Miten lapsen hoitopaikan sumpliminen kun itse työttömänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja L.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

L.

Vieras
Lapsellani on siis kokopäiväinen hoitopaikka päiväkodissa ja itse olen tällä hetkellä työttömänä. Haluan pitää lastani kotona kanssani sen aikaa kun en ole töissä, mutta miten pitäisi menetellä tuon hoitopaikan kanssa? Kokonaan en siitä tietenkään luovu, koska töihin olisi tosiaan tarkoitus päästä mahdollisimman pian, mutta pitäisikö kokopäiväinen paikka vaihtaa esim. osapäiväiseksi tms..? Entä jos paikan vaihtaa osapäiväiseksi, voiko sen tuosta vaan vaihtaa takaisin kokopäiväiseksi kun saan töitä? Vai pidänkö lapsellani kokopäiväpaikan, mutta ilmoitan että lapseni on paikalla vaan tyyliin torstaisin ja perjantaisin (suostuuko päiväkodit edes moiseen?)? Mietin jos lapsen veisi kuitenkin kerran-pari viikossa päiväkotiin siksi aikaa kun itse juoksisi hoitamassa asioita.

Varmaan joku on ollut joskus vastaavassa tilanteessa, miten olette toimineet? :)

No jos maksujen kanssa ei ole ongelmia niin pitäisin paikan kokopäiväisenä ja ilmoittaisin aina viikon alussa että Matti/Maija tulee hoitoon tällä viikolla tiistaina ja torstaina =)

Tuosta en tiedä että jos muuttaa sen puolipäiväiseksi yms. että kuinka se onnistuu sitten takaisin kokopäiväiseksi, jotta voivatko sanoa että ei ole tilaa kokopäiväiselle tässä pk:ssa van joutuu viemään muualle ... epäilen että ei menisi noin mutta varma en voi olla ...

On kai aika turhaa maksaa kokopäiväpaikasta. Oletko katsonut kuntasi nettisivuilta millaisia vaihtoehtoja teillä on? Esim. meidän kunnassa voi valita hoitopäiviksi max. 11 pv kuussa, jolloin maksu on puolikas samoin joka päivä ja alle 5 h hoitoajalla. Päiväkodinjohtajan juttusille kun menet ja selität tilanteen, että työllistyttyäsi tarvitse taas kokoaikaisen paikan niin luulisi ymmärtävän. Tosin sopimus pitää tehdä aina tityksi ajaksi, joten jos ajattelet, että jo ensi kuussa menet töihin niin sitten kannattaa jatkaa ennallaan.

Kannattaa kysyä kunnasta suoraan. Me juuri vaihdettiin hoitoa 13pv kuukaudessa, jotka ovat kokopäiväisiä, maksut ovat 70% kokohinnasta. Meillä muutos pitää olla vähintään 2 kk voimassa, tosin jos vahingossa onkin hoidossa 14 pv kuukaudessa, menee kokohintainen maksu. Joten ehkä on neuvoteltavissa, jos hoitoa tarvitseekin kokopäiväisesti, jos yllätyksiä tuleekin työrintamalla.

En tiedä, onko tilanne eri, jos ovat hoidossa alle 5 tuntia päivässä.

Yhteistyössä