Miten lievä suolioireinen maitoallergia diagnosoidaan?

Maitoallergiahan ymmärtääkseni todetaan varmuudella vain altistuksella, mutta mitäs jos lapsi saa maidosta VAIN suolioireita ja niitäkin vain melko lievästi? Mitenkäs allergia silloin voidaan varmuudella todeta? Altistuksessahan ei kyseisessä tapauksessa tule iho-oireita, joten allergia ei näy altistuksessa??!!

Lapseni (11 kk) ripuloi yleensä saatuaan hapanmaitotuotteita (jogurttia ja raejuustoa lähinnä), joita olen nyt 10 kk iästä asti tarjonnut. Ripuli ei kuitenkaan ala välittömästi eikä välttämättä edes vielä samana päivänä. Myös Tutteli (juotan välillä ruokajuomana, muuten imetän) tuntuu aiheuttavan kakan löysyyttä, samoin Semperin vauvajogurtit. Vauvapuuroja, joissa ON maitojauhetta, lapsi kuitenkin sietää. Todella sekavaa ja omituista..! Nyt olen kokeillut viikon ilman hapanmaitotuotteita ja Tuttelia (syöttänyt kuitenkin Nestlen puuroja) ja kakka on kiinteytynyt. Eilen annoin taas Tuttelia ja tänään kakka oli löysähköä.

Voiko tässä olla kyse maitoallergiasta? Ja jos on, niin miten ihmeessä se pystytään lääketieteellisesti testaamaan ja osoittamaan? Ihottumaa, oksentelua, vihreää kakkaa ei ole. Pituuskasvu on hieman miinuksella, paino aika reippaasti miinuksella. Muuten lapsi todella aktiivinen, virkeä ja iloinen.

allergikon äiti
Maitoallergia on hyvin kokonaisvaltaista eli jos on maitoallergia niin ei lapsi siedä mitään maitotuotteita. Ettei olisi sitten kyseessä laktoosi-intoleranssi? Sitähän väitetään ettei pienillä lapsilla sitä olisi, mutta minä väitän toisin ja niin väittää moni muukin. Ainakin meidän entinen maitoallergikko sietää nyt maitoa kunhan se on laktoositonta!

Allergisia lapsia testaillaan usein verikokein ja prick-testein. Ne harvemmin sitä allergiaa edes näyttävät. Epikutaani eli lapputestit ovat nyt yleistymässä ja ne paljastavat näitä edellä mainittuja testejä paremmin ns. viivästyneet allergiset reaktiot. Epikutaani laput laitetaan lapselle selkään ja ne ovat siellä 2 vrk, jonka jälkeen otetaan pois, katsotaan iho ja annetaan olla ihon rauhassa (ilman pesua) 2vrk ja sitten katsotaan vielä. Näin meidän suolioireisen allergikon allergiat selvisivät! Prickit ja verikokeet oli aina puhtaat..

Suosittelen sinua viemään lapsesi allergialääkärille! Ja mahdollisimman pian. Älä itse "leiki" noiden ruokien kanssa. Voihan olla että lapsellasi on muitakin allergioita.

Altistus tehdään niin, että maitoa annetaan ensin iholle, sitten suu pieleen milli, sitten 10 milliä jne. Muistaakseni yhteen desiin asti puolen tunnin välein lääkärikeskuksessa tai sairaalassa. Jos oireita ei tule jatketaan kotialtistusta. Kun kotona sitten tulee oireita, niin ainakin meillä soitto lääkärille riitti, kerroimme oireet ja hän kirjoitti todistuksen. Eli kyllä onnistuu, vaikka olisi vain viiveisiä suolioireita. Sanoisin samaa kuin joku toinen tässä ketjussa, että vie nyt lääkärille. Et kai halua, että sinua itseäsi kiusattaisiin maitotuotteilla, joista sitten tulee esim. ripulia, miksi teet niin lapsellesi? Hänellehän voi tulla myös kipuja, jotka ehkä väärin tulkitset vain kiukutteluksi yms. Tuollaiset kotikokeilut kannattaisi jättää nyt tekemättä ja hakea asiantuntemusta.

