Miten määritellä synti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitix4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äitix4

Jäsen
13.10.2004
141
0
16
Eräässä ketjussa oli keskustelua synnistä mutta kukaan näistä keskustelijoista ei kuitenkaan kyennyt määrittelemään syntiä omin sanoin...

Eli mitä synti on teidän mielestänne? Kuinka te ymmärrätte synnin?

Eli itse pyysin tuossa ketjussa määrittelemään sen ja en saanut vastauksia

Minulle synti on itsekkyyttä kaikissa muodoissaan sekä paha vrt. hyvä

Toivon asiallista keskustelua ilman uskonnollista sävytystä :heart:

Minä en edes halua määritellä syntiä... Sanaan "synti" on latautunut paljon, lähinnä uskonnollista merkitystä, ylhäältä annettujen sääntöjen rikkomisen merkitystä. Ajatusta siitä, että ihminen ei voi itse tietää, mitä "synti" on, ellei sitä hänelle osoiteta ja senkään jälkeen ei pysty elämään "synnittömästi". Minusta se on suorastaan alentavaa.

Synti mielletään väärin tekemiseksi?
Mikä siis on elämässä väärintekemistä?

Edelleen olen itse sitä mieltä että kaikkinainen itsekkyys on väärin tekemistä.
Samoin tietynlainen marttyyrius, johon hyvin usein me naiset lankeamme.

[QUOTE="vieras";22403915]Mitä ei ite uskalla tehdä, se on syntiä![/QUOTE]

Siis en itse uskalla vaikkapa lyödä toista niin se on syntiä?
Jos taas laitan toisen tappamaan eläimen puolestani, jotta voisin syödä sen nälkääni niin sekin on syntiää?

1. rohkeus on hyve epäitsekkäässä ja oikeudenmukaisessa tarkoituksessa
2. tappaminen on väärin missä tarkoituksessa tahansa. Emme ole oikeutettuja riistämän miltään/keneltäkään henkeä

Tietoisesti väärin tekeminen voisi sellaista olla.
Mutta mitä jos tällä tietoisesti väärin tekemisellä olisi hyvät seuraukset? Olisiko teko edelleen syntinen? Vai pyhittääkö tarkoitus keinot, sodassa ja rakkaudessa kaikki on sallittua jne.

Onko syntiä jättää käyttämättä omaa lahjakkuuttaan?

Onko teko syntinen silloin, kun ei tiedä tekevänsä syntiä?

Kyllä, silloin kun tietää tekevänsä väärin teko on syntiä. Mutta, mitä jos teko onkin ns. puhdasta hyvyyttä mutta ihmiselle on opetettu, että se on väärin? Onko sellaisia tekoja?

Mielestäni seuraukset oli ne kuinka hyvät tahansa niin jos ihminen tehdessään tietää asian synniksi ja uhmaa kuitenkin niin kuinka tuo ihminen voi tietää, että seuraukset ovat hyviä?

Sodassa ja rakkaudessa ei ole mikään sallittua sillä hyvässä rakkaudessa ei tarvita sodankäyntiä.
Tarkoitus ei pyhitä keinoja, koska emme voi ottaa "jumaluutta" omiin käsiimme (karma).

On syntiä hukata oma lahjakkuutensa, todellakin!

Onko lapsi syntinen? Onko lapsi viaton? Lapsi on viaton, aidolla sydämellä puhtaasti jja eepäitsekkäästi rakastava olento, joka opetetaan toimimaan tietyllä tavalla ja tässä kohtaa tulee mukaan paahuus, jonka me aikuiset opetamme lapsille.
Lapsi ei tee tietoisesti pahaa kenellekään. Ja lastenkaltaiset ovat ssynnittömät/viattomat!

Alkuperäinen kirjoittaja äitix4;22403878:
Synti mielletään väärin tekemiseksi?
Mikä siis on elämässä väärintekemistä?

Edelleen olen itse sitä mieltä että kaikkinainen itsekkyys on väärin tekemistä.
Samoin tietynlainen marttyyrius, johon hyvin usein me naiset lankeamme.

Mä en voi osallistua tällaiseen keskusteluun, niinkuin joku sanoikin, että käsite "synti" on jo uskoon liittyvä, ja sitä on mahdotonta selittää ilman uskonnollisia käsitteitä. Joten...Mutta laitan kuitenkin, että syntiä on kaikki, mikä erottaa Jumalasta. Piste.

Mä en voi osallistua tällaiseen keskusteluun, niinkuin joku sanoikin, että käsite "synti" on jo uskoon liittyvä, ja sitä on mahdotonta selittää ilman uskonnollisia käsitteitä. Joten...Mutta laitan kuitenkin, että syntiä on kaikki, mikä erottaa Jumalasta. Piste.

