Miten matala HB vaikuttaa vauvaan?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Sitä en tiedä miten se vaikuttaa, mut kokeile nestemäistä rautavalmistetta. Mullakaan ei tehoa tablettimuotoinen..
Hain luontaistuotekaupasta, eli ihan turvallista nauttia. Kerroin siitä myös neuvolassa ja lääkärille, sanoivat et kuhan nousee! :D
Ja mulla ollu siis 96 Hb..

Minä olin raskausaikana ferritiinitipassa joka toinen vko, kun hb oli 80. Mikään rautavalmiste ei pysynyt sisuksissa. Alle 80 hb:ssa vauva alkaa kärsimään hapenpuutteesta. Ainakin Kysin lääkärin mukaan.

kastanja
uskon että niin kauan kun sulla on ok olo (etkä esim puuskuta helposti) niin vauvakin saa happea. kysele vielä lääkäreiltä. luulen yli 100 olevan kuitenkin vielä ihan normaalia raskausaikana.

kastanja
no, ainakin jos vauvalla on kovin korkea hb niin helposti kellastuu syntymän jälkeen. johtuu siitä että punasolut hajoaa ja maksa ei ole vielä kovin valmis käsittelemään suuria määriä muodostuvaa bilirubiinia. silloin tarvitaan valohoitoa. en tiedä että onko äidin korkealla hb:lla suora yhteys vauvan hemoglobiiniin, mutta ei ainakaan ole tarkoituksenmukaista yrittää tarpeettomasti nostaa hemoglobiinia. hb luonnostaan vähän laskee raskauden aikana ja luonnolla on yleensä jokin hyvä tarkoitus (esim tässä se että veri on vähän notkeampaa ja siksi virtaa paremmin istukan kautta sikiöön, niin olen ymmärtänyt). mutta, en tiedä kuinka korkeaa hb:ta tarkoitat "liian korkealla"...

kastanja
niin, sorry, oikeestaan tarkoitin siis vaan että musta tuntuu hassulta kun niin herkästi aletaan syödä lisärautaa kun hb vähän laskee. se on kuitenkin ihan fysiologista että niin kuuluu käydä. tosin se voi laskea myös niin paljon että kannattaa ottaa lisärautaa. mutta, jos se nostaa liian korkealle niin siitä voi mun käsittääkseni olla haittaakin.

Yhteistyössä