Miten "loma" sujuu teillä joilla on useampia lapsia? Esim. koululaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amelie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amelie

Vieras
Joo ei tunnu lomalta ei sitten pätkääkään.Välillä menee hyvin jos isommilla lapsilla on kavereita (6v ja 7v),mutta nyt on piha ollut aika tyhjä ja vanhemmat lapset vaan nahistelee ja tappelee keskenään.Kuopus uhmistelee ja sotkee isompien leikit (2v) ja taas soppa on valmis.Olen yrittänyt kehittää pienimuotoista ohjelmaa (kävimme mm. Sellon HopStopissa koko porukalla) mutta kaikki huvitukset maksaa ihan älyttömästi kolmelta lapselta!!! Kotihoidontuella kitkutellaan joten koko ajan ei voi olla "reissaamassa" kun tuntuu että kaikesta saa maksaa.Mulla ei ole ajokorttia joten kavereilla kyläily on hankalaa.Onneksi miehen loma alkaa 2 viikon päästä.Kamalaa sanoa,mutta arki on paljon kivempaa kun lapsilla on toimintaa (koulu- ja kerho).

Miten muilla? Sukulaiset asuu kaukana,eikä hoitoapua ole saatavilla,olen niiin kypsä...MUN loma alkaa vasta sitten kun mies jää kotiin........

Kiitos kun sain purkautua ;)

Juu,ei tää lomalta tunnu..Keskimmäinen menee vielä 2 viikoks tarhaan heinäkuun lopussa,ja on sit koulun alkuun kotona.Ja välillä yhtä tuskaa päivät. Jo oiskin paljon rahaa ett vois ravata paikasta toiseen pysyis varmaan 2 vanhinta lasta tyytyväisenä,mut kotihoidontuella täälläkin kitkutellaan.

Minulla on perhe, neljä lasta, mies ja työ, josta on pitkä kesäloma. Tämä on minun elämääni. En tarvitse omasta elämästäni lomaa. Nautin olostani, kiireettömistä aamuista. Lapsetkin nauttivat vapaasta olostaan. Kouluikäisten harrastukset tosin ovat kesälläkin lähes jokapäiväisiä, mutta he tykkäävät niistä. Kavereita ei ole aina pihapiirissä, mutta he pyöräilevät hieman kauemmaksi muiden kavereiden luo tai he meille. Lapset myös viettävät aikaa keskenään ihan sopuisasti. Ja silloin, kun tulee eripuraa ja riitaa, niin minä selvitän asian. Olenhan äiti.

Aika mekkalaa täälläkin... Lapsien ikähaitari 17-3v, eli kaikkia ei voi kuitenkaan "miellyttää" samoilla keinoilla. Meillä isommat pyörii aika paljon omissa menoissaan, pienimmät kulkee lähinnä mun mukana. Täälläkin huuto välillä korvia huumaavaa:/. Uimaan pääsee kuitenkin kävellen, eikä sielä tarvita rahaa ja maalla puuhaa riittää kuitenkin niin että pääasiassa menee ihan ok:) Kiva kun on kesä, mutta missä piilottelee helteet??!!

Meillä kolme koululaista ja kolme alle kouluikäistä, minusta sujuu ihan kivasti kunhan loma pääsi kunnolla alkuun. Koska ollaan pienituloisia, ollaan aina harrastettu ns. ilmaisia tai ainakin halpoja huvituksia kuten uiminen, pihapelit, pienet retket, lasten liikennepuisto jne. Minusta ihan rentoa elämää ilman aikatauluja mutta ei toki mitään lököilylomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se kuulostaa kotiäidin arjelta. Just mun elämää. Meillä kans täälä sirkus ihan omasta takaa. Ei s auta, ku touhuta lasten kans ja tehä ilmaisia retkiä...

Näinpä. Kotiäitiys ei olekaan niitä helpoimpia vaihtoehtoja. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
Minulla on perhe, neljä lasta, mies ja työ, josta on pitkä kesäloma. Tämä on minun elämääni. En tarvitse omasta elämästäni lomaa. Nautin olostani, kiireettömistä aamuista. Lapsetkin nauttivat vapaasta olostaan. Kouluikäisten harrastukset tosin ovat kesälläkin lähes jokapäiväisiä, mutta he tykkäävät niistä. Kavereita ei ole aina pihapiirissä, mutta he pyöräilevät hieman kauemmaksi muiden kavereiden luo tai he meille. Lapset myös viettävät aikaa keskenään ihan sopuisasti. Ja silloin, kun tulee eripuraa ja riitaa, niin minä selvitän asian. Olenhan äiti.

