Miten lapsilisät saa menemään suoraan lapsen tilille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä kysymys

Vieras
Ilmoitanko vaan kelaan lapsen tilinumeron vai sovinko jotain pankin kanssa?

Aikoinaan, kun avasin itselleni uuden tilin ja oli muita hoidettavia asioita, kysäisin tuosta, että saisi lapsilisät menemään suoraan lapsen omalle tilille. Pankkivirkailija kävi selittämään jotain sellaista, että jos suoraan ohjaa lapselle rahat, siinä menettää jonkun, en muista minkä käsittelymaksun lie vai mistä mahtoi puhua. Suositteli, että annan rahan tulla omalle tilille ja vaikka kuukausittain siirrän itse lapselle.

Menin jotenkin ihan hämilleen tuosta ja suostuin tähän. Arvatkaa vaan onko tullut siirrettyä säännöllisesti niitä rahoja?

Näin yksinkertaistahan se on. :)

Toimiiko tosiaan noin? Kun kelan sivuilla sanotaan näin: Lapsilisä maksetaan sille vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu. Kela saa siitä tiedon maistraatilta.

Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen. Jos lapsi on laitos- tai perhehoidossa, lapsilisä voidaan maksaa myös kunnalle tai perhehoitajalle.

[QUOTE="vieras";27219726]Toimiiko tosiaan noin? Kun kelan sivuilla sanotaan näin: Lapsilisä maksetaan sille vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu. Kela saa siitä tiedon maistraatilta.

Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen. Jos lapsi on laitos- tai perhehoidossa, lapsilisä voidaan maksaa myös kunnalle tai perhehoitajalle.[/QUOTE]

Toimii toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27219745:
Kamalan vaikeata laittaa nettipankissa summa x menemään suoraan lapsen tilille automaattisesti esim. kuukauden välein?

Ai juu... Mulla ei ole muita säännöllisiä tuloja, niin en ole yhden yhtä laskua laittanut edes suoraveloitukseen. Pitää tsekkailla miten tuo onnistuisi.

[QUOTE="vieras";27219855]Se kuuluu säästää lapselle tulevaisuutta varten. Ei ole äidin shoppailurahaa.[/QUOTE]

JA ketut kuulu.

Se on lapsen huoltajalle, useimmiten äidille maksettu raha.
Joskus on jopa esitetty kelan tms taholta, että nämä säästöön menevät lapsilisät tulisi verottaa, ja rokottavat nyt jo siitä, jos jokainen saman perheen lapsilisä maksetaan eri tilille.

Lapsilisä on avustus valtiolta lapsen elatukseen.

Meillä käytäntö on ratkaistu siten, että kumpainenkin lapsilisä menee samalle tilille (joka on nimissäni) ja siltä tililtä hoidetaan lasten menoja- vaatteita, liikuntavälineitä, harrastusmaksuja, lääkärikuluja yms.
Sillä tilillä on aina rahaa ja se kuluu lasten hankintoihin.

Lahjaveroa voi joutua maksamaan jos 3 vuodessa siirretyn rahan summa ylittää 4 000. Pelkästä lapsilisästä jää nippa nappa alle mutta jos siirtelee muutakin rahaa...Tosin luulisi verohallinnossa olevan muutakin hommaa kuin syynätä lasten tilejä. En ole kuullut, että kukaan olisi lahjaveroa näin joutunut maksamaan mutta lain mukaan menee näin kuitenkin...
Ja itse tosiaan olen verkkopankissa laittanut toiston tapahtumaan automatic joka kuukausi.

Meinasin tosta verotuksestakin kysäistä, mutten kehdannut, kun täällä tunnutaan tekevän vain niin kuin itselle sopii. Vaan nythän tässä tuli jo vastaus, kiitos :)
Eikös per vuosi ole myös joku summa mitä ei saisi ylittää? Koskeeko 4000 € molemoia vanhempia vai saako molemmat tuon lahjoittaa?

Sitä paitsi, tuollainhan mä saan itse valita sen summan eikös niin? Eli voin jättää aina vaikka pari kymppiä omalle tililleni ja loput suoraan lapselle.

Käsittääkseni se on 4 000/per vanhempi tai ihan kuka henkilö vain ja 3 vuoden sisään. Ei ole vuosirajoitetta.

Ja vaikka rahat meillä meneekin lasten tileille säästöön, niin kyllä ne lasten menoihin ja kuluihin menee sitten aikanaan kun tulee isompia ostoksia, kenties mopoa, prätkää, autokoulua, autoa...

Juu, näin meilläkin oli mun sisarusten kanssa aikoinaan. Paitsi että ne rahat tuli suoraan meidän tileille ja siinä jouduttiin jotain tasausta tekemään. Jotain isompaa sieltä välillä ostettiin. Silti oli edes pieni pesämuna, kun opiskelemaan lähti.

[QUOTE="vieras";27219855]Se kuuluu säästää lapselle tulevaisuutta varten. Ei ole äidin shoppailurahaa.[/QUOTE]

Se on tarkoitettu tuloerojen tasoittamista varten, ei lapsen ryyppäämistä kun muksu täyttää 18.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="mie";27219703]lapselle tilin ja ilmoittaa tuon tilinumeron kelaan. Näin ainakin meillä.[/QUOTE]

mutta jos on usaeampi lapsi niin menettää sen useammasta lapsesta saatavan korotuksen jos maksetaan monelle tilille. eli kaikille tulee sit vaan se ekasta lapsesta maksettava