miten muuttaa rytmi 4kk vauvalle ?

Hitto. Meil on ollu sellane rytmi kuus viikkoa, että muksu käy nukkuu aamuneljältä ( siis erittäin kellontarkasti ) ja nukkuu kymmenen tuntia, eli kahteen asti, sit herää, syö vähän velliä, sitten tilkan maitoa ja käy nukkumaan kolmen tunnin päiväunet. Sen jälkeen onkin loppuillan hereillä, paitsi pienet puolen tunnin torkut yhdeksän ja kymmenen maissa.
Muutenhan nukkuu oikein paljon, ja itse pyrin nukkumaan kaiken sen ajan ku vauvakin, mut en tiiä mikä siinä on et silti se yövalvominen on ihan tayttä tuskaa, ei vaan jaksa, ja aina on ihan loppu. Mukavaa on kyllä se et muksu tosiaan nukkuu sen kymmenen tuntia ilman taukoa, ei herää välillä syömään tai muuta.
Mut eihän tää nyt hitto toimi jatkossakaan, sanottiin et mitä aikasemmin sen rytmin saa muokattua niin sen helpompi, et saattaa jäädä pysyväksi muuten ??? ja sit taas jotkut sanoo ettei sitä saa yrittääkään muuttaa, kun lapsen mielenrauha kärsii tai jotain ??!! ei kai siitä kukaan hulluks tule, minä vaan. Ja olisinkin parempi äiti lapselleni ku ei tarvis pitkin päivää kulkea ku zombi ympäriinsä...Olis toooosi kiva saada se nukkumaan joskus klo 23 tai edes puoliltaöin.
 
Nuo on kyllä kinkkisiä juttuja, jos itsekin on ihan poikki. Me saatiin neuvolasta hyviä vinkkejä vuorokausirytmin siirtoon ja muistaakseni juuri 4 kk tienoilla. Kannattaa soittaa siis neuvolaan!
 
Meillä sellanen neuvolatäti, joka kahden kuukauden neuvolassa vielä väkipakolla laittoi vauvaa tissille, vaikka jo enne synnytystä tiedettiin ettei sieltä maitoa tule kun ei ole maitorauhaset kehittyny loppuun asti...Ja tästäkin rytmi- asiasta häneltä tiedustelin, niin sanoi ettei saa muuttaa, vauvan pitää olla se joka päättää missä rytmissä muu perhe elää. Että sellanen täti. Hyvin, hyvin vanhanaikainen ( ja vanha ) eukko. Sanoi muuten myös, ettei lapseni esim. teini-iässä koe äitiään kovin läheiseksi ihmiseksi, ku en ole häntä imettänyt. Että näin, syytönhän itse siihen olen jos tisseissä vikaa ?!
En enää tiiä mistä kysyn ku synnytyssairaalassa ( kätilöopistolla ) sanovat myös ettei sovi ropeltaa sen rytmin kanssa..
 
mullaki on neuvolasta aika huonoja kokemuksia. ite en ole sieltä apua saanut. päin vastoin saa opastaa niitä. x) nuo on kyl huvittavia nuo vanhanajan eukot. eihän siitä mitään tulis, jos lapsi sais päättä rytmin. vastasyntynythän määrää rytmin, mut 4kk iässä voi jo lasta alkaa hieman opastamaan. aika raakaa minusta, et putkahtaa outoon maailmaan eikä kukaan opastaisi tai asettaisi rutiineita. 6kk kohdalla rytmi on helpompi kääntää kuin vuoden kohdalla. noh, kuitenki meillä oli 4-5kk kohdalla oli ongelmana et lapsi ei osannut itse nukahtaa ja heräili yöllä 2h välien. opetin lapsen nukahtamaan tosi lempeän unikoulun avulla ja nyt nukkuu klo19-7 putkeen. tracy hoggin kirja "the baby whisperer solves all your problems" on ihan loistava. siinä on paljon apuja tuohon päivärutiiniongelmaan. ja se unikoulu on enemmän kuin unikoulu. luulen et sen avulla voisit saada vauvasi nukkumaan aikasemmin. siinä ei lasta huudateta sängyssä yksin vaan "väsytetään" lapsi nostelemalla sitä syliin ja takas sänkyyn. kirjassa on tarkat ohjeet. meilläki lapsi nukahti 23 aikaan illalla, mut tuon unikolun jälkeen klo 19.. kannattaa ainakin lukaista. suomenkielinen versio kirjasta on paljon huonompi... oon selittäny meidän neuvolan tädille noita kirjan vinkkejä, kun se ei itse tiedä mistään mitään. x) voihan lapsi muuten tankata läheisyyttä monella muullakin keinolla, kuin imetyksellä! pidän vieläki meidän 8kk ikäistä vauvaa silloin tällöin sylissä kuin ihan pientä vauvaa, katson silmiin, lauleskelen ja keinuttelen keinutuolissa. vähä se on onnessaan siitä. :D kauaa se ei tietty malta, mut läheisyydenkaipuussa toimii. ;) rintarepussakin on aika kiva kävelyttää vauvaa ympäri taloa. meillä vauva naureskelee siinä ja katsoo äitiä. on se suloista. =)
 
