Miten määrittelette rikkaan/varakkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninninanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninninanna

Vieras
Tuntuu, että vähän väliä kuulee näitä "Nehän onkin rikkaita" "Se on niin rikas" "joo ne on varakkaita" jne.. Eli miten sinä määrittelet rikkaan/varakkaan? Millä perusteilla sanot jotakuta rikkaaksi?

Toinen kysymys on, että voiko ihminen näyttää rikkaalta ulkonäkönsä perusteella?

Meitä sanotaan usein rikkaiksi, vaikka olemme ihan normaalituloisia. Autotkin ovat ihan tavallisia. Lisäksi mun pukeutumista yleensä kommentoidaan fiiniksi/hienostuneeksi jne. Enkä ymmärrä miksi, koska esim. nyt keväällä perusasuni on farkut, ballerinat ja neuletakki. En omista merkkilaukkuja.

Mä tunnen ihmisiä, joilla on oikeasti todella paljon rahaa ja omaisuutta, mutta ulkoisen habituksen perustella ei IKINÄ uskoisi. Eli tilillä on rahaa kuin roskaa, osakkeita lähemmäs miljoonan euron arvosta ja sijoitusasuntoja siellä täällä, eikä penniäkään velkaa. Itse ajavat vanhalla autolla ja asuvat tuiki tavallisessa omakotitalossa. Luulenpa, että suurin osa ei uskoisi korviaan, jos saisivat tietää näiden tyyppien varallisuudesta.
Toisaalta taas tulee mieleen serkkuni, joilla on suuri viimeisen päälle laitettu kivitalo, kaksi uudehkoa autoa, reissaavat paljon ja käyttävät merkkivaatteita. Ovat ihan korviaan myöten veloissa. Yhden kerran tilanne oli niin paha, että meinasin mennä talo alta. Tätä perhettä pidetään rikkaana. Heidän veloistaan ei tiedä, kuin lähisuku. En minäkään tietäisi, ellen olisi enoltani kuullut. Joskus ana kuulee, miten heistä puhutaan "kroisospennoset, varakkaat, hienohelmat" jne, vaikka velkaa tosiaan yli 500 000.

Eli en oleta koskaan minkään tietyn asian perusteella onko joku rikas vai ei. Jos on omistusasunto, auto ja voi käydä ruokakaupassa ilman, että tarvitsee etsiä taskunpohjilta kolikoita (eikä velat paina päälle), on mun mielestä varakas.

Mun vanhemmat ovat varakkaita. Kumpikin on ihan tavallisia duunareita, jolla on ehkä palkka alle keskiverron. Äiti on ollut nyt työttömänä jonkin aikaa ja on työkkärin listoilla. Tosin pärjää loistavasti kotona ja hoitelee lapsenlapsiaan mielellään päivisin. Heillä on uudehko auto, mutta ihan tavallinen 80-luvulla rakennettu omakotitalo. Ovat kumpikin oikeastaan "ainoita" perillisiä, joten on perintöjä napsahdellut ihan kiitettävästi. Isällä on rikas suku. Heillä on tileillä rahaa varmaan yli 400 000 ja yksi sijoitusasunto ja vähän muuta omaisuutta. Omaisuuksista ja rahoistaan eivät koskaan puhu, joten varmaan suurin osa pitää heitä ihan tavallisina pulliaisina. He eivät tuhlaile edes rahojaan. Matkustelevat vähän kyllä. Äitini aina taivastelee, miten kallis joku asia on, eikä malta ostaa esim. 40e paitaa, kun on niin kallis. Viimeksi ei ostanut Pentikiltä pöytäliinaa hinnan takia, koska liina maksoi 30e. Eli toisinsanoen mun mielestä ainakaan Suomessa raha ei näy ulospäin. Tuntuu, että suomalaiset häpeävät rahojaan ja ihan anteeksi pyydellen käyttävät niitä. Toisaalta nuorempi sukupolvi osaa kyllä tuhlata. Monilla opiskelijatytöillä saattaa olla Louis Vuittonia, vaikka tili olisi nollilla. Kesätyörahat saatetaan käyttää kokonaan Lontoon reissuun ja muutamaan merkkituotteeseen, jolloin ulospäin joku voi ajatella "tolla on kyllä rahaa". Velaton asunto on ainakin hyvän taloudellisen tilanteen merkki.

