Miten mä saan 2v päikkäreille?? Hermot meni taas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asd"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"asd"

Vieras
Sanokaa nyt, miten mä saan ton 2 vuotiaan nukkuu. Se vaan pelleilee mun kanssa, nousee koko ajan ylös ja jaksaa jatkaa tota vaikka kuinka kauan vaikka on väsy. Mies saa sen nukahtamaan 10 minuutissa, mutta mä vaan en onnistu! Menee niin hermot, nytkin sitten se ei nuku, luovutin tunnin jälkeen.

Jos se tietää, että sä luovutat? Annatko muissakin asioissa periksi helpommin kuin miehesi? Lapset aika äkkiä oppii tuollaisen. Ja 2v on jo todella hoksaavainen!

Tosin, voi olla vain vaihekin. Meillä oli joku aika sitten tuollaista (kävin siitä täälläkin kyselemässä), kukkui ja huuteli vaikka oli aivan väsynyt. saattoi kestää 1.5h ennen kuin nukahti. En kuitenkaan ottanut pois, koska oli selkeästi unen tarpeessa. No, kuten viisaammat täällä mulle kertoivat, se oli vain vaihe ja nyt menee taas nukkumaan mielellään ja nukahtaa nopeasti :)

Mutta tuo vaihe oli kyllä TODELLA rasittava, joten symmpatiaa sinne :) Koita jaksaa, toivottavasti on teilläkin vain ohimenevää.

Viimeksi muokattu:
Meillä tyttö nukkui ulkona rattassai 2v10kk ikäiseksi asti :) Ja hyvin uni maistui kun oli tottunut tuohon toimintatapaan. Vielä eskarissa ollessakin ekoina kuukausina nukkui useinkin päikkärit eskarista tultuaan (klo 13 jälkeen). Olisko ollut 7 v kun lopetettiin päikkärit kokonaan. Lapsen keskushermoston kehitykselle on tärkeää että elimistö saa levätä päivällä jonkin aikaa.
Lapsesi varmaan vaistoaa että olet hermostunut ja on oppinut että annat periksi jossain vaiheessa. Asia on kuitenkin niin että aikuinen päättää nukkuuko lapsi päiväunet vai ei. Lapselle ei kuulu sen päätöksen teko. Uskoisin että nukuttamiseen menevä aika lyhenee vähitellen sinunkin hoitaessa nukuttamisen, muistat vaan että et anna periksi, sinä olet se joka määrää, ei lapsi.

• Tykkää
Reactions: erinys
No miten mun sitten pitäis toimia? Lapsi nukkuu ihan tavallisessa sängyssä, nukkunut jo kauan. Sitä ei siis voi vaan jättää sinne, kun sehän tulee pois. Väkisinkö mä sen sitten pidän siellä? Mä en vaan jaksa kantaa sitä takas sinne 50 kertaa, ei vaan voimat ja hermot riitä. Oikeestiko ton kanssa pitäis taistella yli tunti? Oikeesti tarttisin nyt jotain neuvoja ja vinkkejä, kun joka päivä on toi sama taistelu. Joskus lapsi nukahtaa, usein ei. Mun kanssa siis.

meidän keskimmäinen juuri tuossa iässä, kyllä nukkuu kun menen sängyn viereen istumaan ja pidän toisella kädellä vaikka sitten hellästi makuullaan ettei pääse nousemaan, luen samalla satua. Kun kysyn häneltä meneekö kiltisti nukkumaan, voiko äiti ottaa käden pois ja silittää niin kyllä menee mielellään nukkumaan :) tietää että en anna periksi ja koskaan en hermostu koska se vain pahentaa tilannetta. Kyllähän se välillä pänni mutta montaakaan kertaa ei taisteltu kun lapsi totesi että äiti on ihan tosissaan eikä ole vaihtoehtoja! Tsemppiä!

[QUOTE="asd";26679947]No miten mun sitten pitäis toimia? Lapsi nukkuu ihan tavallisessa sängyssä, nukkunut jo kauan. Sitä ei siis voi vaan jättää sinne, kun sehän tulee pois. Väkisinkö mä sen sitten pidän siellä? Mä en vaan jaksa kantaa sitä takas sinne 50 kertaa, ei vaan voimat ja hermot riitä. Oikeestiko ton kanssa pitäis taistella yli tunti? Oikeesti tarttisin nyt jotain neuvoja ja vinkkejä, kun joka päivä on toi sama taistelu. Joskus lapsi nukahtaa, usein ei. Mun kanssa siis.[/QUOTE]

Meillä lapsi nukkuu vielä pinnasängyssä, joten tota ongelmaa ei ole. mulla ei valitettavasti ole mitään muuta neuvoa, kuin palauttaa lapsi sänkyynsä ja pysyä sanojensa takana. Jos on päiväuniaika, silloin nukutaan päiväunet. Joskus se tosiaan vie kauan ja raastaa hermoja, mutta uskon että on hetkellistä. Tai sitten lapsi on jättämässä päiväunia pois, tiedän 2-vuotiaita, jotka eivät enää nuku päivällä.

