miten mitata kuume 1,5 vuotiaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsu

Jäsen
30.05.2004
316
0
16
meillä lapsi ollut terve, olen joskus vauvana mitannut kuumeen peräsuolesta. Nyt on kuumetta ja mittasin peräsuolesta ja kyllä niin kovaa huusi kun kuumeen mittasin, että en tiedä mittaanko enää toista kertaa.
Meillä on vain ihan tavallinen digitaalinen kuumemittari, periaatteesta olen korvakuumemittaria vastaan, en usko että tekee hyvää ronkkia korvia millään laitteella, ja olen kuullut että ne antavat epävarmoja tuloksia.

Mitä muita mittauslaitteita tms. on olemassa, tai onnistuuko jo kainalosta mittaaminen?

Meillä on omronin taipuvakärkinen digitaalimittari,sillä on tosi hyvä mitata pyllystä kuume kun se ei varmaan edes tunnu niin pahalta kuin kovempi ja jäykempi perus mittari. Noi maksaa apteekissa jotain 6euron luokkaa... =)

Minä en ole ikinä halunnut tökätä mittaria lasteni peppuun... :\| Meillä on korvakuumemittari, joka on loistava keksintö kaikinpuolin! Moni sitä moitti jossain keskustelunpätkässä, mutta eipä ole meillä perheenjäsenet koskaan "arveluttavia" lukemia saaneet. Kertoo ihan tarkkaan, jos on kuumetta (mitä meillä onneksi harvoin on). Eikä ole kukaan koskaan parkunut saati sitten, että olisi pitänyt pitää lasta tiukasti paikoillaan. Helppoa ja ihan luotettavaa! :)

meilläkin on kyllä juuri tuo taipuvakärkinen mittari. Vauvana ei valittanut yhtään kun pepusta muutaman kerran mittasin, mutta nyt itkee kovasti... Yritän seuraavaksi kainalosta.

korvakuumemittaria meille ei osteta, mutta onko vielä olemassa niitä lappuja, jota meidän lapsuudessa käytettiin? eli jotka näytti otsasta onko kuumetta vai ei, mutta eivät lukemaa?

meilläkin huudetaan pylystä mitatessa jos laitan pojan makuulleen. siis ei se satu, mutta ei halua maata, se on hänestä kauheaa. Otan siis pojan syliini ja siinä mittaan kuumeen pyllystä. (itse seison ja saatan vielä kävelläkin ympäri asuntoa ja katsellaan pihalle ym kivaa) hyvin saa tässäkin asennossa mitattua pyllystä eikä lainkaan tule huutoa.

vain vauvan kuumeen saa mitata perasuolesta, ei enaa yli vuoden ikaiselta.saattaa olla joillekin lapsille traumaattista ja sita paitsi jo vauvankin kuumeen voi mitata kainalosta.miksi siis tyonnella mitaan ylimaaraista peraaukkoon.saattaa helposti vaurioittaa peraaukkoa jos vauva vaikka liikahtaa yllatyksellisesti.Itsekin mittasin esikoiselta aina kuumetta peraaukosta mutta nyt en enaa laakarin perustelujen jalkeen.

Kainalosta mittaan nykyään. Vielä pari kuukautta sitten neiti huusi kurkku suorana, kun mittasin lämpöä kainalosta. Mutta nyt kun olemme lukeneet Pikkuhiiri sairastaa kirjaa on kuumeen mittaamisesta tullut niin jännittävää, että sitä pitää leikkiä monta kertaa päivässä vaikka flunssa alkaa jo hellittää. :)

kainalosta meil ainaki mitataan..pitkään aikaan onneks ei oo tarvetta ollunna "koputtaa äkkiä omaa päätä"
hanttiin pistää siinäkin mutta digitaalimittarilla ei piina kauheen kauaa kestä......

Se tuttikuumemittari on aivan surkea. Meillä ainakin antaa ihan vääriä tuloksia. Joskus olen testannut miten korvakuumemittari ja digitaalimittari mittaavat lämpötiloja ja olen saanut samat tulokset 0,1 asteen heitolla.

Yhteistyössä