Miten lääkärissä tutkitaan umppari-epäilystä?

• Viestiketjun aloittaja auz
  • Ensimmäinen viesti
Mulla leikattu 5 viikkoa sitten joten tuoretta kokemusta on.

Itse heräsin aamuyöllä kovaan, kokovatsan kipuun. Se helpotti hetkenpäästä. Jos makasi liikkumatta paikallaan. Kävely ja tärinä, liike sattuivat sitten oikealle puolelle.

Mies passitti lääkäriin. itse väitin että menee ohitse. Ensin oma lääkärini, ja myöhemmin ensiavun kirurgit hyppyyttivät, ja painelivat mahaa. Kaikki kosksi perkeleesti ja vain liikkumatta paikallaan oli hyvä olla.

Kipu paikantui nimenomaan tuonne oikealla puolle. Samana iltana leikattiin ja tulehtunuthan se oli.

sitä ei ilmeisesti oikein muuten voi tutkia.....

ei mulle mitään gynekologista tutkimusta tehty. Ton pissatestin tosiaan tekivät ja sulkivat virtsatie tulehduksen pois. ja ottivathan ne veriokeesta tulehdusarvot. Jotka eivät kylläkään olleet mulla koholla.
Pelkän kivun perusteella leikkasivat

Mä muistan omasta kokemuksesta ainakin, että kuume mitattiin sekä kainalosta, että persreiästä. Muistaakseni iso ero näiden lämpötiloissa viittasi umppariin. Myös lekuri työnsi sormensa ahteriini ja se sattui ihan pirusti... edelleen umpparipotilaalle se tekee erityisen kipeää. Muuta mä en oikein muista, kun nukuin koko päivän, ennenkuin illemmalla leikattiin.

meillä päin ei leikata ennen ku gynekologi on tehny tutkimuksen,ja hyvä niin sillä ekaa kertaa ku olin umppari epäilty,olikin munasarjassa kasvain ja toisella kerralla olikin sitten se umppari vaivana..
ja täällä katsottiin pissasta raskaustesti ja joitain sukupuolitauteja,kai..

auz
Mites toi leikkaus, joutuuko kauan olla sairaalassa? Ja kuinka nopeesti siitä toipuu (jos kaikki sujuu ns. oppikirjojen mukaan?

No mulla ei kyllä ihan noin kovasti tee kipeetä kun Solina83:lla, eilen sattui ihan saakelisti, tänään on sattunut silloin tällöin. Ei mitenkään kovasti, mutta tarpeeksi, että tuntuu ikävältä.

mä olin 3pvä sairaalassa,ja olin kyllä kipee tosi pitkään,mulla oliki muita ongelmia nukutuksen takia ja melkein teholle jouduin :whistle:
mut jos kaikki menee hyvin nii varmaan viikossa jo kävelet kunnolla..kuukaus siitä saikkua taitaa tulla..

No mulla noihin tutkimuksiin varmasti vaikutti se että olin ja olen edelleen raskaana.

Mutta noin siis minulla. Mutta pääperiaate noissa umppariepäilyissä taitaa olla se että niissä se alkaa kokovatsa kivulla. Ja sitten paikantuu sinne oikealla puolelle. Ja kaikki, liike ja tärinä koskee. Paikallaan ollessa liikkumatta helpompi olla.

Ammattilainen
Eräs kokenut lääkäri antoi tällaisen "kotikonstin". Voisitko ajatella että hyppäisit alas matalta tuolilta? Jos et voi ajatellakaan, kyseessä on melko varmasti umppari. Jos taas voisit hypätä, niin ei ole umppari tulehtunut. :D Tää on aika karkea suuntaa antava testi, mutta kuulemma yleensä pätee.

autz voihan sen käydä tarkistuttamassa lääkärissä. Jos liike pahentaa kipua niin on jo aika hyvät epäilykset.

Mie pääsin jo seuraavana päivänä leikkauksesta kotiin. Mutta kaikki oli tosiaan mennyt hyvin. N. viikko meni sängyssä, lähinnä nukkuessa. Mutta kyllä sitä pystyi vessassa käymään yms. raahautumaan sohvalle telkkarin ääreen.
Mutta minä tosiaan raskaana niin se varmasti vaikutti tutkimuksiin, leikkaukseen ja toipumiseen.

