miten maidontulo lähtee käyntiin jos vauvasta joutuu heti eroon kun syntyy???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietääkö joku?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietääkö joku?

Vieras
tiedän siis,että joudun sektioon (josta siis jo sinänsä kestää kai toipua hetken ennen ku pääsee liikkeelle ja kattoo vauvaa) ja sit vauva menee ainakin tarkkailuun heti syntymänsä jälkeen,niin kuinka se maidontulo voi alkaa joskus päivän-kahden päästä synnytyksestä kun saan vauvan ekakertaa rinnalle?

sitten kun saat rinnalle niin pidä usein ja ei liikaa lisämaitoa ni kyllä se lähtee tulemaan (ainakin minulla kävi näin) ei tietenkään nälässä pitää. Ja PYYDÄ APUA!!! Leikkaus haava estää liikkumisen pari pv niin pyydä aina hoitjia avuksi, elä kainostele (niin kuin minä tymä tein)

Mä sain vauvan ekaa kertaa rinnalle heräämössä. Siinä vaavi köllötteli ihokontaktissa sitten siihen ekaan lääkärin tarkastukseen asti - onk se nyt 6 tunnin iässä.
Ensinnäkin, mikäli kaikki menee ihan normaalisti, pääset liikenteeseen - tai sunt patistetaan, ellei ite huvita ;) - viimestään vuorokauden päästä leikkauksesta. Hoitajat kyllä nostelee vauvaa sulle vierelle, joten pääset imettämään siinä makoillessaskin.

Jos et saa vauvaa heti rinnalle joko vauvasta tai itsestäsi johtuvista syistä niin kannattaa aloittaa rintojen varovainen lypsäminen mahdollisimman pian.Jo vauvan näkeminen,koskettaminen,ajatteleminen,valokuvan katsominen saa aikaan herumisrefleksiä.Älä stressaa etukäteen! Esim. hyvin pienen keskosen äiti ei välttämättä saa lastaan rinnalle moneen viikkoon ja imetys voi silti onnistua jatkossa- sinnikkyyttä se vaatii ja jatkuvaa lypsämistä,mutta kyllä sen maidontulon saa niinkin pidettyä yllä.Ja jos kysymys on tunneista tai muutamista päivistä niin ongelmaa ei juuri olekaan! Zemppiä,kyllä onnistuu

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Maito saattaa nousta rintoihin vasta muutaman päivän kuluttua synnytyksestä (tai sektiosta); maitoa tulee kyllä kun vauvan antaa vain imeä.

Tämä totta. Mulla kesti kakkosen kohdalla 2 päivää ennen kun maito lähti nousuun vaikka heti tuli tissille kun syntyi. (Ei kylläkään sektio)
Armotonta itkua ja hampaiden kiristystä käytiin synnärillä, halusin imettää mutta olin jo vaipua epätoivoon ettei maitoa tulisi. Sitten toisen päivän jälkeen alkoi virtaamaan ja hyvin virtaa edelleen vaikka ipana nyt 10kk.

mä aloin lypsää ensin käsin ja sitten pumpulla. herumaan en olisi millään saanut ilman lämmintä kaurapussia (vai mikä se nyt on) rintojen päällä ennen lypsyä. lapsi pääsi ekan kerran rinnalle n. viikon iässä. niin ja maito nousi pari päivää synnytyksestä.

No mulla vauvat tuli mukana osastolle mutta alle vrk joutuivat jo VTO:lle, esikoinen ei kertaakaan ehtinyt/osannut rinnasta syödä sinä aikana kun mulla oli. Mä sitten kävin 3-4h välein lypsyllä niin kauan kunnes pääsin imettämään ja sittenkin vielä esikoisen kohdalla kun söi niin huonosti. Niin ja esikoinen oli siis 3 vai 4 päivää kun rinnalle ekan kerran pääsi.
Molemmista se maito nousi parin päivän sisällä ja kuopuksen kanssa päästiin pelkälle tissimaidolle jo tosi pian. Kävin siellä VTO:lla syöttelemässä kumpaakin.

no siihen aikaan kun mun keskosvauvat, huom. eivät siis kaksoset, 6 vuotta ikäeroa ,syntyivät en voinut kumpaakaan imettää, koska vauvat viettivät sairaalassa ensimmäiset kuukaudet ja olivat liian pieniä imeäkseen rintaa, niin heti seuraavana päivänä leikkauksesta vaan lypsämään ja kyllähän sitä maitoa alkoi tulla, mutta vähänlaisesti, eikä kestänyt kuin kuukauden ja sitten loppui vaikka asuin lypsykoneen vieressä

Mä en saanut vauvaa rinnalle kun vasta illalla kun syntyi aamulla.maito ei mulla koskaan noussut silleen kuin ois pitänyt, vauveli oli sairaalasta alkaen lisämaidolla.

