miten mä toimin tän imetyksenkanssa,vinkkejä kokeneemmilta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
vauva on n.10-30minuutin välein tissillä. imee hetken ja sit vaan lussuttaa. sama jokapäivä. muuta ei kerkiä tekeen kun antaa tissiä. pummaamallakaan en juuri saa maitoo tuleen,ei heru. vauva ei nuku päivisin kun sylissä. mutta jos antaa pullosta nukkuu senjälkeen aika hyvin sängyssäkin. ei siis ime niin paljoo tissistä että nälkä pysyy poissa,luulen ettei saa kun etumaitoo. pissaa ja kakkaa joten jotain saa kyllä.
seuraava neuvola on vasta 11pvä jollon punnitaan.
on tosi ahdistavaa kun en tiä saako tissiltä sit tarpeeks.
vauva on tosi pieni vielä,reilu 2vko.
korviketta en ole antanut ja toivonkin että maito ei jostain syystä oo ehtymässä. käsin lypsämällä kyllä tulee aina,joten tuskin on loppumassa.
mitä mä voin tehdä?
kaks edellistä lasta on ollu korvikkeella,esikoinen ei suostunu tissille laisinkaan ja keskimmäisen imetys loppui raskauteen. hän imi kuitenkin kunnolla tissiltä. mä en päivänaikana kerkee muuta tekeen kun imettään,kun pitää syöttää isompaa niin vauva kiljuu,tutti ei auta. siivoomisella ei niin oo väliä,mutta tunnen surua kun ei oo aikaa isommille lapsille.

Etenkin kun sulla on kokemusta lapsista, niin huomaat kyllä jos se on jotenkin flegmaattinen tms. Oothan lukenut imetystuen nettisivuilta vinkit herumisen edistämiseen? Kertomasi perusteella mulle tuli mieleen, että se vauva nyt vaan "tekee maitotilausta", eli imemällähän hän ilmoittaa että tarvetta on. Ja sun kroppa taas vastaa "tilaukseen" tuottamalla lisää maitoa. Muutamassa viikossa tuotanto yleensä tasaantuu, ja kysyntä ja tarjonta kohtaa sopivasti ja ruokailuun alkaa tulla jotain rytmiä

Jatka vaan imettämistä, jos jaksat, ei se maito lopu. Ota isommat lapset mukaan niihin imetyshetkiin, lue kirjaa, rakentakaa palapeliä, legoja, tms. niin eivät jää paitsioon.

Meillä oli samanlainen tissinlutkuttaja tuossa vaiheessa. Yritä jaksaa, kyllä se helpottaa vähitellen! Maitoa ei ehkä vielä tule niin paljoa ja kun vauva imee sitä rintaa aina vähän enemmän niin maitoa tulee taas seuraavina päivinä enemmän ("tilaa" maitoa). Jos pissaa ja kakkaa niin kaikki on hyvin. Neuvolaankin voit tietty soittaa jo nyt. Koita jaksaa, kyllä se kannattaa!

vauva kantoliinaan ja saa siinä imeä aina kun haluaa. Yleensä maidontulo kiihtyy kun vauva imee usein. Oletko tuttia kokeillut? Jos se auttaisi siihen, ettei käyttäisi rintoja lussuttamiseen.

Soita neuvolaan ja pyydä ylimääräinen punnitus, ja jos siellä on aikaa niin ihan syöttöpunnitus. Meillä tyttö on aina ollut kova tissittelijä. Tarina on pitkä, mutta tulos se, että on saanut 1-4dl korviketta jo kolmisen kuukautta. Maidon tulo pysyy suurinpiirtein vakiona, vaikka meillä ei ole heräilty yösyötöille 2,5 kuukauteen.

Se on niin pieni vielä niin haluaisi jatkuvasti olla tissin turvassa eikä sinne vatsaan paljon vielä mahdukaan.