Mun vanhemmat ovat varakkaita. Kumpikin on ihan tavallisia duunareita, jolla on ehkä palkka alle keskiverron. Äiti on ollut nyt työttömänä jonkin aikaa ja on työkkärin listoilla. Tosin pärjää loistavasti kotona ja hoitelee lapsenlapsiaan mielellään päivisin. Heillä on uudehko auto, mutta ihan tavallinen 80-luvulla rakennettu omakotitalo. Ovat kumpikin oikeastaan "ainoita" perillisiä, joten on perintöjä napsahdellut ihan kiitettävästi. Isällä on rikas suku. Heillä on tileillä rahaa varmaan yli 400 000 ja yksi sijoitusasunto ja vähän muuta omaisuutta. Omaisuuksista ja rahoistaan eivät koskaan puhu, joten varmaan suurin osa pitää heitä ihan tavallisina pulliaisina. He eivät tuhlaile edes rahojaan. Matkustelevat vähän kyllä. Äitini aina taivastelee, miten kallis joku asia on, eikä malta ostaa esim. 40e paitaa, kun on niin kallis. Viimeksi ei ostanut Pentikiltä pöytäliinaa hinnan takia, koska liina maksoi 30e. Eli toisinsanoen mun mielestä ainakaan Suomessa raha ei näy ulospäin. Tuntuu, että suomalaiset häpeävät rahojaan ja ihan anteeksi pyydellen käyttävät niitä. Toisaalta nuorempi sukupolvi osaa kyllä tuhlata. Monilla opiskelijatytöillä saattaa olla Louis Vuittonia, vaikka tili olisi nollilla. Kesätyörahat saatetaan käyttää kokonaan Lontoon reissuun ja muutamaan merkkituotteeseen, jolloin ulospäin joku voi ajatella "tolla on kyllä rahaa". Velaton asunto on ainakin hyvän taloudellisen tilanteen merkki.

ootkohan mun sisko? :)

Mun mielestä tuloilla ei ole paljoakaan tekemistä rikkauden kanssa. Mun tuntemat rikkaat ovat keskituloisia, tai vähän alle tai yli sen. Isäni otti itseasiassa joskus aika paljon lainaa ja sijoitteli lainarahojaan ja sitä kautta sai markat ja myöhemmin eurot poikimaan. Nyt on velaton ja omaisuutta yli miljoonan euron edestä. Ammatiltaan hitsaaja ja tehdastyöläinen. Vuositulot 40 000. Äiti on keittäjä ja hänelläkin osakkeita yli 200 000e edestä ja tilillä reilut 100 000. Perintöjäkin ovat saaneet.

Mun oma mies on insinööri ja tulot on 5000e kuussa ja minä olen sosiaalipuolella esimiesasemassa, tulot n 3500e kuussa. Tienaamme hyvin, mutta asuntolainaa on vielä yli 100 000, autolainaa 5000 ja venelainaa 4000 ja muita velkoja reilut 10 000 :)

Monellehan auto symboloi varakkuutta. Mutta lainaahan saa aina. Ylipäätään jos on varaa ostaa ilman lainarahaa yli 5000e auto niin, ettei se hetkauta taloutta on varakas.

Tätähän on toisaalla netissä pohdittu. :) Sieltä varastan tämän (omastakin mielestäni hyvän) määritelmän: Varakas on ihminen, jolla on velattoman asunnon lisäksi vähintään 200 000 euron edestä omaisuutta. Rikas on sitten varakasta moninkertaisesti rikkaampi, semmoinen miljonääri. :)

[QUOTE="vieras";23641716]Tätähän on toisaalla netissä pohdittu. :) Sieltä varastan tämän (omastakin mielestäni hyvän) määritelmän: Varakas on ihminen, jolla on velattoman asunnon lisäksi vähintään 200 000 euron edestä omaisuutta. Rikas on sitten varakasta moninkertaisesti rikkaampi, semmoinen miljonääri. :)[/QUOTE]

Mielipideasioitahan nämä ovat. Mutta jos ihmisellä on velaton asunto ja esim. yli 50 000e edestä muuta omaisuutta, hän on siis "tavis"? Ehkä joo, jos ikää on 55+. Mun omasta mielestä ihminen, jolla on velaton omistusasunto, eikä muutenkaan ole velkoja ja pystyy elämään ihan normaalisti ja on ylimääräistäkin laittaa esim. matkaan tai merkkilaukkuun tms on varakas.

