Miten lapsi järjestelmälliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen äiti

Vieras
Miten ihmeessä saan 8v ja 5v pojan siistimmäksi? Laitan heidät siivoamaan jälkensä, olen mukana siivoamisessa, kehun kun työ on tehty mutta mitä..... kaikki jätetään levälleen pelit yms. Vaatteita olen nostattanut naulakon alta järjestelmällisesti jo vuoden, kirjoja pudotellaan lattialle vaikka sanon joka ilta että ne asetetaan siististi pinoon sängyn vierelle tai pöydälle etteivät ne mene rikki. Lelujen siivoaminen on toivotonta mutta levälleen ne saadaan 10 sekunnissa. Ei auta vaikka kerään kaikki lelut pois varastoon.
Ärsyttää jo itseäkin kun pitää sanoa samoista asioista 1000 kertaa. Arestia en ole vielä siivoamiseen käyttänyt mutta pitääkö tosiaan mennä arestiin saakka? Pelikieltoja ja tv-kieltoja olen käyttänyt mutta ei pysyvää tehoa.

Nyt vinkkejä kehiin arvon vanhemmat.

No illalla katotte kuinka hyvin on tehty kotityöt ilman eri käskyä ja sitten jos on kiitettävästi saa merkin ja tietyllä määrällä merkkiä saa jotain toivomaansa. Meillä pelaa, tosin en vielä ole siivoukseen käyttänyt.

omakohtaisia kokemuksia:tossa vaiheessa kun lapset jo noin isoja niin et millään....toisaalta taas kun tarpeeksi isoja, niin siivoaa kun ei enää jaksa kuunnella sun naputusta

Mä epäilen, että tossa siisteydessä on jotain synnynnäistäkin tai ainakin eríttäin vaikeasti muutettavaa. Minä ja sisarukseni oltiin kaikki aina ihan erilaisia jo pikkulapsista saakka ja yhä ollaan. Osalla oli huone jo pienenä aina siisti ja siihen kiinnitettiin huomiota, kun taas osan kiinnostus oli muualla ja sekasotkua ei edes huomannut ennen kuin siihen alkoi kompastumaan.

Yhteistyössä