Erottaa? Siis on erona, erilaisuutena vai pitää loitolla, erottaa siinä mielessä?

Erottaa? Siis on erona, erilaisuutena vai pitää loitolla, erottaa siinä mielessä?

No niin, tässä sitä taas ollaan. Ei pitäisi sanoa, etten ole tässä ketjussa...Pitää loitolla. Jumala on rakkaus ja kaikki mikä on tuotta rakkautta vastaan, on syntiä. Tärkein käsky Raamtussa on "rakasta Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi". Eli jos olet esim itsekäs ja asetat oman edun muun edelle, se on syntiä.

No niin, tässä sitä taas ollaan. Ei pitäisi sanoa, etten ole tässä ketjussa...Pitää loitolla. Jumala on rakkaus ja kaikki mikä on tuotta rakkautta vastaan, on syntiä. Tärkein käsky Raamtussa on "rakasta Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi". Eli jos olet esim itsekäs ja asetat oman edun muun edelle, se on syntiä.

Minulle on tärkeää, että käytämme samoja termejä, samassa merkityksessä. Siksi varmistin...

Mun mielestä ei ole mitään syntejä. Eikä myöskään ole absoluuttista hyvyyttä eikä pahuutta. Ihminen tekee sitä pahuutta itse omilla väärillä valinnoillaan ja sillä, että ei kuuntele omaatuntoaan ja on luonteeltaan heikko. Tai on kasvatettu heikoksi, käskyjen seuraajaksi, sellaiseksi ettei saa sanoa vastaan eikä saa kyseenalaistaakaan mitään asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja äitix4;22404094:
Kyllä, silloin kun tietää tekevänsä väärin teko on syntiä. Mutta, mitä jos teko onkin ns. puhdasta hyvyyttä mutta ihmiselle on opetettu, että se on väärin? Onko sellaisia tekoja?
On syntiä hukata oma lahjakkuutensa, todellakin!!

Aivan varmasti on kulttuurieroista johtuen. Mutta kumpi kulttuuri onkaan oikeassa?
Jossakin lienee syntiä lotrata veden kanssa yhtä huolettomasti kuin me teemme täällä Pohjolassa.

Silloinkin, kun ei elämänsä aikana saa tietää lahjakkuutensa laatua :)?

Viimeksi muokattu:
Aivan varmasti on. Jossakin lienee syntiä lotrata veden kanssa yhtä huolettomasti kuin me teemme täällä Pohjolassa.

Silloinkin, kun ei elämänsä aikana saa tietää lahjakkuutensa laatua :)?

ihminen saa tietää lahjakkuudestaan elämänsä aikana, joos se on ttarkoituksenmukaista siinä elämässä missä ihminen juuri silloin sattuu elämään...kaikella oon tarkoituksensa :)

Synti on sitä kun toimii itseään ja omaa elämänkatsomustaan tai moraaliaan vastaan, vahingoittaa toista tai sanoo tai ajattelee pahasti toisesta tai itsestään. Toimintaa joka herättää rakkauden, kunnoituksen ja arvostuksen vastaisia tunteita.

Synti on sitä kun toimii itseään ja omaa elämänkatsomustaan tai moraaliaan vastaan, vahingoittaa toista tai sanoo tai ajattelee pahasti toisesta tai itsestään. Toimintaa joka herättää rakkauden, kunnoituksen ja arvostuksen vastaisia tunteita.

Ei toi ole mun mielestä syntiä. Koska, ihminen voi monestakin eri syystä toimia niin, että vaikka vahingoittaa itseään jollakin tavalla.
Tai ajattelee pahasti. Ehkä sitten sen voisi käsittää niin, jos jokainen saisi täysin samanlaiset lähtökohdat elämäänsä alunperinkin.
Voitko sä todellakin arvostella sellaisten "synnit" samalta viivalta, jotka ovat vaikka joutuneet insestin uhreiksi, syntyneet perheeseen jossa on väkivaltaa, alkoholismia?
Vertailukohteena on sellainen, joka syntynyt perheeseen jossa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, häntä on aina pidetty hyvin ja rakastettu?

Eräässä ketjussa oli keskustelua synnistä mutta kukaan näistä keskustelijoista ei kuitenkaan kyennyt määrittelemään syntiä omin sanoin...

Eli mitä synti on teidän mielestänne? Kuinka te ymmärrätte synnin?

Eli itse pyysin tuossa ketjussa määrittelemään sen ja en saanut vastauksia

Minulle synti on itsekkyyttä kaikissa muodoissaan sekä paha vrt. hyvä

Toivon asiallista keskustelua ilman uskonnollista sävytystä ❤

Mitä se laulaja Juhani Tikkanen oli jollekkin teinitytölle tehnyt? Se jos joku oli synti. hyhhyh

Yhteistyössä