Miten läskimahasta eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa laihdutan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa laihdutan

Vieras
En ikinä uskonut että olen tämän ongelman edessä. Olen ollut aina pieni ja siro, ja siitä ennen niin moni huomauttikin. Nuorena juoksin kilpaa, söin ku hevonen mutta aineenvaihdunta toimi. Mutta nyt on ikää 25 ja painoa on alkanut kertymään. Hommasin ekan puntarin syksyllä ja se oli elämäni typerin ostos. Aloin seuraamaan painoa, syksyllä vaaka näytti 57-58kg, nyt se näyttääkin jo 62kg! Läskiä on kertynyt etenkin vatsaani ja housuja (viime kesänä ostettuja) kun käyttää niin tulee ikävät jenkkakahvat. Lisäksi painonnousu näkyy kasvoissani. Tänään kävin valokuvissa ja voi pieksut miltä näytin kasvoista ja vatsan seudulta!

Ihannepainoni olisi 54kg (nuorena painoin sen verran ja myös synnytyksen jälkeen painoin sen saman 54kg), painoa on alkanut kerääntymään 3vuotta synnytyksen jälkeen. Siinä oli ero ym. mitkä ehkä vaikutti siihen että herkuttelu maistui normaalia enemmän. Ja niitä herkkuja tulee edelleen vedettyä reippaanlaisesti, joten voin todellakin sanoa että ylipaino on tullut ihan niistä.

Kuukauden päästä olisi häät ja en halua näyttää norsulta! Miten saisin nitistettyä ainakin nyt alkuun 4-5kg pois? Ja millekkään pussikeittodietille en haluaisi ryhtyä, sillä se pudotettu paino tulee pian tuplana takaisin ja muutenkin sellainen ei oikein inspaa. Haluaisin jättää herkut pois, lisätä liikuntaa. Kertookahan jotain vinkkejä!

Ala taas juosta, jos se on sun juttus! Mä en oikein pysty juosta, en ole koskaan pystynyt, kun satutan aina jalkani ja olen siinä muutenkin hirveän huono. Mieheni juoksi kylmiltään 10 kilometriä huonoilla kengillä, vaikkei ole vuosiin enää juossut. Se on lahja, jos on siinä hyvä!

Pienennä annoskokoja ja ala juoda vettä. Kyllä se siittä!

Kannattaa panostaa myös ruuan laatuun, tee mieluummin itse kuin ostat valmista. Mausta myös itse, jätä osta kaikki liha aina maustamattomana. Vähennä hiilareita, syö vain hitaita (eli täysjyvä/ruisleipää, perunat, pastat, riisit, sokerit minimiin). Treenaa tukilihaksistoa eli syviä vatsalihaksi (vetämällä esim. vatsaa sisään) ja selkää. Juo paljon vettä, 2-3 litraa päivässä. Syö paljon marjoja, kasviksia, hedelmiä ja proteiinia.

Nyt myös alkaa 7.5. Fitfarmin sivuilla Jutan superdietti, johon voi ilmoittautua mukaan. Ainakin se GFG-haaste oli tosi tehokas, joten jos pystyt noudattamaan tosi tiukkoja ohjeita, niin siinä sinulle pelastus. :)

Väh. 1500 Kcal päivässä terveellisestä ruoasta. Paljon vihanneksia ja täytä lautanen lautasmallin mukaan eli ½ vihanneksia 1/4 lihaa tai kalaa ja 1/4 pastaa, riisiä, perunaa tms. Kannattaa syödä se viisi kertaa päivässä pieniä aterioita. Onko sulla jonkinlainen rytmi päivissäs (ootko töissä tms)? Aterioiden rytmittäminen pitkin päivää sopivin väliajoin on myös tärkeää. Liikunta on tietenkin se mikä sitä läskiä polttaa kun vaan muistat syödä terveellisesti. Jos tekee makeaa mieli niin kannattaa kokeilla hedelmiä :)
Mulla tuli hirmu usein makean nälkä jos en muutenkaan ollut muutamaan tuntiin syönyt, joten kannattaa ensin vetästä vaikka lasi vettä huiviin ja syödä jotain terveellistä ja varsinkin jos oot pitkään syönyt herkkuja esim päivittäin/joka toinen päivä tms niin kroppas on tottunut siihen jollain tapaa, että saa niitä herkkuja. Mulla meni viikko tai pari niin hävis kokonaan herkkuhimot :)

Kun katsoo energiasisältö taulukkoja ruista niin kannattaa esim niissä hiilareissa enemmän kiinnittää huomiota siihen, kuinka suuri osa niistä on sokeria ja rasvoista karsia niitä tyydytynneitä. Näin mulle on neuvottu ja hyvin toimi aikoinaan :)

Kokeile erilaisia liikuntamuotoja niin varmasti löydät sen "oman". Ihan turha sitä on itseään lähteä kituuttamaan esim. lenkille jos sitä vihaa yli kaiken :)

Tsemppiä koitokseen :)

