Miten lampaantalja

  • Viestiketjun aloittaja RV 36
  • Ensimmäinen viesti
DG
Itse pessyt sen käsin pyykinpesuaineella hankaen. Ja pesun jälkeen laittanut toiselle puolelle todella paljon Tummelia, ja ylimääräiset pyyhkäissyt pois. Siten olen ehkäissyt taljan kuivumisen.
 
täl viisiin
pesukoneeseen villapesuohjelma 30C, ei linkousta. Jos ei ole villaohjelmaa niin hienopesu 30C, ei linkousta. Sen jälkeen kuivumaan, ja kun on kuivunut niin karkealla harjalla harjataan "klimpit" auki. Pesussa siis karvat joistain paikoista jäävät "nippuun" ja ne pitää sitten harjata taas tuuheaksi.

Jossain vaiheessa jos pesee tiuhaan taljaa (esim viikottain) taljan takapuolinahka voi kuivua, jolloin sen voi sitten joustavuuden palauttamiseksi rasvata, ihan vaikka perusvoiteella (antaa vaan imeytyä hyvin ja imeyttää ylimääräiset vielä talouspaperiin).

Villa ei mielestäni puhdista itse itseään (tai ainakaan en tiedä miten se tapahtuu...) ja siksi pesen kaikkia villatuotteitani suhteellisen usein.
 
"xxx"
aidot taljat ei pesua kestä, tai se nahkapuoli ei kestä. Nää "aidot" kun myrkyin käsitellyt kestää kevyen pesun.


Jos pahasti likainen niin ei siinä konepesussa mitään häviä.


Mutta kunnon imurointi ja tuuletus voi jo auttaa. Vanha kikka on ripotella sinne perunajauhoja imemään kosteutta ja likaa. Sen jälkeen imurointi ja tuuletus. Karvat voi harjata.

Ja nahan putsata ja käsitellä nahan hoitoaineilla.


Riippuu niin taljasta ja kunnosta mutta onhan noita keinoja.
 

Yhteistyössä