Miten luotettava sokerirasitustesti on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "amp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"amp"

Vieras
Viime kesänä siinä olin ja arvot oli kuulemma ok.Syy miksi siihen pyysin, oli se
että olen ylipainoinen ja suuri riski on.Kesällä oli töissä muutamia päiviä sellaisia
että väsytti aivan mahdottomasti ja silmät eivät meinanneet millään pysyä auki.
Voiko olla diabetes vaikka sokerirasitus näyttää arvojen olevan ns normaalit????
Mietin että voisiko toisinaan verensokeri esim syömisen jälkeen nousta suuriinkin lukemiin tai vastaavsti olla liian alhainen jos ei ole syönyt?????

Tämä vielä alkoi mietityttää kun kävin silmälääkärissä, sillä näköni heittelee...Huomaan että jos olen syönyt makeaa, niin se vaikuttaa näkökykyyni.Silmälääkäri selitti että se vaikuttaa jotenkin silmässä ja kehoitti että menisin uudestaan lääkärille jos vastaavaa ilmenee, koska riski sairastua on suuri.Ja kyllä yritän laihduttaa...olen muuttanut valintojani terveellisempiin ja jos terveys muuten sallii, niin liikuntaakin.
Mua ei janota mitenkään normaalia enempää, mutta toisinaan pää tuntuu sille kuin olisin pienessä pöhnässä.Tuo voi toki johtua jännitysniskastakin.

Verensokeri vaikuttaa näköön, jos sokeri on korkealla voi nähdä "sumeasti"/huonosti. Mutta kyllä sokerirasitus on luotettava, voithan tarvittaessa pyytää lähetteen sinne uudelleen.

Kyllä mä uskoisin että se testi senhetkisen tilanteen näyttää. Mutta siis väsymys voi johtua monesta muustakin asiasta, esim aivan vääränlaisten ruoka-aineiden syömisestä ja liian vähästä liikunnasta. Usko pois, mutta kuntoilu auttaa siihen yleiseen vireystilaan, kun lähtee noususuhdanteeseen. Itseäni aikoinaan väsytti monestikin syömisen jälkeen, vaikka en olisi erityisen paljon edes syönyt. Aloitettuani kunnonkohotuksen virkistyin ihan yleisestikin ja aloin huomaamaan mitkä ruuat oli liian raskaita esim päivällä syötäviksi ja mitkä antoi energiaa entisestään. Itselläni on tehty sokerirasitus raskausaikana lähinnä iän ja päänsäryn vuoksi, mutta ei ollut mitään häikkää missään.

Verensokeri heittelee toisinaan ihmisillä myös niin, että ruuan jälkeen se LASKEE, koska insuliinia muodostuu kehossa tavallaan liikaa. Siksi pieniä aterioita pitkin päivää -tyyli on parempi kuin kerralla iso annos sapuskaa.

Yhteistyössä