Miten liikkua rattaiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Armaat kanssasisaret. Olen noviisi. Jos on rattaiden kanssa liikenteessä:

* pääseekö junassa jotenkin taaperon kanssa vessaan? miten?
* mihin rattaat jätetään junassa? (jos on esim. paikka leikkivaunussa?)
* onko esimerkiksi kauppojen hissit jotenkin merkitty, vai etsitäänkö näppituntumalla?
* mites sit jos paikkaan X ei ole hissiä tai ala-aulaa johon jättää rattaat, jätätkö menemättä vai jätätkö rattaat riskillä pihalle?
* pääseekö ravintoloihin yleensä rattaat mukana vai jätetäänkö ne johonkin... öö... pihalle? eteiseen?
* onko pääkaupunkiseudulla helppo päästä rattailla bussiin vai kannattaako varautua että neljänteen autoon mahtuu ehkä?

Mä olen ihan pari kertaa ollut rattaiden kanssa liikenteessä (kotikaupungissa), ja asioinnit kesti kolme kertaa pidempään kun piti etsiä sitä ovea jolla ei ollut portaita jne. Kirppari jäi kokonaan väliin kun rattailla ei mahtunut sisään, ja ulos en uskaltanut jättää (eivät olleet omat rattaat).

Kaupoista pitäis aina löytyä esim. hissi tai muu pyörätuoliasiakkaita varten, näitä yleensä voi käyttää vaunullisetkin.

En koskaan jätä vaunuja niin etten niitä itse näe, lähtevät satavarmana kävelemään (kalliit merkkivaunut) Eli jätän menemättä.

Ravintola ollaan valittu niin että voidaan jättää vaunut johonkin sivuun, niin että ne näkee pöydästä. Joskus mahtuu pöydänkin viereen.

Taaperon kantaisin junassa vaan vessaan, ilman rattaita.

Anteeks, mä olen vissiin tosi tyhmä... Siitä on aikaa kun olen ollut junan vessassa ja koskaan en ole ollut siellä lapsen kanssa. Onko junassa jossain isompaa vessaa, vai onko ne kaikki niitä pikkukoppeja? Käytkö lapsi sylissä vai lasketko lattialle? Jotenkin se lattia-ajatus yököttää, koska mun mielikuvani junan vessasta ei ole kovin kuiva :D

[QUOTE="vieras";27377093]Armaat kanssasisaret. Olen noviisi. Jos on rattaiden kanssa liikenteessä:

* pääseekö junassa jotenkin taaperon kanssa vessaan? miten?
* mihin rattaat jätetään junassa? (jos on esim. paikka leikkivaunussa?)
* onko esimerkiksi kauppojen hissit jotenkin merkitty, vai etsitäänkö näppituntumalla?
* mites sit jos paikkaan X ei ole hissiä tai ala-aulaa johon jättää rattaat, jätätkö menemättä vai jätätkö rattaat riskillä pihalle?
* pääseekö ravintoloihin yleensä rattaat mukana vai jätetäänkö ne johonkin... öö... pihalle? eteiseen?
* onko pääkaupunkiseudulla helppo päästä rattailla bussiin vai kannattaako varautua että neljänteen autoon mahtuu ehkä?

Mä olen ihan pari kertaa ollut rattaiden kanssa liikenteessä (kotikaupungissa), ja asioinnit kesti kolme kertaa pidempään kun piti etsiä sitä ovea jolla ei ollut portaita jne. Kirppari jäi kokonaan väliin kun rattailla ei mahtunut sisään, ja ulos en uskaltanut jättää (eivät olleet omat rattaat).[/QUOTE]

Rattaat jätetään niille tarkoitettuun paikkaan ja käydään taaperon kanssa vessassa (paikallisjunissa saattaa olla myös iso vessa jonne mahtuu rattaat mukaan)

Leikkivaunut ovat yläkerroksessa ja rattaat jätetään leikkivaunun alapuoleiseen vaunuun joko niille tarkoitettuun isoon lokeroon taitettuna tai pyörätuolipaikoille.

Rattaat kasaan ja kannan mukana yläkertaan tai jätän ulos jos esim.jonkun oma piha.

Riippuu ravintolasta, yleensä saa viedä sisään eteiseen tm paikka.

Riippuu bussilinjoista, yleensä mahtuu hyvin.

Ts. pienet, kevyet helpostitaittuvat rattaat hyvät matkalle mukaan. (meillä ponyt koska ovat ainoat rattaat)

Anteeks, mä olen vissiin tosi tyhmä... Siitä on aikaa kun olen ollut junan vessassa ja koskaan en ole ollut siellä lapsen kanssa. Onko junassa jossain isompaa vessaa, vai onko ne kaikki niitä pikkukoppeja? Käytkö lapsi sylissä vai lasketko lattialle? Jotenkin se lattia-ajatus yököttää, koska mun mielikuvani junan vessasta ei ole kovin kuiva :D

Isoja ne vessat jo nykyään on ja niissä on vauvanhoitopöytäkin yms.

