Miten liimaatte piparkakkutalon osat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pursottelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pursottelija

Vieras
Ajattelin tehdä sellaisen pienen viritelmän. Tuo sulatettu sokeri on varmasti hyvä, mutta enimmäkseen sotkee. Aikaisempien kokemusten perusteella se sula sokerimassa valuu pitkin piparkakkujen osia ja kärvähtää ennenkuin saan kaikki osat viriteltyä.

Osat ei ole ihan symmetrisetkään, kun piparit on uunissa vähän paisuneet ja jää pieniä koloja kuitenkin laitoihin. Epäilen, että jaksaisko tomusokeri seos pitää muutamaa seinää kasassa.

Alkuperäinen kirjoittaja pursottelija:
Ajattelin tehdä sellaisen pienen viritelmän. Tuo sulatettu sokeri on varmasti hyvä, mutta enimmäkseen sotkee. Aikaisempien kokemusten perusteella se sula sokerimassa valuu pitkin piparkakkujen osia ja kärvähtää ennenkuin saan kaikki osat viriteltyä.

Osat ei ole ihan symmetrisetkään, kun piparit on uunissa vähän paisuneet ja jää pieniä koloja kuitenkin laitoihin. Epäilen, että jaksaisko tomusokeri seos pitää muutamaa seinää kasassa.

Jaksaa se jos siitä tekee tarpeeksi jämäkkää ja nesteenä käyttää kananmunan valkuaista eikä vettä, siinä tosin joutuu pitelemään osia paikoillaan jonkin aikaa että se jämähtää, on siis hitaampaa kuin sulatetun sokerin kanssa.

Kyllä mun mielestä sula-sokeri on ainoa oikea tohon tarkoitukseen, muut ei jämähdä tarpeeks hyvin.

Pitää vaan huolen ettei sokeri pala ja maku muutu kitkeräksi.

mä juts äsken tein , sulatetulla sokerilla ja on kyllä niin ruma kun olla voi, osat on ihan erimittaisia ja koloja siellä täällä mutta pääasia että lapsella on kivaa kun saa karkkia siihen lykkiä:)

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
mä juts äsken tein , sulatetulla sokerilla ja on kyllä niin ruma kun olla voi, osat on ihan erimittaisia ja koloja siellä täällä mutta pääasia että lapsella on kivaa kun saa karkkia siihen lykkiä:)

Niitä piparkakkutalon levyjä kannattaa leikata veitsellä reunasta tasaiseksi heti kun ottaa ne uunista pois ja on kuumia niin äkkiä pystyy leikkaamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:

Niitä piparkakkutalon levyjä kannattaa leikata veitsellä reunasta tasaiseksi heti kun ottaa ne uunista pois ja on kuumia niin äkkiä pystyy leikkaamaan!

viime vuonna tein valmiista osista ja tänä vuonna ekan kerran leivoin osat ite ja ensi vuonnaa taitaa olla valmiit osat meillä:)

Kiitos teille, tässä vielä hieman harkitsen, kokeilisinko kuorrutetta vai sulatettua sokeria. Lapseni auttaa koristelussa, joen saattaa kuorutteella kasattu helposti rysähtää. Sulatetulla sokerilla liimattu taas maistuu aika pahalle syötynä. Vaikka eihän niistä piparitaloista monestikaan syödä kuin karkit, kun on monta viikkoa ensin seissyt pölyyntymässä..

Kiitos neuvoista, kokeilin kaikkea muuta paitsi erikepperiä, ja muuten sillä liimataan ensi vuonna :D

Olen tosi tunari, pakko myöntää. Sulatettu sokeri kovettui, ennenkuin ehdin kahta osaa enempää liimata. Ja se tietenkin venyi silleen, että näyttää, että olis hiuksia tarttunu talon reunoihin.

Tomusokerimassalla liimatessa, se tomusokeri valui suurimmaksi osaksi pöydälle. Tiukempi massa ei peittänyt niitä reikiä. Tekele oli just sen näköinen, kuin kolmivuotias olisi tenyt sen itse...

No eihän se mitään, kaikki ei voi olla hyviä kaikessa, siinä taloa väsätessä poltin ruuan pohjaan ja nyt on keittiö itse tunto tasan 0!

Eiköhän tämä tästä, pienellä harjoittelulla..

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Jos on isompi projekti niin liimailen muutamista kohdin ensin sulatetulla sokerilla, ja viimeistelen kuorrutteella. En käytä paljoa sulatettua sokeria, kun se on musta ruman näköistä kun tulee kuorrutteen läpi.

