkuvuokilla sellaisia "jääkakkuja", joitten keskelle sitten just mahtuu tuikkukynttilä, sitä voi kuistin kivikaiteellakin poltella. Joskus vielä jäädytän sinne tulppaanejakin mukaan.

Itse tein eilen korkeisiin pakasterasioihin vesiväreillä värjättyjä lyhtyjä. Niistä tuli ihan kivoja. Pistin yhden aikaan yöllä -10c pakkaseen ja päivällä 12 aikaan otin pois ulkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Saas nähdä miten mun jää lyhtyjen kävi, jääty ihan läpeensä. :o Ämpäritkin poksahti rikki. varmaan halkee ne lyhdytkin kun alan hakkaa moralla kynttilän koloo. :D

Itsekkin kiskaisin lyhdyn melko säpäleiksi ruuvimeisselillä, mutta laitoin takaisin ulos muotissaan niin jäätyi ehjäksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Saas nähdä miten mun jää lyhtyjen kävi, jääty ihan läpeensä. :o Ämpäritkin poksahti rikki. varmaan halkee ne lyhdytkin kun alan hakkaa moralla kynttilän koloo. :D

Itsekkin kiskaisin lyhdyn melko säpäleiksi ruuvimeisselillä, mutta laitoin takaisin ulos muotissaan niin jäätyi ehjäksi :)

Aaa, niinpä tosiaan. Kiitos vinkistä. Kokeilen huomenna kun joutilasta aikaa.

Tein maitotölkeistä lyhtyjä, jäädytin maitotölkissä vettä ja kun se oli jäätynyt umpeen, kuorin jääkalikan esiin. Valelin sitä vaakasuorassa asennossa vedenkeitinkuumalla vedellä ja keskelle tuli tuikunmentävä aukko. Käänsin sen jääkalikan taas pystyasentoon ja iskin tuikun siihen keskelle.'
Näyttää kauniilta palaessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

jäädytän sen ulkona....?

Noin mä oon tehnyt niinkuin sä ajattelit. Liian työlästä käydä välillä kaatelemassa vettä pois.
Siis täh,mitenkä tää oikein toimii kä'ytännössä.
Jos ne ämpärin on sisikkäin,niin meneehän sinn pieneenkin ämpäriin vettä,kivi vain auttaa sitä pysymään pohjassa

Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

jäädytän sen ulkona....?

Siis täh,mitenkä tää oikein toimii kä'ytännössä.
Jos ne ämpärin on sisikkäin,niin meneehän sinn pieneenkin ämpäriin vettä,kivi vain auttaa sitä pysymään pohjassa

Se pienepi ämpäri jää kellumaan eli ei saa mennä ison ämpärin pohjaan asti. Eikä sinne mitään kiveä tartte laittaa vaan vettä sen veran että painuu sopivasti.

Alkuperäinen kirjoittaja halloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tekee lyhdyn tuolla "pienempi ämpäri sisällä"- tekniikalla, niin eihän siihen lyhtyyn jää aukkoa yläpäähän, vai. Eikö tuli tarvitsisi happea palaakseen?

Ja sitähän ei voi kääntää?

Hekotan täällä ääneen. Täydellinen kysymys täydelliselle päivälle, olen ollut ihan zombi koko päivän....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras (onneksi :)):
Alkuperäinen kirjoittaja halloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tekee lyhdyn tuolla "pienempi ämpäri sisällä"- tekniikalla, niin eihän siihen lyhtyyn jää aukkoa yläpäähän, vai. Eikö tuli tarvitsisi happea palaakseen?

Ja sitähän ei voi kääntää?

Hekotan täällä ääneen. Täydellinen kysymys täydelliselle päivälle, olen ollut ihan zombi koko päivän....

Jääkö tolla perinteisellä tekniikalla sitten aukko myös molempiin päihin eli myös sinne ämpärin pohjalle? Mun järjellä jäätyisi pohjasta ja reunoilta umpeen.

Ja tarviiko siis kynttilällä olla ilmareikä eli periaatteessa suora putki koko jäälyhdyn lävitse?

Yhteistyössä