Miten mä pääsen eroon ahdistuksesta ja siitä, ettei yhden ihmisen mielipide saa merkata liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TheOne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TheOne

Vieras
Olen sairastanut jonkinlaista syömishäiriötä ja kärsinyt heikosta itsetunnosta koko elämäni.
Kasvoin suoristuspaineiden keskellä. Elämäni oli pelkkää koulua ja urheilua ja pianotunteja, jotka olivat kaikki lähinnä äitini unelmia. Ei minun.
Pakko-oksentelen vieläkin satunnaisesti, vaikka ikää on jo 27.

Eräs mies haukkui mua lihavaksi (tästä on aikaa 2-vuotta!!!) ja se painaa mua edelleen. Mä jotenkin vaan nään sen asian niin, että kaikki ovat sitä mieltä ja tuo mies oli ainut, joka kehtasi sanoa asian äänen.
Eihän ketään haukuta lihavaksi, jos hän ei oikeasti ole sen henkilön mielestä lihava?

Mua ei auta se, että olen normaalipainoinen. Kuvittelen olevani vain paljon kevyempi, miltä näytän.

Miten oppisi olla välittämättä muiden mielipiteistä.. Eihän kukaan sano sellaista, mitä ei tarkoita..

Hih, no ainakin täällä oppii noukkimaan rusinat pullasta ja olemaan välittämättä noin 99% mielipiteistä!

Vakavasti ottaen, kannattaisi varmasti käydä juttelemassa asiasta työterveydessä tms. koska itsekin myönnät, ettei suhtautuminen painoosi ole ok. Pystytkä ottamaan muuta kritiikkiä itsestäsi vastaan ja jättämään sen omaan arvoonsa, vai jäätkö miettimään sitäkin?

Ikäkin voi toki tehdä tehtävänsä, itsekin olin nuorempana aika arka ulkonäköni tai muun arvostelulle, nykyään lähinnä mietityttää että "mikähän tuotakin vaivaa" jos joku tulee jotain kommentoimaan. Tosin eipä ole enää vuosiin tullut. :)

Mua saa vaikka huoritella ja osaan ottaa sen ihan tosta lonkalta vaan. Tuskin edes muistan seuraavana päivänä.

Ulkonäkö on se arka paikka. Pahinta mitä mulle voi sanoa on juurikin lihava,iso,ruma jne..

Monet muut huutelut (huora, kusipää, pässi jne) ovat vain heittoja.. EIHÄN KUKAAN huuda hoikalle "läski" tai hauku kaunista rumaksi. Eli jos mies sanoo mua lihavaksi, niin kyllä hän sitä tarkoittaa ja silloin olen lihava.

Kuuleppa! Kerron nyt sulle MIKSI mies sanoi sinua lihavaksi.

Mies on tarkkanäköinen ja huomasi, että ulkonäkösi on sinulle herkkä paikka (ei tarvi olla meedio, useimmille on). Sinut murskatakseen hän iski siihen paikkaan, joka on herkin. Tällä ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa, oletko oikeasti laiha, lihava, pullukka, tukeva solakka vai anorektinen.

Tällä heitolla haluttiin vain nakertaa sun itsetuntoa ja se onnistui!

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Olin siis kävelemässä myöhään illalla ystäväni luota kotiin. Joku mukavan oloinen nuori mies liittyi seuraan, koska oli menossa samaan suuntaan. Juteltiin niitä näitä ja mies vaikutti mukavalta. Hän kertoi olevansa naimisissa ja pienen tytön isä ja kerroin mullakin olevan lapsi ja mies ja juteltiin muksuista yms. Hän oli ostamassa autoa ja sitten jumituttiin juttelemaan autoista yms. Oikein asiallinen.