Ihmeellisiä neuvolatätejä joissakin paikoissa. Meillä taas on myös vanhempi täti neuvolassa,mutta niin ihana ja ymmärtäväinen ja kaikessa asioissa olen saanut hyviä neuvoja ja ohjeita.
Zonia ilman muuta jos lapsella on vuorokausirytmi sekaisin niin siihe nsaa puuttua ja lapsen rytmiä voi kääntää..meillä lapsella oli syntyessään vuorokausirytmi ihan päinvastoin ja minä päätin heti,että en ala öitä valvomaan ja päiviä nukkumaan. Sainkin heti neuvolasta ohjeen,että lasta täytyy alkaa herättää päiväunilta ennemmin ja yrittää pitää vähän kauemmin hereillä niin se nukkumaan menokin aikaistuu..niin me teimme ja saimme muutettua pojan rytmin ja nyt menee nukkumaan n.puol kymmenen ja herää seitsemän aikoihin ..nukkuu sis koko yön. Annan vielä illalla puuroa niin on oikein vatsa täynnä =)
 
Eli meillä myös ongelmaa kohta 5 kk vauvan rytmissä ja vinkkejä kaipailen!
Eli tässä esimerkkiä tytön unista esim viime vrk:n ajalta!
Tyttö nukahtaa yöunille n. klo: 23.30 ja ilokseni nukkuikin tästä 7 aamulla, jolloin heräsi syömään. Mutta ei millään jatkanut uniaan tämän jälkeen.Kuitenkin tunnin päästä alkaa jo kiukkuamaan ja hieromaan silmiään.. Nukahtaa ulos vaunuihin klo: 9.30 ja nukkuu ainakin 2 h, sitten päivällä nukkuu vielä toiset reilut n.3 h unet. Ongelmana lähinnä on nuo iltapäikkärit joille nukahtaa n. klo 18.30-19.30 ja nukkuu reilu puolisen tuntia. Tästä jaksaa sitten sinne yöunille, jotka alkavat siis liian myöhään! Miten saisin kivuttomasti nämä viimeiset unoset pois ja yön selkeämmäksi??
Sekavaa tekstiä nopeasti kirjoitettuna!!
 
Alpinon ongelmaan en osaa vastata, koska meillä ihan sama ja olen huomannut ettei sitä vauvaa voi oikein millään väkisinkään hereillä pitää, tai sitten se on yhtä itkua ja sylissä kiehnaamista koko ilta. Itse en tosin koe vauvan myöhäistä nukkumaanmenoa ongelmaksi, ja uskon että se helpottaa ajan myötä, koska esikoisella oli sama juttu.

Mutta siis minusta väsynyttä vauvaa on vaikea saada pysymään väkisin hereillä ja toisaalta taas virkeää vauvaa on vielä vaikeampi saada väkisin nukkumaan, joten vaihtoehdoksi jää ellinkin ehdottama eli herättää vauvan päiväunilta aina vähän aikaisemmin ja yrittää sillä tavalla pikku hiljaa kääntää rytmiä. Jos päiväunet jättää kokonaan pois, niin meillä ainakin käy niin, että lapsi joka tapauksessa jossain vaiheessa nukahtaa ja pahimmillaan sitten herää virkeänä juuri ennen kuin yöunet alkaisivat.

Ja onhan teillä tietysti selkeä ero yön ja päivän välillä eli yöllä valot pois ja hiljaista jne. ja päivällä vaikka radio päällä?

Tsemppiä, jos ei muuta niin aika varmasti auttaa!
 
Kiitoksia kiitoksia paljon vastauksista..pitää vissii kokeilla niitä unikouluja..olis mukava saada sellanen tasainen päivärytmi, että samaan aikaan nukkumaan ja ulos ja niin edelleen...tuo lapsen hereillä pitäminen ei meillä todellakaan onnistu, se kun näytää vajoavan jonkunasteiseen koomatilaan. Jos häntä huvittaa nukkua, niin sitten hän nukkuu. ja piste. Ei sitä saa hereille millään...yks aamu herätin niin aikasin vauvan että kerkes nukkua vaan neljän tunnin yöunet, mut silti ihan samaan aikaa kävi aamuneljältä nukkumaan. Saman toistin seuraavana aamuna, mutta sitten seuraavana yönä kävi nukkumaan kahdelta ja nukku 15 tuntia, ois nukkunu pitempäänkin mut ku on niin pienkokoinen niin oli pakko herättää syömään. Sainpahan ainakin itse nukkua =D Päivä aikana tulee tytöllä nukuttua paritkin kahden tunnin unet niin pitää vissiin sit herätellä niiltä aikasemmin, et antaa nukkua vaikka puol tuntia...se vaan on itselleenkin rankkaa, ku haluis itekin nukkua ni aina ei huvita muksua aikasemmin herätellä..noh, huomenna on neuvola ja siel uus neuvolatäti, jospa se osais/ haluis auttaa..
 