Meillä poika oli 2 viikon ikäinen kun ekaa kertaa sain hänet syliini tai ylipäätään näin hänet. Vietiin sektion jälkeen ennen kuin heräsin niin lastenklinikalle ja itse jäin hyvinkäälle hoidettavaksi.

Itse aloin pumppaamaan tokana päivänä sektiosta sellaisella sähköisellä pumpulla (lypsykoneella) kätilön antaman pojankuvan ollessa mukana. Auttaa kuulemma tuon kuvankin näkeminen erittämään niitä hormoneja.

Tällä ei ihan saatu tulosta aikaseksi niin otettiin lääkkeet avuksi. Eli antoivat sairaalasta minulle päivittäin lääkettä joka auttaa maidon nousussa ja erittymisessä. Tämä lääke on oikeasti tarkoitettu ilmavaivoihin/ilman kertymiseen, mutta on todettu tehokkaaksi tuohon toiseenkin tarkoitukseen.

Näillä keinoilla maito lähti hyvin nousuun ja täysimetyskin onnistui puolivuotta ihan hyvin, alun ongelmista huolimatta.

mä en saanu vauvaa viereen, imettää sain muutaman päivän päästä. ahkerasti kävin pumppailee ja yritin olla vaipumatta epätoivoon. keskolassa muutama viikko, imetystä silloin tällöin. nyt imetystä takana 8kk ja hyvin sujuu. :) kannattaa luottaa itseensä ja yrittää olla murehtimatta ja juoda PALJON ja syödä hyvin! tsemppiä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
Mä näin vauvan vasta(?) n.5h sektion jälkeen. Maito nousi vasta 4 pv päästä, en tiedä johtuiko siitä :(

Minä näin myös vauvani vasta 4,5 tuntia leikkauksen jälkeen ja rinnalle sain vasta yli 6 tuntia leikkauksen jälkeen ja silti maito nousi jo seuraavana päivänän. Se on ihan yksilöllistä ja maidonnousuhan riippuu äidin hormooneista, ei niinkään siitä että vauva on imenyt. Kyllähän maito nousee niillekin joiden vauva ei synny elävänä tai ei voi syystä tai toisesta imettää ollenkaan. Ystävälläni oli todella ongelma kun maito vain nousi ja lääkityksen vuoksi ei saanut imettää ollenkaan, ei edes sitä ensimmäistä kertaa.

Minä sain vauvan viereen 4h leikkuusta ja rinnalle 8h leikkuusta. Maito nousi kunnolla vasta kotona vaikka kyllä imetin ja imetin ja imetin sairaalassa. Lisämaidosta päästiin kokonaan kotosalla. Se lisä oli pakkosauma kun en kunnolla edes herunut ja vauvan vaippa liian kuiva. Tiedä sitten oliko noilla erotunneilla vaikutusta vai sillä että kroppa oli aivan kaput epäonnistuneesta synnytysyrityksestä.

pääsin ekan kerran imettämään vauvaa kun hän oli 3 päivää vanha, kun sain sitten vauvan luoksesi niin meni noin puoli vuorokautta kun alkoi maitoa herua, synnytyksen jälkeen kävin voi 3 päivää kun vauva oli teholla, säännölllisesti lypsyhuoneessa kiusaamassa tissejäni :D Imetin 12kk.

No mulla eka syntyi 29+5 sektiolla ja joutui heti teholle. Imettänyt en häntä, maitoa ei paljoa tullut. Teho-hoitoajan tuli sen verran että pumppasin sitä talteen ja sitä saatiin annettua nenämahaletkusta melkein koko 2kk jonka oli teholla.

Aloitin lypsämisen synnytystä seuraavana päivänä. Eka kerran pääsin imettämään vauvan ollessa viikon ikäinen. Sitä ennen en saanut syliini ollenkaan, kun häntä pidettiin lähes koko ajan keskoskaapissa. Imetys lähti hyvin käyntiin. Toista vauvaa pääsin imettämään 1,5 viikon iässä. Maitoa tuli silloin hyvin suorastaan valumalla, mutta vauvalla oli vaikeuksia imeä. Ensimmäisillä yrityskerroilla ei onnistunut ollenkaan. Imeminen alkoi sujua muutaman kerran jälkeen. Kummallakin oli lisäksi pari viikkoa käytössä nenä-mahaletku.

Yhteistyössä