Miten lapsenne on "liitetty" tarharyhmäänsä aloittaessaan tarhan? (3v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Siis onko jotenkin tehty helpommaksi sitä sinne ryhmään liittymistä?
Siis kun tuntuu että tarhassa on niin jämptit klikit että on tosi tosi tosi vaikeeta saada tommosta peruskilttiä lasta osallistumaan itsestään kaikkien muiden leikkeihin.
Onko väärin jos mun mielestä ohjaajien pitäs avustaa lasta siinä, että pääsisi mukaan leikkeihin. Kolmatta viikkoa lapseni on tarhassa, ja vieläkin leikkii yksinään :(
Sanoo ettei tahdo mennä tarhaan kun kukaan ei leiki hänen kanssaan :(

Pahaa tekee äidin sydämelle..

Hoitajien hommaahan tuo olisi.
Tosin esim mun tyttö 4v on sellainen leikittäjä ja mukaan ottaja ujomilleenkin , toivottavasti teidän tarhassakin olisi samanmoisia.
Voitiko koetaa jutella itse/jututtaa lasta hakiessasi lapsia/vanhempia - hivuttaa pikkuhiljaa juttua ja vaikka ehdottaa leikkitreffejä ?
Vaikkei mun sosiaalisella lapsella ongelmia ole ollutkaan, itse olen lapseni vuoksi tuon suuntaisesti toiminut.
Opettele samalla ja pomi joitain nimiä/samanikäisiä ryhmästä ja ala puhumaan ja markkinoimaan heitä omalle lapsellesi ja rohkaise häntä juttelemaan ?
Onko tarhassa jotkut jutut in ? Meillä on eim Hevisaurukset ja sen diggailun myötä voi muodostaa myös siltoja - juu, lapsillakin toimii näin...

Lapsi on siis ollut ryhmässä vasta hetken, joten en tiedä noista mitään. Ainoastaan tiedän että häntä on haukuttu jo tyhmäksi, vauvaksi ja kakkapepuksi (näistä syitä en tiedä olen kuullut vain lapselta tämän).
Munkin mielestä nää kuuluu niitten hoitajien hommiin, soluttaa sitä lasta toisten leikkeihin.
Vien ja haen lapsen vähän erikoisiin aikoihin, ja siksi ehkä onkin niin että en näe noita muita äitejä.

Jos kuitenkin toivot ja haluat lapsesi parasta - ehdottaisinh että koetat noita mainitsemiani keinoja.
Eli opettelet toisten lasten nimiä, koetat olla jutuissa lasten ja vanhempien kanssa.
Kyllä se lapsesikin eloa ja ystävystymistä helpottaa ...

Jos jotain voit tehdä, ja asia huolettaa - tee ihmeessä.
Toki voi jutella hoitajienkin kanssa - sievästi - mutta miksi ihmeessä et itsekin asialle jotain koettaisi tehdä ?

Ryhmäytymisessä menee aina aikansa, samoin uutena ryhmiin mukaanpääseminen. Minä olen pk:ssa pyytänyt, että kannustaisivat meidän poikia osallistumaan tyttöjenkin leikkeihin (esim. kotileikki).

Ja ainakin meidän tarhassa /omien kokemuksien mukaan - ryhmään pääseminen usein kulkee johonkin samanikäiseen lapseen 'leimautumisen' kautta - luonnostaan ja hieman ohjattunakin - Maija on samanikäinen - sekä hoitaja että vanmepikin sitten puffaavat tuota 'suhdetta' ensiksi...
Sama näyttää toistuvan muidenkin uusien lasten kohdalla , ainakin meidän pkodissa .

Kotonakin jutellaan sitten noista kavereista ihan nimeltä - hyvin varhaisessa vaihessakin ...

Olen kauniisti kysellytkin tätä hoitajilta.. ja olen mielestäni lapselle hypettänyt mahdollisuuksien mukaan kaikkia uusia juttuja, mutta aina ei vaan ole kauheen helppoa, kun ei itsekkään ole vielä sinut tämmösen hoidon alottamisen kanssa. Lapsi on tuttujen lasten kanssa todella villi ja riehakas, ja nyt neljä viikkoa tarhassa ihan apaattinen :(
Pakkohan se on yrittää noita jonkun jo mainitsemia juttuja, mutta vaikeeta on näin alkuun, kun ei itsekkään juuri tiedä lapsista/aikuisista mitään..

