Miten menee väistämisvelvollisuus tällasessa tapauksessa?

Täällä muuttui taas liikennejärjestelyt ja nyt me on pohdittu tällasta:

Mä lähestyn risteystä etuajo-oikeutettua tietä pitkin.. oikealle menevä tie on kanssa etuajo-oikeutettu kun taas suoraan ja vasemmalle kääntyvät tiet on väistämisvelvollisia.. jos mä käännyn vasemmalle, niin kuuluuko mun väistää suoraan tulevia?
 
ab-kortti
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Täällä muuttui taas liikennejärjestelyt ja nyt me on pohdittu tällasta:

Mä lähestyn risteystä etuajo-oikeutettua tietä pitkin.. oikealle menevä tie on kanssa etuajo-oikeutettu kun taas suoraan ja vasemmalle kääntyvät tiet on väistämisvelvollisia.. jos mä käännyn vasemmalle, niin kuuluuko mun väistää suoraan tulevia?
aina pitää väistää suoraan tulevia kun itse kääntyy. etkö oo käyny autokoulua?
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ab-kortti:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Täällä muuttui taas liikennejärjestelyt ja nyt me on pohdittu tällasta:

Mä lähestyn risteystä etuajo-oikeutettua tietä pitkin.. oikealle menevä tie on kanssa etuajo-oikeutettu kun taas suoraan ja vasemmalle kääntyvät tiet on väistämisvelvollisia.. jos mä käännyn vasemmalle, niin kuuluuko mun väistää suoraan tulevia?
aina pitää väistää suoraan tulevia kun itse kääntyy. etkö oo käyny autokoulua?
nii sori, paitsi jos sillä on kolmio niin se väistää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ab-kortti:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Täällä muuttui taas liikennejärjestelyt ja nyt me on pohdittu tällasta:

Mä lähestyn risteystä etuajo-oikeutettua tietä pitkin.. oikealle menevä tie on kanssa etuajo-oikeutettu kun taas suoraan ja vasemmalle kääntyvät tiet on väistämisvelvollisia.. jos mä käännyn vasemmalle, niin kuuluuko mun väistää suoraan tulevia?
aina pitää väistää suoraan tulevia kun itse kääntyy. etkö oo käyny autokoulua?
olen käyny, kahteen kertaankin :D kiitos kysymästä..

Mutta jos tossa olis edelleen kolmiot vasemmalla ja oikealla, niin en mä sillonkaan odota, että oikealta suoraan yli menevä menis ensin.. kun samanlaisesti mulla nyt on etuajo-oikeus.. eikö se tarkota sitä, että suoraan tulevan kuuluu silloin väistää?
 
Jos risteyksessä on liikennemerkki, joka näyttää että vasemmalle kääntyvä tie on etuoikeutettu, silloin sun ei tarvitse väistää.
Siinä siis on risteyksen kuva ja vasemmalle kääntyvä viiva on tummennettu, tiedäthän merkin?

Jos sitä merkkiä ei ole, niin sillon sun kuuluu vasemmalle käännyttäessä väistää vastaantulijaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Jos risteyksessä on liikennemerkki, joka näyttää että vasemmalle kääntyvä tie on etuoikeutettu, silloin sun ei tarvitse väistää.
Siinä siis on risteyksen kuva ja vasemmalle kääntyvä viiva on tummennettu, tiedäthän merkin?

Jos sitä merkkiä ei ole, niin sillon sun kuuluu vasemmalle käännyttäessä väistää vastaantulijaa.
Se on tummennettu oikealle päin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mantu:
Jos toisella on kolmio, sulla ei, et väistä. Jos sulla on kolmio ja toisella ei, väistät. Jos molemmilla kolmio, väistät. Jos kummallakaan ei kolmiota, väistät.
Toistan vieläkin: yhtään kolmiota risteyksessä ei ole, mutta se tie mistä mä tulen on etuajo-oikeutettu..
 
TARKENTAVA KYSYMYS: tarkoitatko sä suoraantulevalla sitä autoa, joka tulee SUN OIKEALTA? Vai suoraaan sun edestä?

