Miten menee lain mukaan päivähoitoasia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs äiti

Vieras
Ollaan muuttamassa naapurikuntaan ja poika tarvis sieltä tarhapaikan huhtikuun alussa. Muutto siis kuun vaihteessa. Hakemus jätetty jo n.2kk sitten päivähoitokeskukseen. Nyt soittivat sieltä ja sanoivat että on tiukka tilanne, mutta yrittävät saada paikan järjestettyä. Täti sanoi myös että muutajille päivähoidon järjestelyaika on 4kk. Onko tämä lain mukaan oikein kun meistä toinen opiskelee AMK ja toinen on töissä. Miksi siis 4kk järjestelyaika? Eikö lain mukaan 2vk ole aikaa järjestää jos on äkillinen tilanne? Vai eikö se muuttajiin päde?

Kellään tietoa tuosta lainsäädännöstä? Ymmärrän että jos ei paikkoja ole on niitä vaikea tyhjästä nyhjäistä, mutta onko mielä oikeus vaatia kuntaa järjestämää se paikka 1.4 mennessä? Esim. yksityisestä päivähoidosta/hoitajaa kotiin? tms.

"Mikäli päivähoidon tarve kuitenkin johtuu äkillisestä työllistymisestä, opinnoista tai koulutuksesta, on päivähoitopaikkaa haettava viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin lapsi tarvitsee hoitopaikan."

Koskeeko tämä myös kuntan muuttajia, joilla valmiina työt ja opiskelupaikat? Tuo lainattu siis suoraan kunnan sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja a_p:
"Mikäli päivähoidon tarve kuitenkin johtuu äkillisestä työllistymisestä, opinnoista tai koulutuksesta, on päivähoitopaikkaa haettava viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin lapsi tarvitsee hoitopaikan."

Koskeeko tämä myös kuntan muuttajia, joilla valmiina työt ja opiskelupaikat? Tuo lainattu siis suoraan kunnan sivuilta.

Mun mielestä ei koske. Silloinhan ei ole kyse äkillisestä työllistymisestä.

Juu ei koske muuttajia. Minä olen kerran muuttoa suunnitellessani saanut neuvon, että naapurikunnan paikkaa voidaan pitää ja käyttää kunnes hoitopaikka omassa kunnassa järjestyy.

Varsin järkevä tilanne, tuolloin olisin ensin ajanut aamulla 20 kilometriä viedäkseni poitsun hoitoon, ja takaisin päin 20 kilometriä töihin. Ja sama rumba iltapäivällä, enpä sitten muuttanut1

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Juu ei koske muuttajia. Minä olen kerran muuttoa suunnitellessani saanut neuvon, että naapurikunnan paikkaa voidaan pitää ja käyttää kunnes hoitopaikka omassa kunnassa järjestyy.

Varsin järkevä tilanne, tuolloin olisin ensin ajanut aamulla 20 kilometriä viedäkseni poitsun hoitoon, ja takaisin päin 20 kilometriä töihin. Ja sama rumba iltapäivällä, enpä sitten muuttanut1

Meillä taas piti sanoa nykyinen paikka irti mahdollisimma pian. Joten ei ole sitäkään enään turvana.

Tietääkö kukaan miten lain mukaan tuo 2 viikkoa juttu menee? Kenelle kuuluu se 2vk järjestelyaika ja kenelle ei? Aika äkillinen tilanne tämä meillekkin on kun talo on ostettu helmikuussa ja samantien on laitettu päivähoitohakemus vetämään.

Yhteistyössä