Tähän vaikuttaa kyllä ikäkin. Jos on kolmekymppinen ja velaton asunnon omistaja, saa kyllä olla aika helkkaristi pätäkkää. Taas monilla yli viisikymppisillä on jo velaton asunto.

Rikas/varakas on ihminen jolla on omaisuutta ja ehkä ei velkaa ollenkaan. Voisi elää pelkillä pääomatuloilla, mutta saattaa käydä töissä. On talot, mökit, veneet ja autot. Voi ostaa mitä haluaa sen kummemmin miettimättä.

Olen samaa mieltä siitä, että ikä vaikuttaa paljon. Kyllähän elämänsä työtä tehneellä yli 50-vuotiaalla, jolla on lapset lentänyt pois kotoa on helposti velaton asunto ja varaa käydä joka vuosi ulkomailla ja satsata itseensä ja tehdä keittiöremontti. Tämä toki edellyttää, että on osannut elää säästeliäämmin nuorempana. Jos taas ajattelee 20-30 vuotiasta, niin varakkuuden merkki on se, että omaisuus on velkoja suurempi ja pystyy elämään ihan normaalituloisen arkea, ilman että tarvii pihistellä leipäpussin saadakseen ja elämässä on vähän yleellisyyttäkin, olkoot se sitten moottoripyörä tai viimeisen päälle laitettu koti.

Mielipideasioitahan nämä ovat. Mutta jos ihmisellä on velaton asunto ja esim. yli 50 000e edestä muuta omaisuutta, hän on siis "tavis"? Ehkä joo, jos ikää on 55+. Mun omasta mielestä ihminen, jolla on velaton omistusasunto, eikä muutenkaan ole velkoja ja pystyy elämään ihan normaalisti ja on ylimääräistäkin laittaa esim. matkaan tai merkkilaukkuun tms on varakas.

Tähän vaikuttaa kyllä ikäkin. Jos on kolmekymppinen ja velaton asunnon omistaja, saa kyllä olla aika helkkaristi pätäkkää. Taas monilla yli viisikymppisillä on jo velaton asunto.

Kyllä mä oon taas sitä mieltä, että voi rikkaallakin olla velkaa, asuntoon tai yritykseen, sijoituskohteisiin jne. Mutta kykenee maksamaan velkaansa huomattavasti paremmin ja nopeammin ku tavikset. Ja tilillä tuhansia, korkeakorkoisia tilejä jne.

Niin ja kolmikymppinen asuntovelaton täällä, terve vaan =) Ja ihan tavisperhe ollaan, keskituloisia. Iso talo joen rannalla, mutta mekin tehtiin bisnestä ensiasunnolla. Ostettiin halvalla ja myytiin ku hinnat nousi, voittoa tuli lähes 100tht. Et ei meillä sen kummemmin ylimäärästä rahaa ole ollut.

No mulla on velaton asunto ja varmaan juuri vähän yli 50 000 euron edestä muuta (velatonta) omaisuutta, ja todellakin pidän itseäni taviksena. Iältäni olen reilu kolmikymppinen. Merkkilaukkuja mulla on, voisin matkustella jos uskaltaisin lentää. ;)

Minusta siihen varakkuuteen tunnetasolla liittyy taloudellinen turvattomuus. Itse en osaa nähdä esim. eläkettäni turvattuna tai olla huoleton sen suhteen, että mahdollisesti sairastuessani mulla olisi varaa kaikkeen tarvitsemaani hoitoon. (Entinen naapuri maksoi 20 000 euroa syöpähoidoista, joita ei olisi julkisin varoin kustannettu. Toivoisin, että mulla olisi samaan varaa jos sairastuisin.)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23641698:
Minusta rikas on henkilö, jolla on niin paljon varallisuutta, ettei tarvitse käydä töissä, jos ei halua. Silti ei joudu tinkimään mistään.

Mun ei tartte käydä töissä jos en halua, mutta en mä silti koe olevani rikas, enkä edes varakas.

