miten löydän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
tietyn kasvin netistä?
jäi hämään kun meillä mökillä oli sellasia hauskan näkösiä kasveja pihassa eikä kukaan tiedä mitä ne on,mut en osaa googlettaakaan kun en yhtään tiedä millä sanalla hakisin :whistle: :ashamed:

kasvi on pyöreä,maata vasten/litteä,siinä on "karvaisia" kapeita lehtiä ("rikkonaisia" ne lehdet) ja mulle tuli jotenkin tähti mieleen :)
en osaa selittää yhtään,et hankala hakea,osaisko joku näillä heikoilla eväillä auttaa...? :ashamed:

auttakaas nyt vähän... :ashamed:

paikassa mis tää kasvi on,on paljon kiviä,kuusia,sini- ja valkovuokkoa,ketunleipää,nokkosta,puolivarjonen paikka metsän reunassa..

mulle tuli siit kasvista mieleen joku sammal/jäkälä,mut ei kyl löytyny sammaleiden/jäkälien joukosta googlettamalla...
"karvat" on sellasia hopeisin,ne jännästi "loistaa" kun niihin paistaa aurinko :)

osaisko joku ton perusteella antaa mulle ees jonkun sanan millä voisin yrittää hakee...? :ashamed:
tää vaivaa mun ja mun äitiä ihan hulluna :D

hitis mä taidan tietää mitä seä tarkoitat..muta en kanssa musita nimeä! mutta kalliokasveihin se kuuluu! emillä oli metsässä sitä ja mä pineenä aina siirtelins itä ja kavatin eripaikkoihin kun lähti kasvamaan missä vaan :D

tarkoitatko miisku noita mehikasveja?
http://www.cartinafinland.fi/kuvapankki/browse.php?a=search&word=kalliokasvi

tää mun kasvini on isompi.. ehkä se suurin on jotain 20cm halkaisijaltaan ja pienimmät 10cm.... menee tosiaan maata pitkin,paljon röpyliäisiä,pitkiä,"karvaisia" lehtiä kerroksittain,siis reunassa on pitkät lehdet ja keskellä ihan lyhyet... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:27 hopeahärkki kirjoitti:
Googleta hopeahärkki onko se se?

ei ollu :(
siis tässä mun tarkottamassa kasvissa ei oo kukkia...
sellanen pyöree matala kasvi.. hemmetti kun en osaa selittää :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:24 kuha kirjoitti:
tarkoitatko miisku noita mehikasveja?
http://www.cartinafinland.fi/kuvapankki/browse.php?a=search&word=kalliokasvi

tää mun kasvini on isompi.. ehkä se suurin on jotain 20cm halkaisijaltaan ja pienimmät 10cm.... menee tosiaan maata pitkin,paljon röpyliäisiä,pitkiä,"karvaisia" lehtiä kerroksittain,siis reunassa on pitkät lehdet ja keskellä ihan lyhyet... :whistle:

juu jsota sitä tarkoitin..no höh ei ollut ei ollut minun "puutarhurin2 historisat apua :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:33 kuha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:31 Liisukka kirjoitti:
pistä googleen kalliokasvi, ja kuvat, sielt tuli paljon kuvia.

ei löytyny,oon jo kokeillu kaikilla hakusanoilla eri metsätyypeistä kasvilajeihin :(

ei auta muu kun mennä plärään kirjastoo kirjoja, tai sitten seuraavalla kertaa otat kuvan. eikö kellään ollu kamerakännyä, et sil olis saanu kuvaa otettuu? tai olisit ottanu mukaan vähän kys. kasvia ja vaihtanu kotona patterit ja kuvannu, tai käyny näyttää jollekki asiantuntijalle...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:36 Liisukka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:33 kuha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:31 Liisukka kirjoitti:
pistä googleen kalliokasvi, ja kuvat, sielt tuli paljon kuvia.

ei löytyny,oon jo kokeillu kaikilla hakusanoilla eri metsätyypeistä kasvilajeihin :(

ei auta muu kun mennä plärään kirjastoo kirjoja, tai sitten seuraavalla kertaa otat kuvan. eikö kellään ollu kamerakännyä, et sil olis saanu kuvaa otettuu? tai olisit ottanu mukaan vähän kys. kasvia ja vaihtanu kotona patterit ja kuvannu, tai käyny näyttää jollekki asiantuntijalle...

mun tarvii seuraavalla kerralla ottaa kuva ja linkittää tänne.. :)

Itse olen innostunut myös bongailemaan kukkia kävelyreissuillani. Olen yrittänyt tunnistaa niitä netistä, mutta se on aika hakuammuntaa, hidasta ja turhauttavaa eikä välttämättä löydä hakemaansa.

Nyt olen lainannut kirjastosta kaksi maan mainiota opusta, Bo Mossbergin ja Lennart Stenbergin "Maastokasvion" ja Otavan "Värikasvion". Suosittelen! Ovat melkein identtiset, eli aivan sama, kumpaa käyttää. Nykyään, jos löydän jonkun kiinnostavan kasvin luonnossa, otan digikameralla kuvan, tai, jos kasveja on runsaasti, poimin yhden mukaani, ja nopeasti olen löytänyt kasvin kirjasta.

Aluksi selasin joka sivun, ja silti löysin kasvin aina melko nopeasti, koska kirjat on helposti selattavaksi suunniteltu (oikealla puolella on useamman kasvin kuvat, vasemmalla aina nimi-ja muut tiedot). Nyt viimeksi hoksasin vilkaista sisällysluetteloakin, ja vaikken tiedä termistöä sen kummemmin, pystyi sen avulla rajaamaan esim. puut pois, kun etsin kukkivaa kukkaa.

Löytämisen iloa! Ilmoitathan, kun onnistut tunnistamaan ko. kasvin?

Eikun ei ne ollukkaan identtiset, nyt kun vilkasin uudestaan noita opuksia...Mutta etköhän löydä mieleisesi opukset itsekin kirjastosta. Voihan se tosiaan olla villiintynyt karkulainen puutarhakasvien puoleltakin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:36 Aaban kirjoitti:
Onkohan se kasvi luonnonvarainen vai istutettu puutarhakasvi?

luonnonvarainen. meidän tontti oli pelkkää korpea ennenkun alettiin siihen mökkiä rakentaa ja ei olla sinne paljon istuteltu :)

lupaan kyllä tulla kertomaan jos saan selville ilman teitä! :D

Yhteistyössä