Meidän kohta 2 vuotiaamme (nuorimmanen) ei ole koskaan mennyt itse nukkumaan eikä ole nukkunut yksiäkään päiväuniaan yksin vaan tapana on että käytän hänet pissalla, sitten menemme vierekkän makoilemaan.

Minä silittelen häntä ja olen rauhassa vaikka jalkansa yleensä potkivatkin ilmaa tässä vaiheessa. Noin puolen tunnin kuluttua käytän lapsen uudestaan pissalla ja sitten meneekin enää varttitunti pötkötellen kunnes pieni on levollisessa unessa.

Nukkuu pari tuntia vieressäni ja herättyään halailee minua vähän ja sitten lähtee kohti vessaa.

Ei siis mitään ongelmia kun ei tehdä asioista vaikeita eikä aleta taistelemaan vaan ohjaillaan sievästi toivottuun suuntaan.

Ja ei, ei ole vaikeaa olla aloillaan noin kauaa kun lapsi nukkuu. Se on ihan asennekysymys.

Mun tytär lopetti päiväunien nukkumisen 2-vuotiaana. Nukuttaminen kesti tunnin ja lapsi nukkui puoli tuntia, niin lopetettiin suosiolla. Päiväkodissa nukkui 6-vuotiaaksi päiväunet, mutta kotona vain jos oli sairas tai todella väsynyt.

Tuossa 2 v korvilla. Jos olleet tosi väsyneitä niin sitten nukkuneet, kesällä ei. Syksyn tullen paremmin. Automatkoilla kyllä nukahtaneet. Lähtekää ajelulle...

Meillä molemmat tyttöset jättäneet unet pois n. 1,5v kun ovat olleet kotihoidossa. Parivuotiaaksi saattoivat joskus nukkua. Kun olivat mun kolmannessa loppuraskaudessa muutaman päivä tilapäishoidossa tarhassa, nukkuivat molemmat (päivä varmasti kuormittavampi ja oli tosi aikainen herätys, 7 piti olla jo tarhassa että ehdin naikkarille sydänkäyrälle ym) aina unet päiväkodissa, mutta jos hain heidät ennen ruokaa, eivät nukkuneet. Yöt on meillä aina nukuttu hyvin ja n. klo 20-07. Lapset vaan on erilaisia ja toiset tarvii päiväunia pidempään ku toiset.

Ehkäpä tyttösi ei tarvitse unia enää joka päivä? Kokeile vaikka joka 2. päivä. Silleen lapset alkaa vähentää päiväunia, ensin harvennetaan ja sitten lopetetaan.

Meillä lapsi nukkuu vielä pinnasängyssä, joten tota ongelmaa ei ole. mulla ei valitettavasti ole mitään muuta neuvoa, kuin palauttaa lapsi sänkyynsä ja pysyä sanojensa takana. Jos on päiväuniaika, silloin nukutaan päiväunet. Joskus se tosiaan vie kauan ja raastaa hermoja, mutta uskon että on hetkellistä. Tai sitten lapsi on jättämässä päiväunia pois, tiedän 2-vuotiaita, jotka eivät enää nuku päivällä.

Joo. Ei se uni tule jos se ei tule. Vaikka lapsi makaisi sen 2h niin se uni ei väkisin tule. On niitä töissäkin 2v jotka eivät nuku edes hoidossa muiden koisatessa ympärillä. Mun muksu alko skipata päikkäreitä 2v. Lepohetki on hyvä olla vaikka sitten lapsen kanssa pötkötellen mut unta ei voi pakottaa.

Tässä on vaan semmoinen juttu, että sulla on selvästi vaan yksi pieni. Harvempi useamman lapsen äiti voi pötkötellä tunti tolkulla yhden kanssa...

Tämä oli siis nimimerkille "mamma maalta"

Viimeksi muokattu:
Meillä kanssa nukkumaanmane on välillä varsinaista tahtojen taistoa. Oletko huomannut, onko "happimyrkytyksellä" eli aamupäiväulkoilulla mitään vaikutusta? Toimii ainakin meillä. Tosin se iltariehuminen on sitten aivan eri luokkaa, huutoa ja raivoa riittää...huokaus. Tämäkin vaihe menee ohi, kunnes korvautuu muulla.

Meillä on 2 muutakin lasta, joten toi vieressä pötkötys ei kyllä käy kovin pitkään. Jonkun aikaa kyllä, mutta kun ei puoli tuntiakaan riitä. Eikä autoilukaan käy samasta syystä... Kun lapsi miehen kanssa nukahtaa ihan hyvin, niin aattelen että se ne päikkärit tarttis. Tai sitten siirrytään siihen, että nukkuu vaan vkloppusin kun mies voi nukuttaa... mun hermot ei oikeesti kestä tota pitkän pitkää nukuttamista ja kun noita muitakin pitäis vähän hoitaa/vahtia. Niin että en tiiä mitä teen... luovutanko kokonaan vai mitä. Mietitään.

Yhteistyössä