Miten mahataudin jälkeen se sokeri/suola tasopaino juttu menikään. (kyseessä 1v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rikkia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rikkia

Vieras
Meillä sairastettiin raju mahatauti. Lapsukainen ei olen sen jälkeen suostunut laittaan suuhunsa mitään kökkäre ruokaa
Toisaalta voisiko nämä hiestovat ja kesähelteetkin vaikuttaa ettei ruoka maistu
Ollut nyt 2vk syömättä ja syö oikeastaan vaan jugurtteja,mehukeittoja ja juomia

Neuvolassa käskettiin mahataudin aikana hakeen apteekista jotain joka tasapainottaa mahataudin jälkeen sokeri/suola tasapainoa (tai jtn)
Auttaako se viä näin mahataudin jälkeenkin tai saakohan sitä antaa kun mahataudista taitaa kohta olla se 3vk aikaa.

saa antaa mahataudin jälkeenkin, meillä sitä annettiin lääkärin "määräyksestä" kuumeenkin aikana, eli ihan vaan tasapainottamaan nesteiden ja hivenaineiden menetykseen.
sai sekottaa omaan maitoonkin, meil oli sellasta appelsiinin makuista Rela-jauhetta, sisäls maitohappobakteerit samassa

Ei siitä ripulijuomasta oikein enää oo hyötyä jos lapsi syö ja juo normaalisti. Anna sille jotain suolaista, vaikka suolaa purkista, sipsiä, nuudeleita, karjalanpiirakkaa, lihalientä tms mistä ny lapsi sitten tykkääkään. Varmasti joku suolainen ruoka löytyy mitä lapsi suostuu syömään.

Floridral ei käy ainakaan meidän lapsille. Maku järkky ja makeutusaineista vatsakivut päälle. Sitä en voi suositella. Joisko lapsi vissyä (hapot voi sekottaa pois)?

.....missä vaiheessa lapselle saa alkaa antaa "suolalisää" noiden sipsien ja suolasen ruuan puitteissa?? Itse en tiedä.
Itselle tulee vaan mieleen, ett jos on jo kuiva, nii ei kantsis antaa yhtää enempää suolaa, koska kehossa on jo muutenkin suhteessa enempi suolaa kuin nestettä. Ja liiakse kuivuessaan suolalisä vain rasittaa munuaisia lisää. Nestevajauksessa suola myös vain menee väärään paikkaan kehossa, kudoksiin sitoessaan loputkin nesteen mukanaan aiheuttaen turvotusta ja päänsärkyä, eikä verenkiertoon jää senkään vertaa nestettä..

Ompas vaikeeta.

Kokeile juottaa lapselle omenatuoremehu/vishyvesi seosta, puolet molempia. Siinä on ainakin erään lääkärin mukaan kaikki 'ripulijuomien' suolat ja sokerit oikeassa suhteessa.

[QUOTE="vieras";28560961]Osmosal sisältää oikeassa suhteessa suolaa ja sokeria. Oisko terkka sitä tarkoittanut. Miten lapsi voi? Syökö mitään?[/QUOTE]

Lapsi voi hyvin ja leikkii ja on virkeä. Mutta tosiaan ei syö mitään karheempaa tämän päivän ruokailut oikeastaan

aamupala mustikkakiisseli (ylensä puuro ) mutta nyt ei sitä syö

lounaalla en saanut meneen mitään ehkä vähän jyrsi voileipää

ruoka perunoita ja lihapullia (itse tehtynä) ei syönyt yhtään

iltapala jugurtti ja leipä käteen

sekä paljon vettä,mehua ja tissittelyä n. 2-3x päivässä

ja tätää se nyt oikeastaan ollutkin tuon 2vk kun ei syö mitään kökkäreisempää.
Oon koittanut antaa purkkiruokia,kurkkua,tomaattia,raejuustoa ym mutta ei oikein mikään mene alas.

voisin tuta karjalanpiirakkaa muuten koittaa vaalea leipä menee aika hyvin eli vois ehkä tuokin mennä.

Kyllä voi esim. Floridralia antaa vielä. Meillä joutuu lapselle antamaan kuumeessakin, kun menee niin heikoksi jos on pitempään kuin pari vuorokautta vähällä ruoalla (juurikin jogurtilla, hedelmillä jne ja tietenkin nesteellä).

[QUOTE="hmm";28561149]Toisaalta, eihän ole hampaita tulossa?[/QUOTE]

3 hammasta just teki ja nekin jo puhjenneet ja tulleet mutta en oo huomannut nyt että lisää tekisi. Eilen viimeksi koitin katsella.Mutta eipä se anna juuri suutaakaan aukasta.

Ite vaan pohdin että kauanko tällänen pieni ihminen jaksaa olla syömättä?
kun eka viikko meni mahataudissa ja sen jälkeen 2vk syömättä että 3vk mennyt tällä mehukeitto,kiisseli,jugutti,juoma linjalla

[QUOTE="henni";28561079].....missä vaiheessa lapselle saa alkaa antaa "suolalisää" noiden sipsien ja suolasen ruuan puitteissa?? Itse en tiedä.
Itselle tulee vaan mieleen, ett jos on jo kuiva, nii ei kantsis antaa yhtää enempää suolaa, koska kehossa on jo muutenkin suhteessa enempi suolaa kuin nestettä. Ja liiakse kuivuessaan suolalisä vain rasittaa munuaisia lisää. Nestevajauksessa suola myös vain menee väärään paikkaan kehossa, kudoksiin sitoessaan loputkin nesteen mukanaan aiheuttaen turvotusta ja päänsärkyä, eikä verenkiertoon jää senkään vertaa nestettä..

Ompas vaikeeta.[/QUOTE]

Ripulissa kehosta poistuu paljon natriumia (suolaa), joten sen vuoksi ripulissa suolaa uskaltaa kyllä antaa. Ja muutenkin niitä sipsejä ym. pitäisi kyllä syödä aika paljon, että niistä aiheutuisi akuutteja ongelmia. Mutta siis toki vettä pitää sitten suolaisen kanssa tarjota, ja se ehkä paremmin lapselle maistuukin jonkun suolaisen syötävän kanssa kuin pelkilteen.

Mites kun meillä ei mahataudin yhdeydessä ollut ripulia mutta raju oksentelu kylläki
että tarviiko siis edes tuota suolaa?

Mä mietin et onko nyt päässyt herkkujen makuun esim jugurtit jotka makeita että ei sen takia halua syädä ruokaa
tänäänkin mentiin lähes samalla ruualla kun eilen

aamupala jugurtti+ leipä

lounaalla ei uponnut mikään

välipala ajan nukkuin ja olin ite pois juotin maitoo ennen kun lähdin

ruokailu ei mennyt purkkiruoka eikä makaroonilaatikko ainoastaan yksi kurkku ja maitoa viimiseksi vähän

iltapala jugurtti+ leipä

Yhteistyössä