Miten lisätä maitomäärää menkkojen aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Halusin täysimettää, mutta se ei ole onnistunut menkkojen aikana.
Vauva tulee kohta 5kk ja alkuun täysimetin, mutta menkat alkoivat imetyksestä huolimatta kun vauva oli 2kk. Jouduin antamaan lisämaitoa koska vauva oli selkeästi nälkäinen "rinnalla asumisesta" huolimatta. Menkkojen loputtua täysimetin taas seuraaviin menkkoihin asti. Näin on mennyt joka kuukausi. Maito tuntuus silloin olevan tosi tiukassa.

Olen kokeillut seuraavia juttuja:
imetysteetä olen juonut koko imetysajan useita kupillisia päivässä, muutenkin juon paljon, etenkin hiilihapotettua vettä ja syön hyvin.
otan reilua kalsiumlisää päivittäin,
juon kotikaljaa silloin tällöin,
olen usein ihokontaktissa vauvan kanssa,
vaihdan syötön aikana rinnasta toiseen useita kertoja, imetysvälit ovat todella tiuhat koska vauva on nälkäinen usein. kasvu on kuitenkin ollut hyvää..

iso miinus on varmaankin se, ettei meillä ole yöimetyksiä, koska vauva nukkuu yöt. päivät siis syö todella tiheästi.

Onko kenelläkään samanlaista kokemusta? Oletko keksinyt ratkaisun?

Haluaisin imettää ainakin vuoden ikään tätä nuorimmaista.

:hug: Kuulostaa kyllä siltä, että olet tehnyt kaikkesi. Yöllä tietysti voisit herätä pumppaamaan, mutta se voi käydä kyllä pidemmän päälle vähän turhan raskaaksi. Kuitenkin pystyt välissä täysimettämään ja se on tosi hyvä juttu! Kohta teillä kuitenkin aloitetaan kiinteät, joten tuon lisämaidon voi varmasti silloin jättää pois.

Oletko käynyt maitolaiturin keskustelufoorumilla kyselemässä vinkkejä/kokemuksia?

:hug: Kuulostaa kyllä siltä, että olet tehnyt kaikkesi. Yöllä tietysti voisit herätä pumppaamaan, mutta se voi käydä kyllä pidemmän päälle vähän turhan raskaaksi. Kuitenkin pystyt välissä täysimettämään ja se on tosi hyvä juttu! Kohta teillä kuitenkin aloitetaan kiinteät, joten tuon lisämaidon voi varmasti silloin jättää pois.

Oletko käynyt maitolaiturin keskustelufoorumilla kyselemässä vinkkejä/kokemuksia?

Kiitos vastauksestasi :)

Olen muutaman kerran herännyt yöllä pumppaamaan, mutta en säännöllisesti. Tuntuu aamulla raskaalta kun on tavallaan "turha" herätys ja tuohon pumppaamiseen kuluu aikaa eikä uni tule heti sen jälkeen. En ole huomannut vaikutusta, mutta toisaalta kai vaatisi säännöllistä yöllä heräilyä että vaikuttaisi maitomäärään.
Toivottavasti kiinteiden alotus sitten 6kk iässä vähentäisi lisämaidon tarvetta. Huoleni onkin, että kasvaako vauvan maidontarve suuremmaksi vielä kiinteiden aloituksen jälkeenkin...

Kiitos vastauksestasi :)

Olen muutaman kerran herännyt yöllä pumppaamaan, mutta en säännöllisesti. Tuntuu aamulla raskaalta kun on tavallaan "turha" herätys ja tuohon pumppaamiseen kuluu aikaa eikä uni tule heti sen jälkeen. En ole huomannut vaikutusta, mutta toisaalta kai vaatisi säännöllistä yöllä heräilyä että vaikuttaisi maitomäärään.
Toivottavasti kiinteiden alotus sitten 6kk iässä vähentäisi lisämaidon tarvetta. Huoleni onkin, että kasvaako vauvan maidontarve suuremmaksi vielä kiinteiden aloituksen jälkeenkin...

Ei se maidontarve siitä enää lisäänny. 6 kk:n iässä voi hyvinkin pian lisätä ruokavalioon kasvisten lisäksi lihan ja viljat, jolloin aterioista tulee tukevampia. Meillä ainakin maidon merkitys on vähentynyt ihan selvästi. Vauva on nyt 9 kk:tta. Se ei ole enää niinkään ruokaa, vaan imetys on enemmän läheisyyttä ja rauhallinen hetki keskellä päivää. Toki pari kuukautta meni maistellessa, mutta sen jälkeen ei ole haitannut vaikka joskus jäisikin esim. yksi imetyskerta välistä.

Miksi ihmeessä pumpata yöllä,jos lapsi ei edes herää syömään silloin?
Keho kyllä tottuu siihen vauvan rytmiin syödä rintaa.Ja sitä maitoa tulee sen mukaan miten vauva sitä tilaa.

Jos antaa korvikkeita,niin muistaa vaan sit niillä kerroilla pumpata ettei kroppa luule et maidon tilaamista on vähennetty,ja etsi uutta rytmiä.

Minulla oli itselläni maito tiukassa juuri ennen menkkoja ja tosiaan sit kun vuoto alkoi niin hanat aukesivat, ihmettelin ennen kuin ensimmäisetkään menkat oli tulleet, kun yleensä yöllä rinnat ovat olleet ihan täydet ja heruminen käynnistynyt heti, niin silloin ei meinannut millään käynnistyä, sit vasta tajusin mistä moinen johtui kun tämä alkoi toistua aina ennen menkkoja... ei kai siinä oikein mitään muuta voi, ainut mikä tulee mieleen niin jos stimuloit toista nänniä kun vauva imee toista...Minulla menkat alkoivat vasta vauvan ollessa 6kk joten kiinteitä sit enemmän niinä päivinä kehiin kun oli tiukemmassa...

Yhteistyössä