Miten lähteä vierottamaan 14kk ikäisiä kaksosia rinnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaksosten äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaksosten äiti"

Vieras
Eli vinkkejä otetaan vastaan miten edetä. Pikkuhiljaa voisi lopetella imetystä. Päivisin mielellään imettäisin, mutta näistä yösyötöistä tahtoisin eroon, olisi varmaan helpointa kuitenkin lopettaa kokonaan.

Eli löytyykö täältä kaksosten äitejä, muita imetysasiantuntijoita, vinkkejä otetaan vastaan.
Kumpikin syö 2-4x yössä, päivisin ehkä 4-5x. Syövät maitotuotteita, juovat piimää mutta eivät vielä tavallista maitoa. Kermaa ja maitoa menee ruoan seassa.

Kiitos.

Tää on varmaan provo? Että muka syöttäisit yli vuoden ikäisiä lapsia vielä öisinkin ja vielä 2-4 kertaa yössä? Jos olet tosissasi, niin miksi ihmeessä näin?

No ei kyllä ole provo :)
Yleensä mennään kahdella syötöllä (nukkuvat klo 19- 08), syövät puolilta öin ja kuuden aikaan. Nyt ollaan oltu flunssassa ja vatsataudissa, eli ovat syöneet useammin. On meillä ollut vaiheita että ovat syöneet ainoastaan kerran, joskus jopa nukkuneet yön läpi. Mutta usein tosiaan tuo kaksi syöttöä. Ei siinä mitään erikoista ole, ainakin meidän ystäväpiirissä monet vuoden ikäiset vauvat syövät kerran, pari öisin.

Olen nyt ajatellut jättää tarjoamatta rintaa päivisin, annan jos pyytävät. Varmaan pikkuhiljaa olisi parasta lopetella, mies kyllä ehdotti viikonloppureissua minulle, hän voisi jäädä kotiin lasten kanssa.

Sullahan erikoinen kaveripiiri on. Ei tuon ikäinen tarvitse enää ruokaa öisin. Lapsikin voisi paremmin, jos ei tarvitsisi öisin heräillä. Ei mulla muuta neuvoa tuohon lopettamiseen ole, kuin että lakkaat vaan kertakaikkiaan ruokkimasta öisin, ensin varmaan tulee ankaraa vastustusta, jokunen yö menee raivareissa, mutta kyllä se siitä. Lapsillesi ei ole enää mitään hyötyä yösyötöistä, tärkeää olisi oppia nukkumaan yönsä kunnolla.

Osaavatko juoda mukista? Itse vierotin yhden vauvan juuri 14 kk iässä ja emme tajunneet tyrkyttää vettä ihan koko ajan vaan annoimme juotavaa aina ruokailujen yhteydessä, kun lapsi ei pyydellyt muuten. Seurauksena pientä kuivumista. Pissatilanne parani sitten, kun aloimme tosiaan tyrkyttää vettä joka välissä ja nyt poika sitä myös itse osaa pyytää.

Tämä nyt ei ollut vastaus kysymykseen, mutta kunhan kerroin, ettet toista omaa virhettäni.

Mikä provo aloituksen nyt olisi pitänyt olla??! Mä ainakin tiedän äitejä, jotka imettävät vielä öisin yli vuoden ikäisiään. Ei se aina ole niin helppoa lopettaa yöimetykset. Meillä loppu kuukausi sitten yöimetykset kakkosella, on nyt 11kk. Niin että hui kamala, mäkin imetin melkein vuoden ikäiseksi öisin. Hurjaa... Mies sen suurimmaksi osaksi hoiti ja tassuttelulla. Hyvin edelleen onnistuu imetys päivisin. Enkä olis yksin jaksanut tuota unikoulua. Sen verran univelkaa ja vilkas esikoinen jaloissa päivisin. Ei siinä auta kuin unikoulu. MLL sivuilta löytyy hyviä ohjeita. Ja laitat tosiaan miehen hommiin. Ala myös kunnolla tarjoamaan tavallista maitoa. Ja ehkä eri huoneessa nukkuminen olisi kokeilunarvoista, jos tilaa jne. Yksi kanssa se iltaimetyksen vaihto vaikka nokkamukiin tai jotain. Nää nyt tuli mieleen. Tsemppiä!