Käsitin ensin et toinen auto tulee sua vastaan, suoraan risteyksen yli.
Mutta siis jos auto tulee sun oikealta ,vasemmalla on kolmio, risteyksen takana on kolmio (sua vastaantulijoille), sun oikealla EI ole kolmiota, niin sillon sä väistät.

Jos toinen tulee sun oikealta, ja molemmilla on etuajo-oikeus, toisinsanoen risteys on teidän osalta sillon tasa-arvoinen, sun pitää väistää oikealta tulijaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Jos risteyksessä on liikennemerkki, joka näyttää että vasemmalle kääntyvä tie on etuoikeutettu, silloin sun ei tarvitse väistää.
Siinä siis on risteyksen kuva ja vasemmalle kääntyvä viiva on tummennettu, tiedäthän merkin?

Jos sitä merkkiä ei ole, niin sillon sun kuuluu vasemmalle käännyttäessä väistää vastaantulijaa.
Se on tummennettu oikealle päin..
Sillon sun pitää väistää kun käännyt vasemmalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
TARKENTAVA KYSYMYS: tarkoitatko sä suoraantulevalla sitä autoa, joka tulee SUN OIKEALTA? Vai suoraaan sun edestä?

Käsitin ensin et toinen auto tulee sua vastaan, suoraan risteyksen yli.
Mutta siis jos auto tulee sun oikealta ,vasemmalla on kolmio, risteyksen takana on kolmio (sua vastaantulijoille), sun oikealla EI ole kolmiota, niin sillon sä väistät.

Jos toinen tulee sun oikealta, ja molemmilla on etuajo-oikeus, toisinsanoen risteys on teidän osalta sillon tasa-arvoinen, sun pitää väistää oikealta tulijaa.
eli siinä ei ole kolmioita missää vaan musta katottuna oikealle menevä tie ja se mistä mä tulen on tummennettuja eli etuajo-oikeutettuja.. ja se toinen auto tulis suoraan edestä vastaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
TARKENTAVA KYSYMYS: tarkoitatko sä suoraantulevalla sitä autoa, joka tulee SUN OIKEALTA? Vai suoraaan sun edestä?

Käsitin ensin et toinen auto tulee sua vastaan, suoraan risteyksen yli.
Mutta siis jos auto tulee sun oikealta ,vasemmalla on kolmio, risteyksen takana on kolmio (sua vastaantulijoille), sun oikealla EI ole kolmiota, niin sillon sä väistät.

Jos toinen tulee sun oikealta, ja molemmilla on etuajo-oikeus, toisinsanoen risteys on teidän osalta sillon tasa-arvoinen, sun pitää väistää oikealta tulijaa.
eli siinä ei ole kolmioita missää vaan musta katottuna oikealle menevä tie ja se mistä mä tulen on tummennettuja eli etuajo-oikeutettuja.. ja se toinen auto tulis suoraan edestä vastaan..
Se etuajo-oikeus on sillon ainoastaan oikealle kääntyessä. Vasemmalle kääntyessä sä väistät.
 
voi elämän kevät
OLETTEKO te naiset käyneet sitä AUTOKOULUA???
Jos kerran sinulla on etuajo-oikeus ja vastaantulevalla väistämisvelvollisuus, niin miksi sinä väistät?

Näin just aiheutetaan risteyksiin niitä ruuhkia, kun "kyllä mä väistäisin", ihan vaan ettei vaan tuu kolaria.

Sori, mutta mua ottaa aivoon kun jos selvästi liikennemerkki näyttää että sinä saat mennä ensin, niin miksi pysähtyä ja aiheuttaa hämmennystä ja sekasortoa siihen risteyksen keskelle.

JOS taas ei tiedä mitä ne merkit tarkoittaa niin kannattaa käydä kertauskurssi.
 
voi elämän kevät
Alkuperäinen kirjoittaja mantu:
Luin uudestaan sun jutun kun näin tuon liikennemerkkiselostuksen. Ja kyllä väistät, jos kääntyisit oikealle ei tarvitsisi väistää muita.
Eipä.

Kun sinä ajat etuoikeutettua tietä, se joka tulee väistämisvelvolliselta tieltä, väistää sinua, käännyit mihin tahansa!
Ei sillä ole merkitystä mihin kääntyy vaan miltä tieltä.
 

Yhteistyössä