Pikkukopissa jos lapsi osaa seisoa niin laitan seisomaan selkä ovea vasten ja pidän toisella kädellä paikoillaan, vauva yhdellä kädellä sylissä (mutta oikeesti pystyt kyllä pidättämään ne matkat joita nuo junat pikkuvessoilla kulkee max.puoli tuntia, yleensä on isompikin vessa paitsi vanhimmissa junavaunuissa)

Pikkukopissa jos lapsi osaa seisoa niin laitan seisomaan selkä ovea vasten ja pidän toisella kädellä paikoillaan, vauva yhdellä kädellä sylissä (mutta oikeesti pystyt kyllä pidättämään ne matkat joita nuo junat pikkuvessoilla kulkee max.puoli tuntia, yleensä on isompikin vessa paitsi vanhimmissa junavaunuissa)

siis niissä junavaunuissa joihin noustaan portaat, niissä on vain pikkuvessat. muissa on isommat. noita vanhoja junia taitaa kulkea vaan harvoilla linjoilla, olisko ollut jotkut espoon junat ja vantaankosken.

Me matkustetaan paljon junalla lapsen kanssa. Leikkivaunun yläkerran vessa on todella pieni, suorastaan hankala mun mielestä jos siellä on lapsen kanssa kahdestaan. Alakerrassa on vaunuille tyhjää tilaa, mahtuu muutamat rattaat ja siinä vieressä on muutama lokero johon rattaat voi kasata. Alakerran vessa on tilava jonne mahtuu rattaiden kanssa, useimmiten lattia lainehtii pissoista joten en ole laittanut lasta sinne kävelemään vaan mennyt rattailla.

Joissakin kaupoissa yms on selvät hissinmerkit joissain voi joutua etsimään kauankin. Eikä kaikissa ole edes hissiä tai se on pitkän matkan päässä.

Rattaita en ole jättänyt minnekään pihalle koskaan ettei vaikka kastu jos alkaa sataa vettä/lunta. Otan mieluiten rattaat mukaan missä kuljen. Rattaisiin meillä on ns pyörän lukko jolla kiinnitän raattaat johonkin kiinni ettei kukaan varasta rattaita, esim neuvolassa käydessä.

Valitsen sellaisia ravintoloita joihin pääsee rattaiden kanssa tai rattaat voi jättää näköetäisyydelle.

Joissain busseissa on hölmö porras jonka vuoksi kahdet leveät rattaat ei mahdu vierekkäin bussiin. Mutta jos on kapeammat rattaat niin mahtuu hyvin. Suosituilla vuoroilla ja tiettyihin aikaan bussissa on jo kahdet (joissain tilavissa busseissa kolmet) rattaat joilloin voi joutua odottaan seuraavaa bussia.

Ic-junissa on invavessa samassa vaunussa kuin leikkivaunu.
Johonkin Kauppaan saattaa joutua vetämään rattaita muutaman askelman, ei sen pitäisi olla mikään ongelma. Jos rattaat on jostain syystä niin raskaat ettet itse saa niin joku kyllä auttaa.

Bussiin mahtuminen riippuu paljon ajankohdasta ja bussilinjasta. Tiheän vuorovälin linjoille yleensä mahtuu, niille missä on pitkä vuoroväli voi olla tiukempaa.

Niin ja helsingissä kauppojen, aseman jne ovissa on yleensä viksuinta seisahtua hetkeksi, jolloin joku yleensä pitää sinulle ovea auki. Se on paljon nopeampaa kuin se ettämite yrität kammeta ovea ja peruutella rattailla.

Helsingissä on todella helppo kulkea rattailla/vaunuilla, harvaan paikkaan olen joutunut jättää menemättä rattaiden takia. Julkisiakin yleensä kulkee sen verran usein, ettei kauan joudu odottamaan jos vaikka täysi olisikin.

Kiitos kaikille vastauksista! :D Lapsen kanssa liikkuminen sinäällään ei ole uusi juttu, mutta tähän asti tuo on kulkenut pääsääntöisesti kantoliinassa ja -repussa, ja moni juttu on jäänyt kokonaan ajattelematta. Mut nyt tapaturman seurauksena sattuneen selkävamman vuoksi on pakko ottaa rattaat käyttöön kun ollaan pari päivää Helsingissä ja enimmäkseen liikkeellä.

Eiköhän me hengissä selvitä :)

Yhteistyössä