Miten lapsi opetetaan syömään itse??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niin

Vieras
Ei sillä ettenkö haluis syöttää, mutta kun tyttö ei syö, syötettämällä! Jonkun lakon on tehnyt. Ikää nyt 11kk. Oman lusikan kun annan käteen, syö vain toista päätä, sitten saa jollain tapaa narrattua suuhun ruokaa, mut ei tarpeeksi. Miten saan opetettua itse syömistä?? Vai voiko sitä opettaa, oppiiko vasta sitten kun on valmist oppimaan??

Isoja paloja mitä saa käsin pisteltyä, kun alkaa käsin sujumaan, sitten se lusikka käteen vasta. Ei tahdo tuon ikäisellä vielä lusikka suuhun osua, mutta sormet osuu :)

Meillä aloitin sormiruoan antamisen pojalle aika pian hampaiden tulon jälkeen, sit useasti n. 10-11 kk sai oman lusikan ruokailun ajaksi, sillä huitunut ja nyt 1v 3kk alkaa pikkuhiljaa saada ruoan jopa pysymään omassa lusikassaan.. edelleen syö esim. perunat käsin, mutta edistystä ainakin...

mä oon antanu ihan vaan ruokaa, niin se on itse syönyt. :) yleensä annan eka sormiruokaa ja sitten kun on vähän edes saanut syötyä niin sitten lusikalla jotain ruokaa saa harjotella laittaa suuhun. kai se siitä oppii. siks annan eka sormiruokaa, kun tykkää vaan pureskella sitä lusikkaa välillä.

Meillä vasta pari hammasta, tai ei ihan niitäkään tuolla 10-kuisella...sormiruokaa annan jonkun verran. Lusikkaa ja kippoa on vielä ihan turha antaa kun heittää ne lattialle tai kaataa nurinperin samantien. Usein pilkon lihapullia ja pastaa pöydälle tms. ja annan lusikan käteen. Työntää jotain suuhunsa käsin ja hakkaa lusikalla ruokaa :laugh:

Ja sillä aikaa työnnän omalla lusikalla ruokaa.. Luin jostain et monet tän ikäiset lusikkalakkoilee, koska haluaa vaan kokeilla sormin syömistä :D

hampaita tulossa? vatsa ummessa? ruokailutilanne ahdistava? meneekö sormiruoka? syömälakkoon on monia syitä...

Lapsi oppii itse ruokailemaan kun saa yrittää ja näkee esimerkkiä mutta 11kuukauden ikäinen on vielä pieni eikä välttämättä laisinkaan kiinnostunut koko asiasta. Tarjoile mahdollisuutta kokeilla itse syömistä mutta älä odota tulosta pian, monet oppivat itse lusikoimaan ruokansa puolentoista-kahden vuoden ikäisenä, ei kiirettä :)

meillä lusikka on edelleenkin vain joku hauska koriste-esine oikeassa kädessä, kun vasen lappaa kaikkea lautaselta suuhun ( keitoista ja jukurtista alkaen ) . ikää on 1v3kk, mutta kaippa tuo joskus oppii =)

niin, mikä on sormiruokaa? Se että laitetaan pieniä leivän paloja pöydälle ja niitä saa napsia, sitä on tehtykin jo monta kk:tta. Kokonaista leipää en kyllä uskalla vielä antaa omaan käteen, koska ei lapsella ole mitään kontrollia, hän tunkee sen kokonaan suuhun ja sitten kakoo. Ja alhaalla 2 hammasta siis vasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
niin, mikä on sormiruokaa? Se että laitetaan pieniä leivän paloja pöydälle ja niitä saa napsia, sitä on tehtykin jo monta kk:tta. Kokonaista leipää en kyllä uskalla vielä antaa omaan käteen, koska ei lapsella ole mitään kontrollia, hän tunkee sen kokonaan suuhun ja sitten kakoo. Ja alhaalla 2 hammasta siis vasta.

meillä noin puolivuotiaasta alkaen lapsi on syönyt esim. keitettyä kananmunaa paloina, banaania paloina, marjoja sellaisenaan, perunaa paloina, maissunaksuja... mitä vain pehmeää siis :)

nykyään syö jo ihan tavallista ruokaa paloiteltuna ja on siis 11 kk nyt...kyllä se lapsukainen oppii, mutta tietysti kannattaa rauhassa edetä

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:

meillä noin puolivuotiaasta alkaen lapsi on syönyt esim. keitettyä kananmunaa paloina, banaania paloina, marjoja sellaisenaan, perunaa paloina, maissunaksuja... mitä vain pehmeää siis :)

nykyään syö jo ihan tavallista ruokaa paloiteltuna ja on siis 11 kk nyt...kyllä se lapsukainen oppii, mutta tietysti kannattaa rauhassa edetä

Joo meilläkin lapsi tykkää syödä maissinaksuja, hedelmänpaloja, raejuustoa, juustoa yms. sormiruokana.

semmoista voi kokeilla lusikan kanssa, että täyttää lusikan valmiiksi ja antaa lapsen viedä sen itse suuhun...kyllähän se välillä lentää kaaressa se lusikka ja kulhot vetää nurin tai heittää lattialle, mutta aika nopeasti lapsi lopettaa semmoiset (tai meillä on ainakin lopettanut), toinen juttu on sitten se kestääkö vanhempien hermot tämmöistä syömistä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:

Joo meilläkin lapsi tykkää syödä maissinaksuja, hedelmänpaloja, raejuustoa, juustoa yms. sormiruokana.

no sehän syö jo vaikka mitä :)

Yhteistyössä