Näin minäkin teen =)

Alkuperäinen kirjoittaja qwe:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Jos on isompi projekti niin liimailen muutamista kohdin ensin sulatetulla sokerilla, ja viimeistelen kuorrutteella. En käytä paljoa sulatettua sokeria, kun se on musta ruman näköistä kun tulee kuorrutteen läpi.

Näin minäkin teen =)

Joo, niin se varmaan viisainta, minun pitää tosin harjoitella tätä todella paljon, jotta olisin joskus tulevassa edes tyytyväinen. Jos vaikka aloittaisi ihan rauhassa, ja eka kerran tavoittena vaan liimata kaksi piparkakkua kulmista yhteen ja koristella.

Sula sokeri ei mulla ainakaan ole koskaan kovettunut kesken. Siis pidän sen kokoajan tietenkin pannulla ja pienellä lämmöllä ja liimaan siinä hellan vieressä osat. "Hiuksia" jos tulee, niin nehän saa pois, ja silloin seos on mun mielestäni ainakin liian jähmettynyttä jo.

Tomusokerimassa taas on liian löysää jos se valuu pitkin talon reunoja, kannattaa tehdä hyvin jämäkkää, sitten liimata ne osat yhteen ja vasta koristeluvaiheessa peittää tomusokerimassalla niitä koloja mitä jää uupumaan. Mun piparikirkkoni seinästä on murtunut iso pala pois, mutta kukaan ei ole huomannut kun siinä on tomusokerimassalla laitettu päälle niin kuin laastia ikään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja @${{?$££{?[{?$££?:
Kiitos neuvoista, kokeilin kaikkea muuta paitsi erikepperiä, ja muuten sillä liimataan ensi vuonna :D

Olen tosi tunari, pakko myöntää. Sulatettu sokeri kovettui, ennenkuin ehdin kahta osaa enempää liimata. Ja se tietenkin venyi silleen, että näyttää, että olis hiuksia tarttunu talon reunoihin.

Tomusokerimassalla liimatessa, se tomusokeri valui suurimmaksi osaksi pöydälle. Tiukempi massa ei peittänyt niitä reikiä. Tekele oli just sen näköinen, kuin kolmivuotias olisi tenyt sen itse...

No eihän se mitään, kaikki ei voi olla hyviä kaikessa, siinä taloa väsätessä poltin ruuan pohjaan ja nyt on keittiö itse tunto tasan 0!

Eiköhän tämä tästä, pienellä harjoittelulla..

Niin kukas sitä on seppä syntyessään. Mekin tehtiin lasten kanssa toissa vuonna piparkakkutalo ja melkoinen mörskähän tuosta tuli. Kovin oli hataran oloinen. =) Ja se itse tekeminenkin oli melkoista sähellystä... ensin toinen lapsista mursi yhen seinän kun koristeli sitä, koira söi yhen seinän joten eiku uusia elementtejä paistamaan. Onneksi oli taikinaa riittävästi. Sitten vielä itse särjin yhen seinän kun kokosin taloa... sitä en enää viittinyt uudestaan tehä vaan liimailin osia yhteen ja pikkasen vinohan siitä tuli. Pitäsköhän kokeilla tänä vuonna uudestaan mimmosen luomuksen nyt saisi aikaseksi. Yksi tuttu muuten kertoi että on tehnyt sellasen muumitalon ja siinä on saanut olla sukkapuikotkin apuna kun niitäseiniä on pystytetty.

Niin kukas sitä on seppä syntyessään. Mekin tehtiin lasten kanssa toissa vuonna piparkakkutalo ja melkoinen mörskähän tuosta tuli. Kovin oli hataran oloinen. =) Ja se itse tekeminenkin oli melkoista sähellystä... ensin toinen lapsista mursi yhen seinän kun koristeli sitä, koira söi yhen seinän joten eiku uusia elementtejä paistamaan. Onneksi oli taikinaa riittävästi. Sitten vielä itse särjin yhen seinän kun kokosin taloa... sitä en enää viittinyt uudestaan tehä vaan liimailin osia yhteen ja pikkasen vinohan siitä tuli. Pitäsköhän kokeilla tänä vuonna uudestaan mimmosen luomuksen nyt saisi aikaseksi. Yksi tuttu muuten kertoi että on tehnyt sellasen muumitalon ja siinä on saanut olla sukkapuikotkin apuna kun niitäseiniä on pystytetty.
[/quote]

Mun muumitalo meni roskiin kun romahti kasaan ja seinät hajosi, hermostuin enkä tee enää ikinä.