Ehkäpä se sun jaksamisen salaisuus on pitkä kesäloma?! Kotiäitinä olen lasten kanssa jatkuvasti,joten ei tämä lasten loma tunnu kotiäidistä varsinaiselta lomalta,jos ymmärrät mitä tarkoitan?! ;)

eli pelaavat futista läheisillä kentillä kaveriporukassa, käyvät uimassa joko pyörillä tai kävellene kaveriporukalla sekä järjestävät myös pelikokoontumisia vuoroin kavereiden luona ja vuoroin kotona. Ovatpa joskus harhautuneet jo lukemaankin. Ovat siis pärjäilleet alkukesän kaksisteen päivisin kotona ja nyt pääsivät matkalle isänsä mukana...
Mulla on tarkoitus pitää heinäkuun loppuun lomaa ja aiotaan olla tässä kotosalla. Toivon että keksivät kovasti silloinkin tekemistä tosin aion vähän järjestää ohjelmaakin heille. Kalastus, retkeily, lukeminen ja urheilu eivät maksa mitään. Monissa asukaspuistoissa on tuon ikäisille myös ohjelmaa. Kaikki ei ole rahasta kiinni vaan mielikuvituksesta .
On myös hyvä olla joskus tekemättä yhtään mitään.

Lomaa on silloin kun lapset on koulussa. Kesat eivat ole meilla lomaa kun saa tukka putkella menna koko ajan ja kuskata lapsia sinne ja tanne. Ja muut ajat talo pullistelee porukkaa, ruokakaupassa saa hypata yhtenaan kun koko ajan safka loppu, jne jne. Etta on loma tasta kaukana.

*koska koulut alkaa taas pliis?*

Vaihdellenhan nuo päivät on kuluneet. Välillä tuntuu että kaikki kaverit on reissussa ja omat tahisee vaan keskenään. Sit seuraavassa hetkessä talo on täynnä väkeä niinku hulluilla päivillä. Tai sitten kaikki lapset häviää johonkin kavereille ja talo on tyhjä. Mökillä ollaan käyty Hailuodossa, elokuun alussa lähdetään vähän kauemmas Savoon kun miehelläkin alkaa loma. Meillä on ruhtinaallinen viikko yhtä aikaa lomaa ja siihen pitää mahduttaa mökille meno ja sieltä käsin Visulahdessa käynti.

Tykkäisin kyllä reissata enemmän,käydä asukaspuistoissa jne mutta lähteminen kolmen kanssa vaatii...hmmm hermoja ja energiaa.Uhmis ei suostu istumaan rattaissa ja saa raivareita milloin mistäkin.Esikoisen kaverit (7v) ovat lomilla kuka missäkin,poika marisee kun ei ole kaveria eikä tekemistä.Joo meni aika valittamiseksi mutta oon vaan niin kyllästynyt.Odotan syksyä innolla ja töihin paluuta.Ihanaa.

Ihmettelen nyt hiukan asutteko tosiaan paikassa, josta ei pääse esim. asukaspuistoihin julkisilla, siellä saisivat lapset ilmaiset lounaat ja kavereitakin löytyisi varmasti. Lisäksi monille uimarannoillekin pääsee bussilla, mukaan hiekkaleluja ja vesileluja, lapset viihtyvät varmasti. Uimahalliin maksat itsestäsi ja 7-vuotiaasta. Ja ellei tämä onnistu, eikö läheltä löydy esim. metsää, mihin voisi mennä retkelle. Samalla voisi kerätä vaikka käpyjä talven askarteluja varten. Ja eväät ovat lapsille aina pop. Meillä kesän tekemisiä ovat myös kahluuallas omalla pihalla, samoin kuin erilaiset kesäpelit, joita voi kehittää vaikka itse. Esim. ulkomaan reissulla lelutta piirrettiin maahan sisäkkäisiä ympyröitä, ja yritettiin heittää käpyjä noihin ympyröihin, pisteitä sai sen mukaan mihin osui.

Myönnän kyllä, että tekemistä meidänkin lapsillemme pitää kehittää (10-, 5- ja 2-vuotiaat) muutoin ovat toistensa kimpussa.

Liikkuminen bussilla vaatii viitseliäisyyttä uhmiksen takia,koska ei suostu istumaan rattaissa ja huutaa bussissa.Se on ahdistavaa.Ainahan sitä voi lähteä mutta rentouttavaa ja mukavaa se ei ole.

No joopa.Meillä tyty 10v siis nyt reissussa,poika pian 6v kotona,ja minä siis pph,jotenka tähän sit vielä 4 hoitolapsukaista.Kaikki muuten ihan ok,mutta tuo esikko tosiaan jo ekana lomapäivänä alkoi juputtaa,että "mitä mää teen,ei oo mittään tekemistä,mennään uimaan,mennään jätskikiskalle,jne"
Jotenka koulut,pliis,lomaa lyhemmäksi!!! :kieh: ;)

Ja eskarin alkua odottava sälli ei oikein enää kiinnostu noitten pienten (hoitolapset 1-3 vuotiaita)jutuista.Jotenka vartoo eskarin alkua ku kuut nousevaa.

Mutta silti ihan mukavaa kun lapset lomailee,vaikka itellä lomaa vasta 1 viikko sitten kun koulut alkaa... :headwall:

Yhteistyössä