miten lapsivesinäyte otetaan ennen käynnistystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Miten lapsivesinäyte otetaan ihan loppuraskaudessa? Siis jos suunnitellaa käynnistystä ja halutaan lapsivedestä varmistaa keuhkojen kypsyys? Kovasti mietityttää tämä(kin) asia. Kiitokset vastanneille!

Jos epäillään että lapsivesi on mennyt tai sitä tihkuttaa niin emättimestä otetaan näyte testitikulla. Jos taas halutaan tietää onko sikiön keuhkot kypsät niin tehdään lapsivesipunktio eli vatsan läpi neulalla otetaan lapsivettä kohdusta.

Minulle tehtiin loppuraskaudessa tuo lapsivesipunktio juuri käynnistystä varten. Eli se tehdään siis ohuella neulalla vatsan läpi ja lääkäri koko ajan ultraa samalla et ei töki vauvaa sillä neulalla. On turvallinen testi ja myöskin lähes kivuton. Oman vauvelini arvio oli siinä vaiheessa 4.5kg ja viikkoja oli 36! Mut hyvin meni ja keuhkot oli kypsät :heart:

Kiitokset vastauksistanne. Onnea sinulle Katja, aika iso vesseli oli jo silloin, onneksi sitten seurattiin ja käynnistettiin : )

Minulla edellinen synnytys oli vaikea 4640g ja lapselle tuli erbin pareesi. Tänään juuri soittelin taysiin ja edelleeen ovat sitä mieltä että seuraillaan 37 viikosta lähtien : ( Itse toivon (ja vaadin) seurantaa ja toimenpiteitä jo aiemmin, mutta saa nähdä miten onnistuu : ( Poikienkin käynnistystä on alettu "suunnittelemaan" juuri 37 viikolla, eikä kovin hyvin tuloksin. Muuten olisivat ihan terveitä lapsia. Rakkaita ovat jokatapauksessa : )

Onnea kaikille odotuksee ja anteeksi tämä vuodatus. Kovaasti vaan olen huolissani tulevasta, mutta toivottavasti turhaan.

mulla otettiin viimeisimmästä viikolla 37 ja vauva oli ihan paikallaan sen ajan ja ultralla hyvin näkivät vauvan asennon ja aika läheltä vauvan jalkaa näytteen ottivat. Sanoivat ettei ole vaarallista vaikka vähän jalkaan osuisikin. Ei onneksi osunut mihinkään, näytteen otto oli melko nopea eikä tuntunut juuri miltään.
Näyte otettiin myös keuhkojen kypsyyden selville saamiseksi. synntytys käynnistettiin 38+0.

Yhteistyössä