Mulla on vain yksi 1v 4kk ja nyt olen vierottamassa rinnasta. Ei oikeastaan kaipaa kun nukahtessaan ja yöllä. Päivät menee hyvin ilman maitoa kun on puuhaa. En usko että on mitään "hellävaraista" konstia lopettaa kokonaan. Kyllä siinä muutama itkuinen yö on luvassa. Ajattelin kans että vois lähteä pariksi yöksi johonkin ja isäntä saisi hoitaa. Mutta auttaako se sitten kun itse tulee maidonhajuisena takaisin.. Kun saiskin maidon loppumaan jollain konstilla.

Kiitos vastauksista :)
Juovat itse nokkamukista, ovat juoneet jo 6kk ikäisistä.

Itse en myöskään näe mitään outoa että syövät vielä öisin, mutta kyllähän minäkin mielummin nukkuisin ;) Tuo imetyskin on niin helppoa, kun syövät pari minuuttia ja jatkavat uniaan, siitä nyt tuskin on lapselle mitään haittaa, eihän ne herääkään kokonaan. Mutta tottahan se on että palveluun ovat tottuneet, että eivät sitä välttämättä tarvitse. Mutta ei siitä sen enempää, itse kyllä tykkään kovasti imettää ja päivisin mielellän jatkaisinkin, eli en välttämättä kokonaan vierottaa tahtoisikaan.

Pitää tutkailla noita unikouluja, neuvolassa puhuikin jostain näistä tassuttelu/nostojutuista.

Kiitos teille vastauksista.
Ap :)

Auttaa se... kun pysyy sitten jatkossa itekkin vahvana, eikä anna maitoa, vaikka pyytelisivätkin. Lapset tottuu nopeesti uuteen systeemiin, ettei öisin maitoa tarjoilla, kun jaksaa vain muuataman yön ku kuunnella protestointia!

Mä pistin kerrasta poikki yks yö. Tyttö oli 1v 1,5kk vanha. Aloin tarjoamaan vettä nokkamukista jos heräsi. Pari yötä heräsi muutaman kerran, ja sitten on alkanut nukkumaan täysiä öitä! :) En ois ikinä uskonu, että näin helpolla pääsen :)

Tietysti mitä pidempään pikkasiin maitoa menee, sen parempi. 1-2kin syöttökertaa päivässä tarjoaa taaperoillesi paljon etuja ja vasta-aineita. Jos siis oma hermo kestää, niin on siitä tisuttelusta vielä isoa etua vaikka vähentäisitkin.

Meillä melkeen 16kk pojan yövierotus meneillään juuri nyt. Ennen söi 2-3kertaa yössä, ja nyt on minun imetys tullut tiensä päähän ja ollaan lopettelemassa kokonaan. Maidontuotannon kannalta ois hyvä ettei lakkauttais enempää kuin yhden ruokailun joka kolmen päivän tai pidemmän ajan välein. Rinnat ehtii näin vähentää tuotantoaan. Lapsillekin sen helpompi kun vähitellen tekee.

Yösyöttöjen kanssa tein niin, että muutamana päivänä annoin rintaa vielä
klo 12 juuri ennen kuin itse menin nukkumaan, ja sitten aamuyön syötön jätin jo pois. Tapoja on kuitenkin monia, jotkut lopettaa useammatkin yösyötöt kerrasta ja toiset koittaa tassutella itse pikkasen uneen. Olen nyt nukkunut viikon sohvalla, ja kokonaisia öitä on ollut kaks (mies on kovin iloissaan tästä uudesta pestistä...not).

Yösyötöt pitää maidontuotannon yllä parhaiten, ja naisesta riippuen maidontulo voi jopa lakata niiden lakkauttamisen myötä, toisilla lakkauttamisella ei ole juuri vaikutusta ja toisilla maito vähenee. Jos niistä nyt lähinnä eroon tahtoisit, niin saat kyllä maidontuotantosi takaisin, vaikka se hetkeksi pysähtyisikin, niin että kokeilemaan vaan.

Ja onpas onnekkaita lapsosia, kun olet noin pitkään heitä jaksanut imettää! *hatunnosto*

Yhteistyössä