Miten niin muka ruisleipä vähemmän lihottavaa kuin vehnäleipä??? En usko, perustelkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leivän mussuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leivän mussuttaja

Vieras
Sen asian TIEDÄN, että ruis ja täysjyvä on terveellisempää, mutta nyt puhutaan puhtaasti kaloreista ei terveysvaikutuksista.
Eikös minun keskimääräinen kalorinkulutukseni vrk:ssa ole joku reilut 2000 kaloria kun olen tälläinen normaalinkokoinen en lihava, enkä laiha 165/60.
Jos syön esim. päivässä 2200 kaloria ja vaikka 8 palaa leipää niin eikö ole tasan sama syönkö vaikka 100% ruisleivän vaiko vaikka vehnäpaahdon jos niissä kalorimäärä painoa kohden tismalleen sama??
Tuttavani (liikunnanohjaaja + terveydenhoitaja) väittää että se vaalea leipä on heti vyötäröllä ja minun tapauksessa lantiolla (päärynä kun olen), mutta 100% ruisleipä ei. MIKSI EI?? Mikä rukiin kaloreista tekee vähemmän lihottavan?
Tahtoo tietää, muuten en usko.
Ja oikeasti syön kyllä lähinnä ruisleipää ihan siksi kun siitä pidän enemmän, mutta siis periaatteessa kiinnostaa.

Niin ja minun ei todellakaan ole tarkoitus laihduttaa, olen tyytyväinen nykyiseen olemukseeni vaikka se aika monen palstalaisen mielestä on vielä läskin puolella;)

Itse ainakin tykkään kovasti sellaisesta 100% ruisleivästä kun Uotilan limppu ja siinä ei ole hiivaa... näin minäkin olen kuullut, että se on se hiiva...tiedä sitten??

Ruisleipä on täyttävämpää. Sun tarvitsee syödä sitä suhteessa vähemmän kun vehnäleipää saadaksesi mahan täyteen. Ruisleivästä vapautuu energiaa pidemmällä aikavälillä kun vehnäleivästä.
Eli jos syöt vehnäleipää mahan täyteen, niin sulla on uusi nälkä huomattavasti paljon aikasemmin, kun jos syöt ruisleipää. Venhäleivällä saat ns. energiapiikin, mitä ei ruisleivällä tapahdu. Ja siis vehnäleipää joudut mussuttamaan paljon enemmän kun ruista, mikä näkyy vyötäröllä...

Ruisleipä pitää myös nälkää paljon pitempään. Eli jos oletetaan, että elelisit pelkästään leivällä + päällisillä, joutuisit syömään vaaleasta leivästä tehtyjä voikkareita huomattavasti useammin / enemmän nälän pitämiseksi loitolla.

edit // Sisu ehti ensin selittämään saman asian :D

ja kuidut saa laskea suoraan kaloreista pois koska ne lasketaan kaloreihin mutta kun ne ei sula niin ne ei myöskään imeydy.
ja runsas kuitujen syönti myös nopeuttaa aineenvaihduntaa kun taas "pulla"leipä hidastaa sitä ja mitä hitaanpi aineenvaihdunta sitä enemmän rasvaa ja sokereita pääsee imeytymään elimistöön samasta ruoasta...

ja mä heittäisin vielä sellasen pointin että ottaa vaikka jälkiuunileipää ja vehnäleipää ja tekee voikkarin. Sitä jälkiuunia mutustaa jo sen verran kauemmin( ns sitkeää) kun vaaleen hotasee heti kitusiinsa että se joku ihmeen kylläisyyskeskus ehtii huomaamaan et hei mullahan on kupu jo täys, kun siinä vaiheessa jo on ehtinyt tekee 5 uutta vehnäpullaa :D

