Miten muiden perheessä on onnistunut kotiutuminen vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna

Vieras
Meillä 5½ vuotias ja 2 vuotias lapsi ennestään ja nyt vauvan kanssa kotiuduin eilen.
Tämä on jotain ihan hurjaa tämä meno kotona nykyään :D
2 vuotias ei välitä äidistä enää ollenkaan vaan on ihan isin tyttö vaan.
Suuttuu vähän väliä ( on ollut aika täräkkä ja suutahdellut ennenkin ) jostain mitättömistäkin asioista.
Ihan hirveitä raivareita saa. Karjuu, huutaa, makaa mahallaan lattialla.
Ja siis tätä kaikkea on siis tehnyt ennenkin mutta nyt tuntuu ettei tiedä mitä uskaltaa sanoa tai tehdä kun jo suutahtaa.

Olen antanut aikaa myös vanhemmille lapsille, tänään ulkoiltiin ilman vauvaa jne.

2v:n raivarit on ihan normaaleita eikä niitä kannata pelätä. Taitaa neiti olla pikkasen mustasukkainen vauvalle, ota hänet mukaan hoitamaan vauvaa, niin kokee itsensä tärkeäksi. Jaksamista!

Mä kun kotiuduin kuopuksen kanssa n. kuukausi sitten, niin meidän 2v muuttui ihan hirviölapseksi, nykyään ei usko enää mitään, ihan yrittämällä ärsyttää mua, kaikella mahdollisella tavalla... Tänäänkin ruokapöydässä viskas lautasen lattialle ja maitomukin kaato pöydälle. Koko ajan myös yrittää päästä satuttamaan vauvaa, lähes 24/7 saa jompikumpi meistä vanhemmista olla vahtimassa.

Annan kovasti tälle 2vuotiaalle aikaani ja otan hänet huomioon, mutta silti on kovin mustasukkainen vauvasta. Toivottavasti olis ohimenevää.

Meillä tuo lapsi kyllä tykkää vauvasta. Haluaa silittää, tykkää hoitaa ja hoivata.
Mutta muuten on ollut todella äreä ja itkuinen.
Sen lisäksi tuo esikoinen ei kuuntele mitään ja miehelläkin tuntuu olevan hermo kireällä. :( Vähän väsyttää itseäkin tämä.

Niin, eihän se 2v ole vauvalle vihainen vaan teille, jotka sen vauvan teille toitte. Ei se ihan loogisesti mene, noiden ajattelu. Syliä vaan paljon ja ymmärrystä. Muutenkin kehitysvaihe on semmoinen, että omaa tahtoa ja uhmaa tulee, ja nyt sit uusi vauva.

Meillä esikoisen ja kakkosen ikäero on 2v2vkoa. Esikoinen oli hankalimmillaan odotuksen loppupuolella, kun jäätiin äitiyslomalle. Vauvan synnyttyä oli jo tasaantunut eikä kauaa muistanut sellaista aikaa olleenkaan, ettei pikkusiskoa olisi ollut. Jaksua nyt vaan tähän alkuvaiheeseen, kyllä se siitä tasaantuu!

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Niin, eihän se 2v ole vauvalle vihainen vaan teille, jotka sen vauvan teille toitte. Ei se ihan loogisesti mene, noiden ajattelu. Syliä vaan paljon ja ymmärrystä. Muutenkin kehitysvaihe on semmoinen, että omaa tahtoa ja uhmaa tulee, ja nyt sit uusi vauva.

Meillä esikoisen ja kakkosen ikäero on 2v2vkoa. Esikoinen oli hankalimmillaan odotuksen loppupuolella, kun jäätiin äitiyslomalle. Vauvan synnyttyä oli jo tasaantunut eikä kauaa muistanut sellaista aikaa olleenkaan, ettei pikkusiskoa olisi ollut. Jaksua nyt vaan tähän alkuvaiheeseen, kyllä se siitä tasaantuu!

Meillä juuri taitaa tilannetta pahentaa se että vauva syntyi sektiolla enkä saa tuota 2 vuotiasta kantaa tai nostaa :( Sylissä kyllä pidän ( tai pitäisin jos tahtoisi tulla enää edes :( ) mutta ei tuo kovin usein syliin tule enää :( Isänsä sylissä kyllä kyhnyttää ja halittelee. Sanoo ettei ole äidin kulta vaan isin kulta jne.
:(

Mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy vauva

On luonnollista, että lapsi osoittaa mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy uusi vauva. Vanhemman lapsen pahin uhkakuva on, että uusi tulokas muuttaa hänen elämäänsä peruuttamattomasti huonompaan suuntaan. Hän ehkä menettää uudelle kilpailijalle vanhemman rakkauden ja huolenpidon.

Joskus vanhempia autetaan eläytymään lapsen kokemusmaailmaan pyytämällä kuvittelemaan, että puoliso sanoisi:

"Kultaseni, olen ajatellut ottaa itselleni toisenkin puolison. Etkö olekin iloinen! Hän tarvitsee aluksi runsaasti aikaani ja huomiotani, mutta kyllä minä rakastan sinua edelleen yhtä paljon kuin ennen. Teille tulee varmaan hauskaa yhdessä! Saat jakaa huoneesi ja tavarasi hänen kanssaan. Annan hänelle sinun vanhoja vaatteitasi, joista sinä olet jo lihonut ulos. Sinä saat muuttaa nukkumaan toiseen huoneeseen, uusi puoliso tarvitsee minua yölläkin."

Vertaus ei ehkä ole kaikilta osin osuva, mutta auttaa ymmärtämään, mitä lapselta vaaditaan!

Vasemmasta valikosta pääset lukemaan lisää mustasukkaisuudesta ja löydät laajan vinkkilistan tilanteeseen.

... jatkuu
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/mustasukkaisuutta_kun_perheeseen/

Yhteistyössä