3 viikkoa tuli sairaslomaa ja nostelukieltoa. 2 viikossa pystyi elämään kuitenkin jo suht normaalisti.

auz
No sit tää on jotain muuta.
Tulee vaan heti mieleen se umppari, kun eilen oli niin kipee, ettei voinu ku maata. Tuli ihme kouristuksina se kipu.

oon yrittäny painella vatsaa, mutta missään kohdassa ei erityisemmin kipeetä tee. Lähinnä painelu-arkuutta tietyissä kohdissa.

Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
auz,en mä tiiä,kysy niiltä :D kai ne jonku pika testin tekee siitä..
ja tosiaan,kun se umppari on niin se kipu on ihan jotain hirveetä :x
se tehdään siksi, et varmistetaan ettei ole kohdunulkopuolinen raskasu... ja pissa testi, ettei ole pissatulehdus! Tuo et on tärinäkipua on "liki varma merkki" umpparista.. ja sitä voi testata esim. hyppimällä! Ja umppari kipu ei mene ohi särkylääkkeellä!

auz
Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
autz voihan sen käydä tarkistuttamassa lääkärissä. Jos liike pahentaa kipua niin on jo aika hyvät epäilykset.
Pahemmin en oo liikkunut tänään. Hieman koholla ruumiinlämpö, niin on veto pois.

Juu, täytyy kai käydä lääkärissä jos tää ei tästä lähde pois.. Kun ei viittis minkään pikkukivun takia lääkäriin mennä, jos tää ei mitään olekkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja auz:
Tulee vaan heti mieleen se umppari, kun eilen oli niin kipee, ettei voinu ku maata. Tuli ihme kouristuksina se kipu.

oon yrittäny painella vatsaa, mutta missään kohdassa ei erityisemmin kipeetä tee. Lähinnä painelu-arkuutta tietyissä kohdissa.
ei sul ole mitään laktoosi juttuja? tai sit on mahatatuti tulollaan.. nämä vain tuli itellä ensimmäisenä mieleen! :hug:

auz
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
auz,en mä tiiä,kysy niiltä :D kai ne jonku pika testin tekee siitä..
ja tosiaan,kun se umppari on niin se kipu on ihan jotain hirveetä :x
se tehdään siksi, et varmistetaan ettei ole kohdunulkopuolinen raskasu... ja pissa testi, ettei ole pissatulehdus! Tuo et on tärinäkipua on "liki varma merkki" umpparista.. ja sitä voi testata esim. hyppimällä! Ja umppari kipu ei mene ohi särkylääkkeellä!
särkylääkettä otin eilen, mutta ei kyllä auttanut ollenkaan mulla. Tänään en oo ottanut, kun ei tosiaan niin pahana oo tuo kipu..

auz
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja auz:

ei sul ole mitään laktoosi juttuja? tai sit on mahatatuti tulollaan.. nämä vain tuli itellä ensimmäisenä mieleen! :hug:
hyla tuotteita lääkäri on mulle suositellut. Mutta en oo mitään maito-pitoista syönyt/juonut lähiaikoina.

No vatsatautii on tietty liikkeellä.. Toivottavasti ei ole sitäkään!

Muistaakseni umppari ei ole koskaan satavarma ennenkuin on menty vatsanpeitteiden läpi ja kohde pystytty paikallistamaan joko sairaaksi tai terveeksi. Kuten minulla epäiltiin vahvasti umpparia, mutta olikin munasarjakysta ja umppari myös poistettiin samalla niin ei siitäkään huolta ollut jatkossa. Ja tämä tapahtui yli 20 vuotta sitten.

Mulla kakarana oli umppari tulehtunut. Viikon verran oli sellasta on-off-kipua mahassa, ei paikantunut ollenkaan mihinkään kohtaan. Lopulta äitee vei lääkäriin. Umpparia epäiltiin. Sairaalassa ultrattiin maha, otettiin pissakoe, paineltiin mahanpäältä ja lääkäri koitti myös peräaukon kautta.
Diagnoosi oli koteloitunut umpilisäke. Eli oli tulehtunut, mutta tulehdus lähtenyt paranemaan omia aikojaan. Eikä sitä leikattu. Nykyään vaan jos umppari tulehtuu pitää kipin kapin mennä sairaalaan jottei ehdi puheta, kai on herkempi puhkeamaan kun on kerran jo tulehtunut?

auz
Taidan tän illan viel katsoa ja huomen aamun.. jos on outoja tuntemuksia vielä, niin käydä lääkärissä.. Turhaan tai ei.. :/

Ihmetyttää vaan, kun ei oo normaalia.
Ne eiliset kivut oli ku jotain supistuksia, lähes samalta tuntui. Vatsan keskeltä ulottui napaan asti :/

Yhteistyössä