Ette varmaan pahalla tarkoittaneet, mutta en voi sille mitään, että mulle tuli ihan hirvittävän paha mieli etenkin tuosta viimeisestä kommentista. :(

Sanoinko muka, etten ole käyttänyt lasta lääkärissä? Tottakai olen. Olen soitellut neuvolaan lukuisia kertoja saamatta kummoisempaa vastausta, ja ollut juuri tänään neuvolalääkärillä lapsen kanssa. Neuvolalääkäri ei sanonut oikein juuta eikä jaata. Melkein rukoilin, että lapsi laitettaisiin allergiakokeisiin, ja lääkäri sitten laittoikin lähetteen verikokeisiin. (ei kuitenkaan altistukseen). Kyselin täällä palstalla lähinnä kokemuksia, mitä muilla on ollut ja voiko suolioireisen allergian ylipäätään löytää altistuksella.

En todellakaan tahallani rääkkää lasta maitotuotteilla, kuten annettiin ymmärtää! :eek: Oman kokeilun hapanmaitotuotteiden poisjättämisestä tein siksi, koska neuvolassa vaan vastattiin, että "juota nyt vaan sitä gefilus-piimää..." eikä uskottu maitotuotteiden aiheuttavan lapselleni oireita.

Suolisto-oireisen allergian voi myös altistaa niinkuin joku jo edellä mainitsi. Jos tuntuu, ettei neuvolasta saa tarvittavaa apua niin suosittelen kääntymään yksityisen allergologin paikkeille. Kunnallisest allergiat hoidetaan vähän niin ja näin ja yksityisellä saat varmasti tarvitsevasi avun ja tiedon. Pelkkä verikoe/prick ei välttämättä, riitä allergian toteamiseen, koska pienillä harvoin näyttävät mitään vaikka allergia olisi olemassa. Altistus on oikeastaan varmoin keino selvittää asia. Kyllähän kannattaa asia tarkistaa jos epäilyttää, saapahan äiti ainakin mielen rauhan!

Tiedän mitä on kysellä neuvolassa asiasta. Meitäkään ei otettu aluksi tosissaan, mutta sitten kun päästiin lääkärille tilanne muuttui.
Jos on maitoallergia, ei tosiaankaan pitäisi sietää mitään maitotuotteita. Meillä kuitenkin nan-maito käy tytölle.
Meidän tytöllä ei näkynyt veritestissä mitään, ja ihokokeita ei tehty, koska niissäkään ei olisi näkynyt, kun reagoi suolistolla.
Siksi lääkäri määräsi kotikokeilun. Kaksi viikkoa oltiin täysin ilman maitotuotteita ja sitten alkoi kokeilu pikku hiljaa. Jos imetät, niin silloinhan sinun pitää olla myös ilman maitotuotteita, ja tarkasti lukea tuoteselostukset, sekä selvittää, mikä kaikki sitä maitoa olikaan (ne ihmeelliset nimet).
Kun aloitettiin sitten kokeileen maitoa, niin annettiin eka päivänä teelusikallinen ja sitten joka päivä vähän enemmän, kunnes oireet tulivat. Sen jälkeen oli lääkäri ja tämän kokeilun perusteella sanoi, että on joko maitoallergiaa tai laktoosi-intoleranssia. Varmaa tietoa ei valitettavasti saatu. Itse olen jälkeenpäin kääntynyt allergian puoleen, kun on alkanut tulla iho-oireitakin, kun on vahingossa maitoa saanut.

Ja laktoosi-intoleranssi VOI olla myös vastasyntyneellä!! Tämä pitäisi jo jokaisen lääkärin tietää, kun tutkittua on. Jos vaiva on geeneissä eli periytyvää, niin se voi olla jo näinkin pienellä.