[QUOTE="vieras";23641797]Kyllä mä oon taas sitä mieltä, että voi rikkaallakin olla velkaa, asuntoon tai yritykseen, sijoituskohteisiin jne. Mutta kykenee maksamaan velkaansa huomattavasti paremmin ja nopeammin ku tavikset. Ja tilillä tuhansia, korkeakorkoisia tilejä jne.

Niin ja kolmikymppinen asuntovelaton täällä, terve vaan =) Ja ihan tavisperhe ollaan, keskituloisia. Iso talo joen rannalla, mutta mekin tehtiin bisnestä ensiasunnolla. Ostettiin halvalla ja myytiin ku hinnat nousi, voittoa tuli lähes 100tht. Et ei meillä sen kummemmin ylimäärästä rahaa ole ollut.[/QUOTE]

Joo, toki. Ihan oikeammin tuo olisi ollut muotoilla, että velkojen vähentämisen jälkeen velaton asunto + yli 200 000 euroa omaisuutta. Sori, aamukahvi on mahassa ja vasta menossa päähän, ei tämä tekstin tuottaminen tahdo vieläkään onnistua. :)

[QUOTE="vieras";23641836]Mun ei tartte käydä töissä jos en halua, mutta en mä silti koe olevani rikas, enkä edes varakas.[/QUOTE]
Mutta voit silti ostaa milloin tahansa parin viikon lomareissun itsellesi ja perheellesi Australiaan? Tai käteisellä uuden auton tai asunnon?

Olen 24-vuotias ja mies 25-vuotias. Olemme opiskelijoita, joten tulojen puolesta aika heikoilla ollaan. Elokuu lomaillaan, toukokuusta heinäkuun loppuun yleensä kesätöissä. Opiskeluiden ohella mies tekee osa-aikaista työtä, minä joskus sijaisuuksia. Meillä on yksi lapsi. Velkaa meillä ei ole senttiäkään mihinkään suuntaan, eikä varmaan tule koskaan olemaankaan. Meillä on omistusasunto, joka on sisustettu ja laitettu ns. "viimeisen päällä", kaksi uutta autoa, shoppailen paljon ja omistan merkkilaukkuja ja ulkomailla käymme kerran tai kaksi vuodessa. Miehellä on osakkeita noin 20 000e arvosta ja minulla noin 5000e. Omistan tonttimaata aika paljon. Jos myisin ne nyt, saisin niistä noin 100t. Tilillä mulla ei tällä hetkellä ole kuin vajaat 6000e ja miehellä varmaan sitten 60t euroa. Lapsellamme on omalla tilillä ehkä 3000e. Olemme kumpikin saaneet perintöä jo nuorella iällä ja olemme varakkaista kodeista. Vaikka hävettääkin myöntää, niin autot ovat vanhempien ostamia, he ovat maksaneet asunnosta puolet ja säästäneet kaikki lapsemme rahat. Lisäksi mulla menee edelleen puhelinlaskut ja kaikki vakuutusmaksut kotiin. Tv-luvan, sanomalehdet jne maksaa miehen vanhemmat. Vanhemmat maksavat ihan vapaasta tahdostaan. Toisaalta tiedän, että heillä on rahaa niin paljon, että voivat hyvin maksaa. Isäni on sanonut, että perimmehän me heidät joskus joka tapauksessa, eikä halua säilyttää edes suuria summia tilillään rahaa ja mikäs sen parempi sijoituskohde, kuin omat lapset. Välillä mua vähän vaivaa tuo, että vanhemmat hyysää aikuisia lapsiaan ja olen sanonut sen heille. Olen monta kertaa sanonut, että pärjäämme omillamme ja ei heidän nyt aina olisi pakko maksaa. Kerran maksoin auton vakuutukset omalta tililtäni ja kielsin ja kielsin, ettei vanhemmat maksaisi. Noh kaikesta huolimatta isä oli laittanut mun tilille ne vakuutusrahat. En ikinä kehtaisi myöntää, kuin näin anonyymina taloudellista tilannettamme. Olen joskus jopa tainnut valehdella, että meillä on opintolainaa. En vaan jaksa selitellä. Toisaalta olen aika hissukka luonteeltani, etten halua tehdä mistään mitään numeroa.

Pidän itseäni/meitä kyllä varakkaina. Jos olisimme esim. kuusikymppisiä ja tilanne sama, olisi asia vähän toinen. Olemme kuiten opiskelijoita.

Yhteistyössä