Miten nää leikkoruusut saa pysyyn hengissä?

Tasaisin väliajoin mies tuo ruusuja ja paketissa tulee se ravinnepussi. Kaikki on ok pari päivää, ruusut alkaa aukeemaan ja sit iskee se katastrofi..

Mä vaihdan veden, leikkaan uuden imupinnan ja laitan veteen sokeria kukille ravinnoksi. Aukeeminen pysähtyy ja ne alkaa nuupahtaa. AINA :/

Ruusut siis kukkakaupasta irtoruusuja eikä niitä marketin halpoja, niiden pitäis kyllä jaksaa "elää" pidempään kuin sen 3 päivää. Vai onko se sokerin lisäys väärin? Vesi on haaleeta mitä lisään.

Auttakaa naista mäessä, näitä mä en halua teurastaa!
 
x
Mä olen vienyt ruusut yöksi viileään, ja päivällä katsonut ettei aurinko pääse niitä porottamaan. Muistathan sekoittaa vettä ravinnepussin lisäämisen jälkeen jotta ravinne liukenee veteen eikä jää paakkuihin? Ruusut vasta sen jälkeen maljakkoon. Ja tietty lämpimään veteen.
 
n
Laita yöksi johonkin viileään paikkaan. Oisko saunassa vähän viileämpää tms.:) Ja leikkaa se imupinta terävällä veitsellä ja reilusti viistoon. Lyhennä joka kerta reilu pala.
 
Huom
Viileään yöksi. Kylmiöön tai kellariin, mihin nyt vaan saatkin.
Ja jos on mahdollista pistää ne lasten ammeeseen tms. viileään veteen, siis uimaan, niin siitä saa myös ensiapua.
 
jaa
Ruusuille kylmää vettä! Ja yöksi viileään. Eikä ne tykkää olla kauhian lämpimässä päivälläkään. Meillä kun lämmitetään puilla vanhaa leivinuunia niin on ihan turha tuoda ruusuja kotiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Mites jos ne laittaa ulos? Siellähän on öisin tosi kylmä, jäätyykö ne? Vaan eihän siellä vielä hallaa ole..
Ei tietenkään jäädy kun ei ole pakkasta, oikein hyvä lämpötila kukille on yöllä ulkona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vihjaise ukollesi että tuo välillä vaikka jonkun ruukkukukan, tai jotain kestävämpiä leikkokukkia. Vaihtelu virkistää tässäkin, vaikka ruusut ovatkin ihania.
:D se tietää et mä rakastan tulppaaneita, sillä joku romantiikkavaihde päällä ja ruusut tuntuu sopivan sit paremmin tuohon kuin "arkiset" tulppaanit
 
Alkuperäinen kirjoittaja marcelina:
Kun oot leikannu uuden imupinnan vinoon, niin raaputa vielä sieltä alhaalta muutama sentin pituudelta sitä ns. kuorta ohuesti veitsellä/saksilla. Sekin pidentää ruusujen ikää.
Tämä raapiminen on ikivanha ohje, toimiva ehkä, mutta... nykyohjeen mukaan ruusuille ei tehdä muutakuin rapsitaan piikit pois, mahdollisimman vähän kuorta rikkoen ja sit se imupinta. Ruusun voi opettaa juomaan kastamalla sen about sekunniksi kiehuvaan veteen.

Jos lurpsahtaa niin voi kääriä kireesti paperiin (sanomalehteen tms.) ja upottaa kokonaan kuumaan veteen (ammeessa, lavuaarissa yms), siis laittaa kyljelleen uimaan.
 
gg
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
kokeile ainakin että laitat selvästi lämmintä vettä...
Käskystä, heti laitoin. Huomenna nähdään on ne delannut vai piristyneet =)
SIIS EI MISSÄÄN NIMESSÄ LÄMMINTÄ VETTÄ!!!
Ne aukeavat ja luuhistuvat vielä nopeammin.
Imupinta tulee leikata terävällä veitsellä ja vinoon, sokeria kaksi palaa veteen. Imupinta leikataan kerran viikossa tai korkeintaan kaksi, vesi vaihdetaan kun imupintakin uusitaan.
Yöt laitat vaikka tuulikaappiin, jääkaappiin tms. viileämpään paikkaan.
Minulla kestää näillä konsteilla (enkä yötä pidä läheskään aina viileässä) vähintään kolme viikkoa ruusut.
 
vieras
Klassinen leikkoruusu on varmasti tunnetuin kukka ja edelleen monien suosikki. Varmistaaksesi ruususi mahdollisimman pitkän eliniän, kannattaa noudattaa seuraavia ohjeita:

* Ennen kuin laitat ruusun veteen, muista leikata veitsellä varsien päästä viistosti muutaman sentin pala pois uudeksi imupinnaksi. Voit leikata uuden imupinnan aina muutaman päivän välein, etenkin jos kukka alkaa nuutua.
* Muista vaihtaa kukille puhdas vesi ennen kuin se pääsee loppumaan. Kylmä tai kuuma vesi on suositeltavampaa kuin huoneenlämpöinen.
* Pidä vesi puhtaana roskista, pudonneista lehdistä tms.
* Poista ruususta ylimääräisiä lehtiä, jos niitä on. Tämä voi auttaa ehkäisemään ennenaikaista nuupahtamista, sekä toimia ensiapuna jo nuutuneen kukan elvyttämisessä.
* Älä jätä kukkia auringonpaisteiseen tai vetoiseen paikkaan.
 
vieras
Viikon kokeilun tulokset ovat nähtävissä kukissa: vedessä ja sokerivedessä olleet kukat ovat jo kuihtuneet, mutta sitruunasoodavedessä ja etenkin leikkokukkavirkistevedessä olleet kukat ovat vielä voimissaan.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1678
 
kukkakauppias
TÄRKEÄ mitä kukaan ei ole vielä maininnut on se että maljakosa pitää olla PALJON vettä! ruusut tykkää syvästä vedesta. olen kukkakauppias joten tiedän tämän varmasti.
 
miuu
pakko nostaa tätä, luulen että moni muukin pähkäilee tänään ruusujen hoidon kanssa. aamulla saadut ruusut saavat nyt tehohoitoa viileässä terassilla, kuumassa vedessä. :( olivat kerenneet jo nuupahtaa, siis vajaassa päivässä. mies oli ne eilen ostanut ja pitänyt vedessä, viileässä varastossa aamuun asti.
 
"Näpsä"
Mulla sitten taas ruusut voi vallan mainiosti ennen kuin vaihdan veden. Sen jälkeen ne nuupahataa saman tien. Leikkaan veitsellä imupinnan, laitan lämpimään veteen ja lisään sitä virkistettäkin, mutta ei, ei auta.
 

Yhteistyössä