Toivottavasti saatte selville pian, mikä pientänne vaivaa. Inhottavaa itselle olla epävarmuudessa.

Yksityisellähän voi myös aina käyttää, jos ei tk;sta apua saa. Mutta ne kokeet siellä maksaa. Just käytin poikaa verikokeissa ja meinasi kyllä mennä jalat alta, kun kuulin mitä ne maksoi. Kelan osuus poistettuna, jäi maksettavaksi 175 ?!

Meillä muuten myös oli pituus ja painokäyrät miinuksella ennen kuin todettiin tämä maitojuttu. Sen jälkeen, kun on ollut ilman maitoa, on ruoka maistunut tosi hyvin ja käyrät noussut valtavasti ylöspäin.

Kysehän voi olla "vain" laktoosi-intoleranssista joka on helppo kuitenkin testata! Hylatuotteita pari viikkoa niin siinä sen eron huomaa. Luulisin että maitoallergia olisi nostanut päätään aikaisemmin kuin vasta tässä vaiheessa kun syötetään hapanmaitotuotteita!

just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 22:58 Niin kirjoitti:
Kysehän voi olla "vain" laktoosi-intoleranssista joka on helppo kuitenkin testata! Hylatuotteita pari viikkoa niin siinä sen eron huomaa. Luulisin että maitoallergia olisi nostanut päätään aikaisemmin kuin vasta tässä vaiheessa kun syötetään hapanmaitotuotteita!
Ap kirjoitti vielä imettävänsä, joten voihan olla että allergia on lievä jolloin se on tullut esiin vasta kiinteden muodossa saatuun maitoon...

Minä taas en ole kannustamassa lääkäriin vaan rohkaisen imettämään! Jätä lapselta kaikki maitotuotteet ja vähäisimmässäkin määrin maitoproteiinia sisältävät ruoat pois. Jos vauvan kakka muuttuu normaaliksi, tiedät mikä sen aiheutti. Voit kokeilla myöhemmin (vaikka parin kuukauden päästä) maitoa uudestaan vaikka antamalla piimää teelusikasta.

Itse katson olevani paras asiantuntija lapseni ruokinnassa. Maidon välttäminen ja altistus onnistuu kyllä kotonakin. Minähän se olen, joka sille lääkärille loppujen lopuksi raportoi kakan koostumuksesta, en tarvitse lääkäriä toteamaan allergiaa kun sanon että ripulille meni, näen sen kyllä itsekin. Hyvin monet ovat nimittäin vain maitoallergisia, ei aina tarvitse olla muitakin allergioita joihin tarvitaan laajaa välttämisdiettiä, monia kokeita ja altistuksia. Jos maidon välttämisen ansiosta lapsi voi hyvin, sittenpähän tiedät.

Erityiskorvike ei kaikille ole maitoallergiasta huolimatta missään vaiheessa pakollinen juoma, jos imettää pitkään. Ja jos lapsella ei ole muita allergioita ja hän syö monipuolisesti, myös kauramaitoa (tai riisi- tai soija-) voi tarjota yli yksivuotiaalle.

Ja lapsen pieni koko ei tosiaan ole mikään sairauden merkki. Jos käyrät ovat kulkeneet tasaisesti, ei ole mitään syytä huoleen! Lapsi vain on pienikokoinen.

RouvaHuldaHuoleton
Etsiskelin maitoallergiakeskusteluja ja tämä sattui eteen.... vieläköhän alkuperäisellä on asiat mietinnässä?

Ajattelin vaan että meillä tyttö 1v7kk sai maito+muna-allergiadiagnoosin, eikä altistamalla vaan ihan verikokeissa. Oireita ei ole paljon mutta kuitenkin tarpeeksi niin että allergia selvä kun tulokset niitä tukevat.

Ei aina tartte altistaa ymmärtääkseni...

Yhteistyössä