miten muutes lestadiolaisilla on kun lapset ovat lahja Jumalalta, mutta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hope

Vieras
otetaanpa esimerkiksi kesällä 2008 avioitunut lestadiolaisnuoripari, joilla ikää n. 20vee. mies on valmistunut ja käy töissä, mutta nainen opsikelee. he haluavat lapsen, mutteivat vielä, koska vaimo haluaa opiskella ammatin ja mies suunnittelee myös opiskeluja. he haluaisivat myös sekstat, mutta kun ehkäisy on heillä kielletty niin hankkivatko he lapsen ja jättävät ehkäisyn pois vai pettävät jumalaa ja tekevät syntiä eli käyttävät ehkäisyä? vai miten näette asian?

Riippuu varmasti ihan pariskunnasta miten asian hoitavat ja kuinka vakavana rikkeenä ehkäisyn kokevat.
Useimmat varmaankin harrastavat seksiä mutta koittavat ajoittaa vähemmän hedelmällisiin päiviin.

Jos Jumala katsoo, että heidän on aika saada lapsia, niin saavat. Eli muu saa odottaa. Jos Jumala pitää opiskelua tärkeämpänä, ei anna lasta, vaikkei ehkäisyä käytetä.

Vaikea kysymys, ellei ole lesta. Mulla on yksi tuttu uskossa, jo yli 30 v. eikä pääse parisuhteeseen. Miehen pitäisi olla myös uskossa ja ei esiaviollista suhdetta, missään tapauksessa. Uskossa olevista miehistä ei löydy kiinnostavaa ja tuttukaan ei halua tehdä itsestään kiinnostavaa. Sitten vielä, jos sattuisi joku mies kiinnostumaan, niin pitää ekana kysyä ootko uskossa ja jos ei niin katoaa kuin k..i lumeen. On siinä vääntämistä ja

Vaikea kysymys, ellei ole lesta. Mulla on yksi tuttu uskossa, jo yli 30 v. eikä pääse parisuhteeseen. Miehen pitäisi olla myös uskossa ja ei esiaviollista suhdetta, missään tapauksessa. Uskossa olevista miehistä ei löydy kiinnostavaa ja tuttukaan ei halua tehdä itsestään kiinnostavaa. Sitten vielä, jos sattuisi joku mies kiinnostumaan, niin pitää ekana kysyä ootko uskossa ja jos ei niin katoaa kuin k..i lumeen. On siinä vääntämistä ja mies

Vaikea kysymys, ellei ole lesta. Mulla on yksi tuttu uskossa, jo yli 30 v. eikä pääse parisuhteeseen. Miehen pitäisi olla myös uskossa ja ei esiaviollista suhdetta, missään tapauksessa. Uskossa olevista miehistä ei löydy kiinnostavaa ja tuttukaan ei halua tehdä itsestään kiinnostavaa. Sitten vielä, jos sattuisi joku mies kiinnostumaan, niin pitää ekana kysyä ootko uskossa ja jos ei niin katoaa kuin k..i lumeen. On siinä vääntämistä ja mies pitäisi

Alkuperäinen kirjoittaja hope:
otetaanpa esimerkiksi kesällä 2008 avioitunut lestadiolaisnuoripari, joilla ikää n. 20vee. mies on valmistunut ja käy töissä, mutta nainen opsikelee. he haluavat lapsen, mutteivat vielä, koska vaimo haluaa opiskella ammatin ja mies suunnittelee myös opiskeluja. he haluaisivat myös sekstat, mutta kun ehkäisy on heillä kielletty niin hankkivatko he lapsen ja jättävät ehkäisyn pois vai pettävät jumalaa ja tekevät syntiä eli käyttävät ehkäisyä? vai miten näette asian?

No jospa aloittais sitten opiskelun ja käväsis äippälomalla välillä, mikäli vauva syntyy. Jatkais sitte opiskeluita.

Mä vähän epäilen, että nykyaikana varsinkin nuoret saattavat käyttää ehkäisyä vaikka se onkin kiellettyä. Mun tietämät lestadiolaiset eivät todellakaan kaikki ole mitään puhtoisia, otetaan alkoholia, poltetaan jne.

Mutta onhan yksi keino käyttää "ehkäisynä" keskeytettyä yhdyntää. Ei ole varma tapa (ei kyllä muutkaan ehkäisyt ) mutta ainakin pienentää riskiä.

Siis nämä mun kirjoittamat jutut ehkäisystä lestadiolaisilla on oletuksia, ei varmaa tietoa.

Onko lestadiolaiselle kiellettyä myös varmojen päivien käyttäminen tai keskeytetty yhdyntä ehkäisymenetelmänä? ...koska samalla laillahan noissakin harrastetaan perhesuunnittelua eli tavallaan mennään oman tahdon mukaan eikä Jumalan? Vai?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko lestadiolaiselle kiellettyä myös varmojen päivien käyttäminen tai keskeytetty yhdyntä ehkäisymenetelmänä? ...koska samalla laillahan noissakin harrastetaan perhesuunnittelua eli tavallaan mennään oman tahdon mukaan eikä Jumalan? Vai?

Tätä mäkin olen miettinyt.

Ajatellaanpa :) . Jos ajatus on niin, että Jumala tietää milloin on oikea aika syntyä elämää ja halutaan uskoa ettei ole oikein mennä ns peukaloimaan tätä luomijärjestystä. Mitä nuo yllä olevat keinot tällöin ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ajatellaanpa :) . Jos ajatus on niin, että Jumala tietää milloin on oikea aika syntyä elämää ja halutaan uskoa ettei ole oikein mennä ns peukaloimaan tätä luomijärjestystä. Mitä nuo yllä olevat keinot tällöin ovat?

Näinpä! mä olen kuitenkin ymmärtänyt että lestadiolaiset tällaisia keinoja harrastavat.... olenko väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mä vähän epäilen, että nykyaikana varsinkin nuoret saattavat käyttää ehkäisyä vaikka se onkin kiellettyä. Mun tietämät lestadiolaiset eivät todellakaan kaikki ole mitään puhtoisia, otetaan alkoholia, poltetaan jne.

Tupakan poltto ei ole "kielletty" lestadiolaisilta. Lars Leevikin poltti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näinpä! mä olen kuitenkin ymmärtänyt että lestadiolaiset tällaisia keinoja harrastavat.... olenko väärässä?

En voi kenenkään puolesta puhua, mutta ITSE en osais ajatella olevani lestaadiolainen, jos toimisin näin. Eli teoilla kokisin kieltäväni oman uskoni.

Yhteistyössä