Miten lapsenne (n. 5 vuotias) on oppinut oikean r-kirjainlausumisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rrrrrrrrr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rrrrrrrrr

Vieras
Meillä on pari päivää sitten muuttunut r-kirjaimen lausuminen. Ennen r-lausuttiin kuin l (koila), nyt yrittää tapailla oikeaa äräää. Kuitenkin yritys tuntuu menevän poskiärräksi. Miten lapsenne ovat oppineet tuon r-kirjaimen vanhemmalla iällä?

Meillä pojalla R oli kurkku-ärränä. Puheterapeutilta saatiin kotiin R-harjoituksia, ja myös päiväkodin kanssa sovittiin että he tiettynä aikana kiinnittävät sielläkin huomiota ärrän oikeaan ääntämiseen ja korjaavat sen pojan puheessa oikeaksi. 5-vuotiaana oppi oikean ärrän näillä keinoilla.

Mulla oli itellä r-vika lapsena ja ekalla luokalla sain puheopetusta -> mutsin kans harjoteltiin kotona tehtäviä, niin taisin oppia ihan muutamassa viikossa sen ärrän :)

Ollaan tehty noita Den yms. äänteitä. Nyt kuitenkin on alkanut itse yrittämään tuota r-kirjainta sanoa. Mistä lieneekin keksinyt. Poskessa meinaa soida eli väärässä paikkaa.

en oikeen osaa auttaa kun tuo ipana oppi sen oikian ärrän sanomisen jo 2,5-vuotiaana. mutta siis semmosia sanoja piti sanoa monta kertaa jossa se r-kirjain on. meillä ei koskaan sanottu r-kirjainta ällänä vaan se jätettiin tylysti pois joistain sanoista. esim. prisma oli pisma :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ollaan tehty noita Den yms. äänteitä. Nyt kuitenkin on alkanut itse yrittämään tuota r-kirjainta sanoa. Mistä lieneekin keksinyt. Poskessa meinaa soida eli väärässä paikkaa.

Meillä myös soi poskessa ärrä. Käytiin puheterapeutilla ja paras neuvo oli tehdä sitä dindindin, dendenden, dandandan... -juttua selällään maaten ja mahdollisimman nopeasti. Silloin kieli tippuu helposti oikeaan paikkaan. Poika oppi näin tosi nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:

Meillä myös soi poskessa ärrä. Käytiin puheterapeutilla ja paras neuvo oli tehdä sitä dindindin, dendenden, dandandan... -juttua selällään maaten ja mahdollisimman nopeasti. Silloin kieli tippuu helposti oikeaan paikkaan. Poika oppi näin tosi nopeasti.

Kiitos tuhannesti vinkistä :D :D :D. Tänään aloitetaan tuo sun ohjelma. Just tätä vertaistietoa hain, jos sama tilanne olisi ollut jollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:

Kiitos tuhannesti vinkistä :D :D :D. Tänään aloitetaan tuo sun ohjelma. Just tätä vertaistietoa hain, jos sama tilanne olisi ollut jollakin.

Ole hyvä :D Toivottavasti on apua.