Miten mä hoidan tän tilanteen tyylikkäästi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leikkimielinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leikkimielinen

Vieras
Oma tyttäreni on 4 1/2 vuotias ja hänen ystävänsä päiväkodissa on alle 4v. Lapset keksivät tässä taannoin, että haluavat kyläillä toistensa luona. Muutaman kerran näin on nyt tehtykin. Me vanhemmat emme toisiamme tunne, mutta vaihdoimme puhelinnumerot jne. ja tuomme ja haemme lapsia. Vanhemmat siis sopivat keskenään milloin tytöt voivat tapailla päiväkodin ulkopuolella.

Nyt on tilanne se, että tyttäreni on ilmeisen kyllästynyt leikkimään "vauvan" kanssa. Viimeksi minä sain leikkiä vieraan kanssa ja sumplia yhteistä leikkiä. Ei hyvä. Tämä pikkuisempi olisi kuitenkin hirveän innokas tulemaan meille leikkimään. Omaani ei kiinnosta enää kyläillä heillä.

Väistelenkö nyt leikkiinkutsuja ja keksin tekosyitä, miksei meille pääse? Vai olisiko palstalla hyviä ehdotuksia?

Voi kuinka kinkkinen tilanne! Mä kannatan sitä hienotunteista väistelyä. Tilannehan saattaa muuttuakin kun "vauva" kasvaa. Mitä jos alkaisit sopia leikkitreffejä muiden, isompien kanssa. Silloin et valehtelisi, kun sanot ettei teille sovikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mä yrittäisin vielä löytää kavereille yhteisen sävelen. Joku kiva leikki mitä molemmat voi leikkiä? Tai leipokaa vaikka pullia porukalla?

:o ainakaan leipomiseen en kykene työpäivän jälkeen! yleensä leikit sovittu heti päivällisen jälkeen, niin ei tarvitse mitenkään ruokkia toista ja lapset jaksais keskenään leikkiä.

Viimeksi mä tosiaan leikin lasten kanssa parisen tuntia. Normaalisti oma lapsi touhuaa itsekseenkin jo paljon, eikä tarvitse viihdyttää koko ajan.

Ja minulla on myös isompia lapsia, joten tuo oma menee heidänkin kanssa. mutta en tietenkään vierasta lasta uskalla tai halua sysätä heidän leikkeihinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kuinka kinkkinen tilanne! Mä kannatan sitä hienotunteista väistelyä. Tilannehan saattaa muuttuakin kun "vauva" kasvaa. Mitä jos alkaisit sopia leikkitreffejä muiden, isompien kanssa. Silloin et valehtelisi, kun sanot ettei teille sovikaan.

on meillä harrastuksia ja ystäviä muutenkin.

Toki lapsetkin muuttuu ja kasvaa koko ajan. Kuulostelen vielä, jos leikkivät vaikka päiväkodissa keskenään.

Meilläkin on tätä tytön kanssa ollut vuosien varrella, ensin oli itse se, joka halusi leikkiä isompien kanssa ja myöhemmin itse on ollut se isompi, jonka kanssa pienemmät kaverit haluaisi leikkiä. Ei hänelle kukaan suoraan sanonut, ettei halua leikkiä vaan keksi jotain selitystä, ja vähän samaan tyyliin itsekin on sanonut olevan muuta menoa, jos ei ole niin pienempien kanssa halunnut leikkiä. Olen yrittänyt jonkin verran puhua hänelle, että joskus voi leikkiä pienempienkin kanssa, ja muistuttanut, kuinka hänestä itsestään tuntui pahalta, kun isommat kaverit eivät enää oikein halunneet leikkiä. Ovat sitten hiljaa hiipuneet nämä ystävyyssuhteet, mikä minusta on ehkä kuitenkin parempi kuin se, että aivan suoraan sanoisi, ettei halua leikkiä.

Sinäkö siis laskit 4vuotiaasi ihmisten luo joita et käytännössä tunne??? Ok, kukin tekee niinkuin tykkää.

Mutta kyllä mie ainakin haluan tuntea ihmiset kenen luona pieni lapseni on.

Ehkä tuo tilanne ei kauhean kauan kestä, jos pienempi lapsikin alkaa kyllästyä lapsesi seuraan. Siihen asti sellaista kompromissia, että välillä on tapaamisia ja välillä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Sinäkö siis laskit 4vuotiaasi ihmisten luo joita et käytännössä tunne??? Ok, kukin tekee niinkuin tykkää.

Kun numerot on annettu ja sentään jonkun verran nähty niin eihän tuollainen ihan tavatonta ole. 4 -vuotias osaa kuitenkin jo kertoa jos siellä jotain hurjaa tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja brad:

Kun numerot on annettu ja sentään jonkun verran nähty niin eihän tuollainen ihan tavatonta ole. 4 -vuotias osaa kuitenkin jo kertoa jos siellä jotain hurjaa tapahtuu.

Just joo. Miksi 4 vuotiasta ei voisi laskea kylään? Haloo???

Alkuperäinen kirjoittaja brad:

Asutaan suhteellisen lähekkäin, joten uskoisin, että lapset voivat olla ystäviä vanhempanakin.

Olemme tavanneet vanhempien illoissa ja jutelleet paljonkin. Lapset viedään aina sisälle asti ja vaihdetaan kuulumiset oven suussa. Mielestäni ihan normaalia toimintaa.

Vielä lisäys. meillä lapsi on kyläillyt paljon muidenkin kavereiden luona, joiden vanhempia en tunne. Lapselle on tullut synttärikutsuja, joihin ei odoteta vanhempien ottavan osaa.

Oletan, että muutkin vanhemmat ovat normaaleja. Luotan vaistooni ja terveeseen maalaisjärkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja seitsikon äiti:
Meilläkin on tätä tytön kanssa ollut vuosien varrella, ensin oli itse se, joka halusi leikkiä isompien kanssa ja myöhemmin itse on ollut se isompi, jonka kanssa pienemmät kaverit haluaisi leikkiä. Ei hänelle kukaan suoraan sanonut, ettei halua leikkiä vaan keksi jotain selitystä, ja vähän samaan tyyliin itsekin on sanonut olevan muuta menoa, jos ei ole niin pienempien kanssa halunnut leikkiä. Olen yrittänyt jonkin verran puhua hänelle, että joskus voi leikkiä pienempienkin kanssa, ja muistuttanut, kuinka hänestä itsestään tuntui pahalta, kun isommat kaverit eivät enää oikein halunneet leikkiä. Ovat sitten hiljaa hiipuneet nämä ystävyyssuhteet, mikä minusta on ehkä kuitenkin parempi kuin se, että aivan suoraan sanoisi, ettei halua leikkiä.

Kiva, kun kommentoit! Ajattelinkin vielä keskustella lapseni kanssa kyläilystä ja siitä, että voitaisiin olla kivoja muillekin. On vaan tytär sellainen tuittupää, että oksat pois. :)

Yhteistyössä