Mun käsittääkseni meidän lapsen kohdalla (aloitti tarhan 3v7kk) on hoitajat tehneet mm. niin, että tietyt leikkii tietyillä leluilla ja sit välil ryhmät ja lelut vaihtuu... Ideana kai se, että sais lapset leikkimään toistensa kanssa ja eri leluilla.

Meil on nyt 2kk takana tarhaa ja edelleenkin lapsi kuulema toisinaan leikkii yksin ja yks tyttö kiusaa (hänellä on jokin ongelma kehityksessä, ei ihan tiedä mitä saisi tehdä ja mitä ei).

Mies on tarhan kans ollut yhteydes kun lapsen sinne aina viekin, et tietää enemmän, mut ilmeisesti hoitsut siellä on pyrkineet saattaan lapsia yhteen.

Ei kuitenkaan ole helppoa päästä ryhmän sisään kun uutena tulee... Ottaa aikansa. Älä siis vielä luovuta :) Ootko puhunut tarhassa tästä, että lapsestasi tuntuu pahalta jne.?

Mainitsit että viet ja haet erikoisiin aikoihin. Mitä tällä tarkoitit?

Ainakin aamulla kannattaisi pyrkiä viemään lapsi heti aamusta, niin pääsee parhaiten leikkeihin mukaan. Alkuun siis ainakin näin, vaikka tarve hoidolle ei alkaisikaan niin aikaisin.

Kyllä meidän päiväkodissa on ainakin pyritty siihen, että kaikki leikkisivät kaikkien kanssa. Lapsia ohjaillaan pienryhmiin, osa voi mennä toiseen huoneeseen leikkimään tai tehdä eri aktiviteettia kuin toiset. Hoitajat luettelevat, että "Minna, Mikko, Maikki ja Mika menkääs pikkuhuoneseen niin Hoitaja-Anja tulee antamaan teille roolivaatteita". Ja tosiaan yritetään vaihdella ryhmän kokoonpanoja ja lukumääriä tasaisesti. Joskus myös "arvotaan" esimerkiksi ketkä pääsevät tekemään jotain. Ryhmät on ennalta mietitty mutta lapset kuvittelevat että kyseessä on arvonta. Minusta on toiminut hyvin, kaikkien on vähän pakko leikkiä kaikkien kanssa edes joskus. Ulkona ollessa kukin toki leikkii kenen kanssa haluaa vapaasti, mutta sisällä ryhmätoimintaa pyritään aika lailla ohjailemaan erimuotoisiin pienryhmiin.

Siis vien lapsen klo 8.30 tarhaan ja haen jo ennen kolmea.
Ehkä näin (pihalla leikitään kenen kanssa tahdotaan) on meilläkkin, sillä lapsi ei millään tahtoisi mennä ulos :(
hän ei siis koskaan ole ollut tällainen, ja siksi tämä on äidillekkin suht ahistavaa. Yritän kyllä kovasti olla näyttämättä tätä lapselle.

No tämä on ehdottomasti sellainen asia, joka sinun on keskusteltava päivähoitohenkilökunnan kanssa. Pyydät vasu-keskusteluajan nyt heti alkuun tai sitten muuten vain keskusteluajan, jotta saat luottamuksen näihin hoitajiin - siitähän nyt on tod.näk.kyse ettet tiedä, kuinka he tällaisen asian hoitavat ja että kuinka vakavasti sen ottavat ja toisaalta siitä, että sinä kuulet myös heiltä, kuinka lapsesi päivä heidän näkökulmastaan menee ja onko heidän mukaansa kyse mistä. Lyhyt aikahan tuo on ja sopeutuminen aivan vaiheessa edelleen. Juuri, kuten edellä sanottiin, niin lasten ja hoitajien nimeäminen ja päiväpuuhista puhuminen voi auttaa...voitte hoitajien kanssa esim.sopia, että he kertovat seuraavan päivän puuhia ja kenen kanssa hän niitä voi tehdä jne. Ja lapsi menee sitten tämän tiedon kanssa hoitoon, tietää esim.että ketä lapsia on pelihetkellä ja keneen voi ottaa kontaktia ja kenen kanssa leikkiä...voi auttaa.

surullista. ja vielä kun lukee noista tarhoista mitä elämää siel vietetään niin ei kyl käy kateeksi lapsesi. omani ovat onneksi mun kaa täällä kotona. pidän kyl kouluikään saakka varsinki kun tosiaan nää viime aikojen uutiset ja sit kun lukee tällästä m iten sunkin lasta siel haukutaan eikä oteta mukaan ja ihan apaattiseksi laps siinä muuttuu. voimia sulle ja lapsellesi!

Yhteistyössä