Miten lihapullista kiinteämpiä?

  • Viestiketjun aloittaja *-*
  • Ensimmäinen viesti
Tinii harmaana
En tiedä minkälaista taikinaa käytät mutta itse perinteistä korppujauho pohjaista ja siinähän taikinan kuohkeutta/kiinteyttä saa aina säädeltyä korppujauhon määrällä.

Meillä tykätään pehmeistä pullista mutta tiukempia teen esim cocktail-tikkuihin tehtäviin napostelu-pulliin :)
 
ap
Laitan korppujauhot kermaviiliin. Voisiko johtua siitä? Kyllä se tehdessä tuntuu kiinteältä mutta uunissa paisuvat ja tulevat kuohkeiksi. Viimeksi laitoin yhden munan lisää ja silti ei oikein tuntunut olevan vaikutusta
 
vieras
Mä tein just eilen jouluksi setin pakkaseen.

5 munaa
2 pss sipulikeittopssaineksia
2 pss pippuridippi jauhepusseja
3 pkt paistijauhelihaa

munat ja pussit sekaisin, anna turvota n 15 min, lisää jauhis, pyöräytä sekaisin. Pikkukulhoon öljyä jolla voitelet kädet välillä, pyöritä pullat pellille, n 200°C ja vartti. Tuli kaksi pellillistä eli n 60 kpl.
 
lisäys
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tein just eilen jouluksi setin pakkaseen.

5 munaa
2 pss sipulikeittopssaineksia
2 pss pippuridippi jauhepusseja
3 pkt paistijauhelihaa

munat ja pussit sekaisin, anna turvota n 15 min, lisää jauhis, pyöräytä sekaisin. Pikkukulhoon öljyä jolla voitelet kädet välillä, pyöritä pullat pellille, n 200°C ja vartti. Tuli kaksi pellillistä eli n 60 kpl.
lisäksi suolaa maun mukaan, mä en tosin lisää kun mausteseoksissa on meidän makuun riittävästi.
 
hih
Itse laitan lihapullataikinaan (riippuen jauhelihan määrästä) joko puoli pussia tai kokonaisen pussin sipulikeittoaineksia. Pullista tulee kiinteitä ja hyvin maukkaita. Olen kokeillut myös tomaattikeittoaineksilla ja sekin erinomaista. Ensin pitää laittaa kaikki muut ainekset turpoamaan (muna, maito, korppujauhot/tai peruna, basilikaa, oreganoa, tilkka lihalientä jne. mitä niitä nyt on) ja lopuksi vasta jauheliha joukkoon. Jos paistaa pannulla, niin hetkeksi jääkaappiin. Itse laitan uuniin, niin eivät ole niin rasvaisia.
 
tonttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tein just eilen jouluksi setin pakkaseen.

5 munaa
2 pss sipulikeittopssaineksia
2 pss pippuridippi jauhepusseja
3 pkt paistijauhelihaa

munat ja pussit sekaisin, anna turvota n 15 min, lisää jauhis, pyöräytä sekaisin. Pikkukulhoon öljyä jolla voitelet kädet välillä, pyöritä pullat pellille, n 200°C ja vartti. Tuli kaksi pellillistä eli n 60 kpl.
tuleeko tällä ohjeella liian mausteisia lihapullista, kun on pippuridippiäkin
 
Mina
Mie laitan aina purkin kermaviiliä, 1,5dl korppujauhoja, turvotetaan hetken, sitten sika-nauta jauhelihaan (800g) 2 kananmunaa, 1 pss ranskalaista sipulikeittoa, kaikki sekasin ja avot kun tulee hyviä ja kiinteitä :)
 
Rohmu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Laitan korppujauhot kermaviiliin. Voisiko johtua siitä? Kyllä se tehdessä tuntuu kiinteältä mutta uunissa paisuvat ja tulevat kuohkeiksi. Viimeksi laitoin yhden munan lisää ja silti ei oikein tuntunut olevan vaikutusta
Ei kannata käyttää kermaviiliä. Jos haluaa oikein lihaisia ja hyviä, niin ei tarvii mitään jauhojakaan. Jauhelihaa, paistettua sipulia (jäähdytettynä ), kananmunaa ja vähän ruokakermaa, ettei paistettaessa tule liian kuivia ja tietty haluamiaan mausteita. Ripaus jauhettua neilikkaa antaa mukavan maun myös lihapullille.
 
äiti -08
Itse teen millon milläkin ohjeella mutta vakiona on se että kun taikinaa vaivaa tarpeeksi kauan (kunnolla ilmat pois) ja pyörittelee tiukkoja palloja taikinan hetken seistyä kaapissa niin tulee erinomaisia pullia! itse sekoittelen taikinan sähkövatkaimella tai yleiskoneella silloin tulee parhaita! mutta vatkaimella tehtäessä täytyy olla varuillaan ettei mene taikina pilalle (alkaa helposti harmaantua)
 

Yhteistyössä