Ihanaa kun välität ja kysyt täältä neuvoa!! Olet varmasti aivan korvaamaton ystävä!
Mulla asia on tuoreessa muistissa ja jopa vielä tilanne "päällä". Omalta kohdaltani voin sanoa että en olisi selvinnyt tästä helvetistä ilman rakkaiden ystävien tukea:
Keskenmeno todettiin pe 1.6 (rv 5+5), lääkkeellistä tyhjennystä yritettiin viime viikolla 2 kertaa ja kaavinta jouduttiin tekemään viime la. Kaiken päälle mulla oli vielä alkava kohtutulehdus, johon sain antibiotit. Eilen vuodon takia kävin uudelleen lääkärillä kun vuotoa. Sanoi että joudutaan ehkä kaavintaan toistamiseen. Tänään oman lapsettomuusklinikan lääkärillä ja hän sanoi että hänen mielestään kaavintaa ei tarvittaisi, kontrolliultra on ens ke.
Kerroin tämän "hoitohistoriani" sen vuoksi, että tämä viimeiset 2 viikkoa on ollut suoraan sanoen yhtä helvettiä, aivan niinkuin pahinta painajaista joka tuntuu ettei lopu koskaan. Tässä tilanteessa olen tukeutunut tosi paljon ystäviini, he ovat laitelleet tekstiviestejä "Miten voit, ajattelen sinua ja olet iltarukouksissani" ja tulleet käymään (melkein joka ilta joku on käynyt täällä kotona ja se on piristänyt aivan mielettömästi ja antanut voimaa) ja ennen kaikkea KUUNNELLEET. Ystäväni erilaisissa elämäntilanteissa eikä kukaan heistä ole kokenut keskenmenoa (thank God!), mutta silti olen näiden kahden viikon ajan kokenut saavani heiltä aivan valtavasti tukea ja lohdutusta. Eli välittämistä, kuuntelemista, muistamista ja olkapäätä johon nojata ja itkeä. Tällaisessa tilanteessa myös huumori on ollut yksi selviytymiskeino (riippuu tietysti ihmisen huumorintajusta!), kun tän mun kokemuksen jälkeen ei ole välillä tiennyt itkeäkö vai nauraa.
Ystävällesi kannattaa myös vinkata, että keskustelupalstoilta netistä saa korvaamatonta vertaistukea, jos hän ei jo näillä palstoilla ole käynyt.
Sinä varmasti tunnet ystäväsi parhaiten ja häneltähän voi kysyä suoraan että haluaako hän asiasta puhua vai haluaako puhua jostain aivan muusta, lähteä kävelylle tai saada aivan jotain muuta ajateltavaa. Toiset haluavat puhua, puhua ja puhua ja pääsevät siitä sillä "yli" (niinkuin minä), toiset taas eivät pysty puhumaan vaan haluavat jutella aivan muusta tai tehdä jotain joka saisi ajatukset muualle. Minun mielestäni voisit rohkeasti kysyä, mikä hänen tilanteessaan tuntuisi parhaalta tavalta. Tässä vielä linkki, jossa on mm. tietoa miten ystävää voi keskenmenon jälkeen lohduttaa. Vie kukkasia, suklaata, kortti jossa kerrot miten paljon ystävästäsi välität.
metku.net/~pesu/keskenmeno.php
Voimia ja halauksia sinulle ja ennen kaikkea ystävällesi!