Joo, toi juoksu on mun juttu kyllä. Mutta kun olen yh-äiti, niin en sitä kovinkaan säännöllisesti pysty harrastamaan. Sukulaiet ym. asuu sen verran kaukana että ei ole lastenhoitoapua siksi aikaa et kävis juoksemassa. Olen yrittänyt hyödyntää mahdolliset ajat esim. lapsen jumpan aikana (45min), käyn usein itse juoksulenkillä ja toisinaan juoksen työmatkat kotia päin, tosin nyt on sellaiset kelit että menen pyörällä mennen tullen ja kun tuota työmatkaa ei ole kuin 3km/suunta niin se ei paljoa auta. Ja lapsen kanssa toki voi liikkua, mut se on enemmän sellaista kävelymeininkiä sitten tai lapsi ajaa pyörällä ja minä hölkkään vierellä. Nyt sain ilmaisen viikon kuntosalille, täytyy kattoo miten tykkään siitä. Kotona on crosstrainer, harvemmin sitä olen käyttänyt mutta ehkä vois iltasin sitä ruveta polkeen. Tiiä sit onko siitä mitään sanottua hyötyä.
Mutta mitä sitä syödä jos perunat, riisi, pasta, täysjyvä ja ruisleipä minimiin? noita kun tulee aikalailla viljeltyä ruokapöydässä.

Ja kiitti tosta Jutan superdietti vinkistä, täytyy miettiä. Ehkä se vois toimiakin, kun sitoutuu johonkin. Itsekuristahan se kiinni on.

Kyllä se läskimaha lähtee! Tosin se vaatii sinun apuasi. Annan sulle neuvoja ja on
sinun itsesi päätettävissä,voitko niitä noudattaa. Poista viljat ja sokeri. Syötävää
löytyy vaikka kuinka paljon. Syö vain täysrasvaisia ruokia,jätä "kevyttuotteet" kauppaan. Käytä paljon vihanneksia ja kasviksia. Kananmunat ovat "laihdutusruokaa".
Valmista ruokasi itse,älä syö eineksiä. Muista,että rasva ei lihota vaan sokeri. Syö oikeaa ruokaa aterioilla,niin ei tarvitse napostella. Rasva ja proteini pitää kauan kylläisenä.

[QUOTE="aloittaja";26162972]Joo, toi juoksu on mun juttu kyllä. Mutta kun olen yh-äiti, niin en sitä kovinkaan säännöllisesti pysty harrastamaan. Sukulaiet ym. asuu sen verran kaukana että ei ole lastenhoitoapua siksi aikaa et kävis juoksemassa. Olen yrittänyt hyödyntää mahdolliset ajat esim. lapsen jumpan aikana (45min), käyn usein itse juoksulenkillä ja toisinaan juoksen työmatkat kotia päin, tosin nyt on sellaiset kelit että menen pyörällä mennen tullen ja kun tuota työmatkaa ei ole kuin 3km/suunta niin se ei paljoa auta. Ja lapsen kanssa toki voi liikkua, mut se on enemmän sellaista kävelymeininkiä sitten tai lapsi ajaa pyörällä ja minä hölkkään vierellä. Nyt sain ilmaisen viikon kuntosalille, täytyy kattoo miten tykkään siitä. Kotona on crosstrainer, harvemmin sitä olen käyttänyt mutta ehkä vois iltasin sitä ruveta polkeen. Tiiä sit onko siitä mitään sanottua hyötyä.
Mutta mitä sitä syödä jos perunat, riisi, pasta, täysjyvä ja ruisleipä minimiin? noita kun tulee aikalailla viljeltyä ruokapöydässä.

Ja kiitti tosta Jutan superdietti vinkistä, täytyy miettiä. Ehkä se vois toimiakin, kun sitoutuu johonkin. Itsekuristahan se kiinni on.[/QUOTE]
Kyllä mä söin perunaa yms myös mutta sen 1/4 osa lautasesta ja ihan hyvin paino tippu kun piti ateriakoot pienenä :) 3km juoksulenkki on mun mielestä aika hyvä jo :) Juokse sekä töihin että takas? Siitähän tulis jo 6km ja sillon kun itse laihdutin niin käytin salilla ihan vallan crosstraineria, se kuluttaa ihan suht hyvin ;)

Ei kerkee aamusin töihin juosten ku työt alkaa 7 ja pitää vähintään olla 06.50 vaihtamas vaatteita että kerkee seiskas työpaikalle. Ja siis en pysty lähtee töihin yhtään aiemmin kun lapsen hoito aukasee ovet ko.6.30. Joten nyt kesäajan pyöräilen ja talvisin menen bussilla ja juoksen takasin kotia.
Tänään yritin vähän skarpata ton ruoan suhteen mut tulipas sitten syötyä ihan liikaa lasagnettea ja ruisleipää ja ostin pari minttulakuakin. Repsahdin siis, mut päätin että herkuton aika alkaa 1.5 ja sitten lakkoillaan ainakin kuukauden verran. Tiedän että kokonaan herkuttomalla tulee olemaan tosi vaikeaa, sillä meillä töissä tämän tästä joku tuo jotain hyvää kahvipöytään.
Mut tänään aloitin ruokapäiväkirjan ja mitä nyt äkkiseltään siitä huomaan niin on se että juon ihan liian vähän vettä.
*liitelee kohti kevyempiä päiviä*

Yhteistyössä