Yhtäkkiä hän sanoi mulle "hei voinko kysyä jotakin henkilökohtaista" Sanoin, että anna tulla vaan.
Mies "Kerro mulle miltä tuntuu elää ylipainoisena näinkin läskirasistisessa yhteiskunnassa?"
xxxxxxxxxxxxxxx "oon vaan miettinyt, millaista teillä lihavilla on elämä" xxxxxxxx jne

Hei, on totta ettet voi elämässä turvautua toisten mielipiteisiin - vain sinun omalla mielipiteelläsi on väliä ja se pitäisi saada jotenkin armollisemmaksi itseäsi kohtaan. Älä tee enää itsellesi pahaa - yritä lopettaa oksentelu keinolla millä hyvänsä. Itsekin olen ollut syömishäiriöihin taipuvainen, mutta iän myötä järjen ääni on vahvistunut. Silti huomasin ajattelevani taannoin, kun pari kiloa oli tullut lisää, että "jos en ole hoikka, en ole minkään arvoinen"! Se kuulosti jo niin naurettavalta, että se pysähdytti. Tässäkö se on se elämän tärkein kysymys, ei varmasti. Meitä naisia arvostellaan paljon ulkonäön perusteella ja loukataankin ihan tahallaan. On myös ihmisiä, joiden mielestä hoikka on kokoa 32 ja muut ovat lihavia. Toisaalta hoikkuus herättää joissakin jopa vihaa. Kukaan ei siis voi miellyttää kaikkia ja jokaisen ulkonäöstä joku voi keksiä jotain ilkeää sanottavaa. Tämä voi kuulostaa lapselliselta, mutta sano itse itsellesi tykönäsi ystävällisiä, hyväksyviä asioita omasta ulkonäöstäsi ja itsestäsi muutenkin. Tee siitä tapa. Ei se ulkonäköönkään panostaminen nykymaailmassa täysin turha asia ole, mutta siinähän on kyse muustakin kuin painosta.

Olin siis kävelemässä myöhään illalla ystäväni luota kotiin. Joku mukavan oloinen nuori mies liittyi seuraan, koska oli menossa samaan suuntaan. Juteltiin niitä näitä ja mies vaikutti mukavalta. Hän kertoi olevansa naimisissa ja pienen tytön isä ja kerroin mullakin olevan lapsi ja mies ja juteltiin muksuista yms. Hän oli ostamassa autoa ja sitten jumituttiin juttelemaan autoista yms. Oikein asiallinen.

Yhtäkkiä hän sanoi mulle "hei voinko kysyä jotakin henkilökohtaista" Sanoin, että anna tulla vaan.
Mies "Kerro mulle miltä tuntuu elää ylipainoisena näinkin läskirasistisessa yhteiskunnassa?"
xxxxxxxxxxxxxxx "oon vaan miettinyt, millaista teillä lihavilla on elämä" xxxxxxxx jne

Ihan sama miten asian ilmaisi ja miten aiemmin keskustelitte. Tavoite oli tiputtaa sut korkealta ja kovaa. Tiedätkö, että on ihmisiä, jotka nauttii tuommoisesta kiduttamisesta. Siis ensin jutellaan mukavia ja saadaan toinen rentoutumaan ja sitten pudotetaan pommi päähän ihan viattoman oloisesti.
Toki voi olla kyse siitäkin, että hän olis halunnut sulta jotain muutakin ja jos hienovaraisesti torjuit, niin mies kosti. Mutta uskon, että kyse on tuosta edellisestä.

KUKAAN normaali ihminen ei menis hetken tuttavuuden jälkeen kysymään toiselta tuommoista.

Kiitos viesteistä. Toivottavasti olette oikeassa. Mä vaan edelleen ymmärrän asian niin, että hän haukkui lihavaksi, koska olin lihava. Jos olisin ollut hoikka hänen mielestään, hän olisi ehkä haukkunut vaikkapa naamaani.

Mä olen samanlainen. Mä en koskaan unohda, että joku mies sanoi mua laivalla pullukaksi ja tästä on silti 8v aikaa.
En ymmärrä miksi negatiiviset asiat vaan jää mieleen :(

Mä kuitenkin ajattelen aina sen yhden ihmisen mielipidettä, että se on hänen mielipiteensä. Jos joku arvostelee mua, niin näen asian heti niin että "jahas yksi ihminen pitää minua tyhmänä, eli varmasti hän ei ole ainoa ja on muitakin jotka pitävät".

Yhteistyössä