Mun on vielä pakko tulla kommentoimaan tähän ketjuun, että olen oikea himo leivän mussuttaja. Syön tosin vain melkeinpä aina ruisleipää joko tuota Uotilan limppua tai sitten niitä uusia kovia jälkiuuniviipaleita.
Mä saan kyllä uppoamaan kevyesti esim. 4-5 ruisleipää näin päiväkahvilla. Mun lounas onkin ruisleipä lounas ja sitten illalla teen ruoan koko perheelle. Rakastan niin paljon leipää ja aikoinaan olen tähän leivän mussutuslinjaan päätynyt kun rupesin korvaamaan päiväkahvi herkut leivällä, ensin vaalealla ja sitten siirryin tummaan. Eli kyllä sitä voi ruisleipääkin syödä monta palaa jos on tarpeeksi kaheli :whistle:
Mutta oikeesti enpä ole kuullut, että kovin monen lihavan tai ylipainosen paino-ongelmat johtuvat leivästä, edes siitä vaaleasta... Itse ainakin olen saanut painon pysymään kurissa nimenomaan tuolla leivällä kun ne päiväkahvi pullat ja keksipaketit olen jättänyt rauhaan.

*muoks* niin ja aamupalalla syön pari palaa leipää puuron lisäksi ja vielä iltapalalla pari :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Mun on vielä pakko tulla kommentoimaan tähän ketjuun, että olen oikea himo leivän mussuttaja. Syön tosin vain melkeinpä aina ruisleipää joko tuota Uotilan limppua tai sitten niitä uusia kovia jälkiuuniviipaleita.
Mä saan kyllä uppoamaan kevyesti esim. 4-5 ruisleipää näin päiväkahvilla. Mun lounas onkin ruisleipä lounas ja sitten illalla teen ruoan koko perheelle. Rakastan niin paljon leipää ja aikoinaan olen tähän leivän mussutuslinjaan päätynyt kun rupesin korvaamaan päiväkahvi herkut leivällä, ensin vaalealla ja sitten siirryin tummaan. Eli kyllä sitä voi ruisleipääkin syödä monta palaa jos on tarpeeksi kaheli :whistle:
Mutta oikeesti enpä ole kuullut, että kovin monen lihavan tai ylipainosen paino-ongelmat johtuvat leivästä, edes siitä vaaleasta... Itse ainakin olen saanut painon pysymään kurissa nimenomaan tuolla leivällä kun ne päiväkahvi pullat ja keksipaketit olen jättänyt rauhaan.
*muoks* niin ja aamupalalla syön pari palaa leipää puuron lisäksi ja vielä iltapalalla pari :ashamed:

Niin, mutta entäs kun siihen vaalean leivän päälle vedetään suklaalevitettä tai hilloa, ja sitä mussutetaan päiväkahvin kans. Valitettavasti näin toimii aika moni. Jos sen saman hillon vetää ruisleivän päälle, niin täyteläinen olo tulee nopeammin, ja myös pysyy pidempään

Pointtihan on varmaan siinä että vehnäjauhoissa ei oo mitään ravintoarvoa eikä mitään mikä pienimmässäkään määrin täyttäisi. Jos syöt 2 ruisleipää, niin vatsa on täynnä ja kylläisyyden tunne jatkuu pitkään. Jos taas syöt 2 paahtoleipää, niin voisit syödä toiset 2 lisää ja tunnin päästä on taas nälkä.

Vehnäleivästä ei mee nälkä ja varsinkin se nälkä tulee heti takas, eli joudut syömään enemmän ruokaa, että pysyt kylläisenä, jos käytät vehnäleipää.
Ja muuten maha toimii paremmin, kun vähentää vehnäleipää, kai sekin painoon vaikuttaa.

Mä arvelisin että vastaus piilee tuossa energian vapautumisnopeudessa: Nopeasti sulavat hiilihydraatit saavat aikaan verensokerin nopean ja korkean nousun. Kun verensokeri nousee tietylle tasolle, alkaa keho varastoimaan ylimääräistä energiaa rasvaksi. Ruisleivässä energia vapautuu hitaammin, jolloin verensokerin määrä on tasaisempi. Silloin keho ei saa yhtä paljon energiaa varastoon.

Sen lisäks sitä yleensä tulee sitten syötyä enemmän kun syö tuommosia jotka heittää verensokeria edes takas... Tasaisesti vapauttavat on parempia, kun sitä himonälkää ei koskaan ehdi syntyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:

No vaalea leipä tietysti silti yksi askel parempaan suuntaan pullasta yms, mutta vielä terveellisempää sitten ne täysjyvärukiit!

Yhteistyössä