Kuukauden päästä on jo paljon vähemmän tissitakiainen ja sittenkin noita kausia tulee välillä kun olisi rinnalla vaan.

ihana kuulla että on normaalia.
tuttia kelpaa imee jos saa imee sylissä.. mullon kantopussi tilauksessa.
kyllä mä sitkeesti vaan imetän,nyt oon päättänyt että se onnistuu,usko vaan on koetuksella kun touhua ja tohinaa riittää,väsymyksestä huolimatta.
yöllä vauva syö pidempään,kun nukkuukin suht pitkiä pätkiä.
toivottavasti tasaantuis nopsaan jotta arki rauhottuis.

Meillä esikoinen oli samanlainen lupsuttelija... tyttö viihtyi ylensä tunnin kerrallaan tissillä(puoli tuntia per tissi). Välillä imi tehokkaasti, välillä lussutteli ja nukahteli. Imeminen on kuitenkin kovaa hommaa pikkuiselle, eikä meillä ainakaan tyttö jaksanut imeä tehokkaasti kovinkaan pitkään yhteen menoon, vaan välillä piti huilata. Tuon tunnin jälkeen kuitenkn massu oli tytöllä sen verran täysi, että jaksoi nukkua n. tunnin. Ja sitten sama tisuttelu alkoi uudestaan. Tällä tahdilla mentiin viikko-pari ympäri vuorokauden. Kun tyttö hieman kasvoi ja voimistui, tilanne helpotti huomattavasti vaikka olikin koko täysimetyksen ajan varsinainen tissiriippa.

Suosittelisin jatkamaan imetystä, jos suinkin vain pystyt (toiset lapset, oma jaksaminen). Uskoisin, että pian helpottaa. Kyllähän neuvolaan voi soittaa ja pyytää ylimääräisen käyntiajan, jos painonnousu huolettaa. Neuvolatäti varmasti osaa myös neuvoa paremmin, onhan hän ammattilainen.

ehkä tää on saanu hämilleen just sentakia että edelliset ei niin tissistä oo välittäny,esikoinen ollenkaan ja keskimmäinenkin vaan sillon kun nälkä.
ja näin viä hormonimyllerryksen alla kuvittelee ettei pysty saamaan lapseltaan nälkää pois. onhan se suloista että toinen mammii tissinpäällä eikä nuku ees yöllä kun vieressä..mutta kyllä se kuluttaakin kun ei ees veskiin kerkee. tätä se taitaa ollakin seuraavat 2 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nauratti toi, että pummaamallakaan et saa maitoa tuleen.

Mä olen monia konsteja yrittänyt, mutta pummaamista en...

Mitä nauramista rintapumpun käyttämisessä on? Ihan normaalia touhuahan se on...!

Ei pumppaamisessa mitään. Samoin vaan, että pummaamista en ole vielä yrittänyt...

Juu, normaalia maidon tilaamista :D Mullakaan ei heruttanut pumpulle, mutta silti maitoa tuli vauvan tarpeisiin. Anna vaan lupsutella jos rinnat kestää. Alkaa nousta maidontuotanto. Älä anna korviketta. Tuo on just se vaihe ja "ikä( vauvalla )", kun ollaan epävarmoja,riittäkö maito, ei heru pumpulle, rinnat alkaa tuntua pehmeiltä (se kuuluu asiaan, että tissit lässähtää ja tuntuu tyhjiltä). Jos alat antaa korviketta, niin joka pullo on pois sun maidosta ja jossain vaiheessa se ei riitä enää alkuunkaan ja siinäpä se imetys sitten olikin (juuri näin kävin esikoisen kanssa) ja oli enempi tai vähempi pakko siirtyä kokonaan korvikkeeseen. Kun vauva tottuu liikaa pulloon, niin on tosi suuri todennäköisyys, että alkaa hylkiä rintaa, kun sieltä ei tule niin sutjakkaan, vaan täytyy "tehdä töitä", että maitoa tulee.