Miten luotettavia nuo kotona tehtävät keliakia/diabetes testit?

  • Viestiketjun aloittaja hmm.
  • Ensimmäinen viesti
hmm.
Tein tytölle (2v.) semmoisen keliakiatestin (biocard). Tulos positiivinen. Haalea viiva oli, kuitenkin selkeästi näkyvissä. Kunhan saan virtaa kameraan niin voin laittaa testistä kuvan tänne. Nyt ihmetyttää suuresti. (heh, yks tuttu mut tästä tunnistaa mut ei haittaa).

Tytöllä oireina vuoroin ummetus, ripuli, löysää, ruoka ei sula kunnolla, ulosteen väri vaihtelee tumman ruskeasta valkoiseen. Lisäksi outo rakkulamainen ihottuma pepussa ja kyynärpäässä (ei taipeessa).
 
Saraldo
Luotettavuudesta en tiedä, mutta noilla oireilla veisin tytön lääkäriin, otattaisin verikokeet ja lopullinen tuomio keliakiastahan tehdään tähystyksellä. Muistaakseni jos keliakiaa ei ole tähystyksellä todettu, siitä ei saa sitä rahallista tukea, minkä Kelasta muuten saisi hakea. Näin mun keliaakikkoystäväni muistaakseni jutteli. Ja ennen noita tutkimuksia ei sais missään nimessä jättää gluteenia pois ruokavaliosta.
 
a....p
Lääkärissä ollaan käyty viimeksi tänään. Otetaan maksakokeita. Allergia kokeet ja peruskokeet otettu viikko sitten ja ne oli normaalit. Maksakokeen tulokset saadaan huomenna.
 
Saraldo
Meillä on pojalla maanantaina meno verikokeina tehtävään testiin lääkäriasemalla. Minä olen käsittänyt, ettei edes ne ole sataprosenttisia, saati kotitestit.
Ei olekaan. Voi hyvin olla niin, että oireita on vaikka miten, verikokeet näyttää negaa, mutta tähystys kertoo sitten totuuden. Toisaalta yhdellä tutulla ei ollut mitään oireita, meni tähystykseen muista syistä ja sai tietää, että oli jo pitkään sairastanut keliakiaa. Eikä tänä päivänäkään saa mitään oireita gluteenista, mikä on tosi vaarallista, kun ei välttämättä tiedä onko syönyt gluteenitonta esim. ravintolassa vai ei.
 
a....p
Joo, allergiatestitkin otettiin ihan sen ihottuman takia. Oli nimittäin kans rengaspunoitus ihottumaa mikä on rasvailuilla hävinny. mut ne rakkulat on jääny. Pitää kuitenkin vilkaista toi linkki.
 
a....p
http://aijaa.com/4x3fIP

Tuossa kuvaa testista. Haalea viiva tuo toinen, mutta testin mukaan sen pitäisi olla kuitenkin positiivinen. Jos ei sitten itse testi ollut viallinen.
 
Saraldo
Eikö parempi olis kuitenkin mennä suoraan lääkärille ja pyytää niitä keliakiatutkimuksia? Jos menet yksityiselle, saat melkeinpä mitä haluat, tk:ssa voivat vielä nikotella vastaan.
 

Yhteistyössä