nytpä muuten minulla vapaa viikonloppu, ihan ypöyksin pari päivää ku mies vei muksun toiselle puolelle Suomea, miun äitin luo ja yöpyy siellä pari päivää. Aivan ihanaa ollu..kuumia kylpyjä, saunaa, siideriä ja sohvalla loikoilua. Mutta on kyllä jo pikku tirppaa ikävä, onneks kohta tulee kotiin takas <3<3<3<3
 
Unikoulu ei muuten välttämättä auta, jos vauva ei ole oikeasti väsyksissä illalla eli virkeätä lasta ei todellakaan saa väkisin nukkumaan vaikka tekisi mitä - tai väsyyhän se tietysti siinä nukuttaessakin, mutta jos nukutus kestää monta tuntia niin eihän siinä mitään järkeä ole... ;) Ainakaan minusta :)

Meillä rytmin muutos on vaatinut aina useamman päivän eli ekoina päivinä on käynyt juuri noin kuin teillä eli vaikka on herätetty aiemmin niin on silti valvonut yhtä myöhään, mutta sitten muutaman päivän päästä tuloksia on alkanut tulla kun on vain sitkeästi herätellyt. Itsehän siinä joutuu koville kun saa nukuttua vielä vähemmän kuin tavallisesti, mutta toisaalta jos asia sitten korjaantuu lopullisesti niin kyllä sen kestää.

Minä herättäisin kuitenkin teillä myös yöunilta aikaisemmin, ei kuitenkaan niin että antaa nukkua vain 4 tuntia kymmenen sijaan, vaan niin että aikaistaa heräämistä vain tunnin kerrallaan.

Ja sitten kun sen rytmin saa normaaliksi, niin siinä kannattaisi yrittää pysyä mahdollisimman tarkkaan - ainakin meidän esikoinen vaihtaa rytmiänsä todella helposti ja sitten taas saman rumban saa aloittaa uudestaan, jos siitä päästää lipsumaan.
Tsemppiä!
 
joo, ei lasta kannata yrittää nukutella, jos se ei ole väsynyt, mutta jos lapsi laittaa neljältä nukkumaan yöllä, niin se varmaan ottaa "päikkärit" siinä joskus 22-23 aikaan?? niin jos silloin nukuttaisi sen unikoululla ja sitten kun herää, niin rauhoittelee vain nukkumaan uudestaan. ei puhu tai kaveeraa mitenkään lapsen kanssa. parina eka kertana se voi olla vähä taistelua, mutta lapsi oppii todella nopeaa. hoksaa mitä meinaan, kun lukaisee tuon kirjan. :D päivärutiinit auttaa tosi paljon nukkumiseen. kannattaahan tuo rytmi ehdottomasti siirtää ettei tarvi koko yötä valvoa. kyllä se onnistuu. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alpino:
Eli meillä myös ongelmaa kohta 5 kk vauvan rytmissä ja vinkkejä kaipailen!
Eli tässä esimerkkiä tytön unista esim viime vrk:n ajalta!
Tyttö nukahtaa yöunille n. klo: 23.30 ja ilokseni nukkuikin tästä 7 aamulla, jolloin heräsi syömään. Mutta ei millään jatkanut uniaan tämän jälkeen.Kuitenkin tunnin päästä alkaa jo kiukkuamaan ja hieromaan silmiään.. Nukahtaa ulos vaunuihin klo: 9.30 ja nukkuu ainakin 2 h, sitten päivällä nukkuu vielä toiset reilut n.3 h unet. Ongelmana lähinnä on nuo iltapäikkärit joille nukahtaa n. klo 18.30-19.30 ja nukkuu reilu puolisen tuntia. Tästä jaksaa sitten sinne yöunille, jotka alkavat siis liian myöhään! Miten saisin kivuttomasti nämä viimeiset unoset pois ja yön selkeämmäksi??
Sekavaa tekstiä nopeasti kirjoitettuna!!
Mulla 5½kk ikäinen vauva. Nukkuu öisin klo 20-06/07. Itse olen teen niin, että aamupäikkäreille menee noin klo 9 ja ne kestää vaan 30-45min ja sitten herätän jos vielä tahtois nukkua (on kyllä jo hyvin omaksunu sen ettei sillon nukuta kauempaa). Sen jälkeen nukkuu klo 11-11:30 eteenpäin 3h päikkärit ja illalla vielä noin klo 17:00 30min. Oisko mitenkään mahdollista että lyhentäisit aamupäikkäreitä? Ja aamupäikkärit olisi sisällä, joten unikaan ei välttämättä maistuisi niin hyvin? Meillä nukutaan vaan pitkät päikkärit ulkona. Näillä unilla tyttö pärjää erinomaisesti päivästä toiseen ja illalla onkin väskä jo niin että omassa sängyssä on jo klo 20 tuhisemassa. Toki se tarkoittaa aikaista aamuheräämistä. Eli itse vaan ajoissa nukkumaan =)
 

Yhteistyössä