Miten lääkäri selvittää onko mennyt munuaisiin asti tää virtsatietulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuska

Vieras
Elikäs mulla on ihan hirvee selkäsärky ja toi vti.Sain eilen lääkekuurin mut mietin vaan kun ei ottanut mitään koetta et onko munuaisis niin auttaakohan silti kaikki antibiootit jos sinne asti on mennyt? tää on nyt toista kuuri,ensimmäinen oli eri lääke ja auttoi kovaan kipuun selässä ja mahassa mut ilmeisesti loppui kesken kun heti kuurin loputtua alkoi uudelleen.Mä en vaan kestä kauan tätä kipua selän puolella,on niin tuskasen kipee.

En muista miten se testattiin mulla, kun esikoista oottaessa levis munuaisiin. Mutta joo, ihan sama antibiootti se oli, kuin mikä olis ollut ilman munuaisiin leviämistä. Sain sitä suoraan suoneen tosin sairaalassa muistaakseni ja loppuraskauden ajaksi estolääkitys, jota en tosin ottanut pitkään kun tuli huono olo. Näin, ellen ihan väärin muista.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja tuskainen ap:
Villi veikkaus, verikokeilla?

HYVÄ!......mut mikäköhän sen kokeen nimi on(tai se lyhenne)?

Esim. Krea mittaa munuaisarvoja, mutta varmasti otetaan myös muita kokeita, esim. ihan perustulehdusarvo CRP kertoo paljon.

No tuo crb multa otettiinkin mut ei se mulla nyt mihkään pääse nousemaan vaik olisiki pahakin tulehdus kun syön kortisonia isoilla annoksilla.Mä en ymmärrä vaan tätä selkäkipuu!!!!! Joskus nuorempana kun oli vti niin aina kysyttiin et sattuuko selkään mut koskaan ei sinne kipua tehnyt mut nyt kun on helv... tuskat niin ei kiinitetä huomiota kun tuohon crb:hen.

Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Munuaistulehdus taitaa nostaa aika kovan kuumeen.

ja tulee yleensä pissan mukana verta tai verihyytymiä.

Mulla ei tainnut kuume nousta, vaan ainoa oire oli kipu selässä ja mahassa. Niin kova kipu, etten saanut edes ittelleni vaatteita päälle ja ambulanssi piti kutsua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Esim. Krea mittaa munuaisarvoja, mutta varmasti otetaan myös muita kokeita, esim. ihan perustulehdusarvo CRP kertoo paljon.

No tuo crb multa otettiinkin mut ei se mulla nyt mihkään pääse nousemaan vaik olisiki pahakin tulehdus kun syön kortisonia isoilla annoksilla.Mä en ymmärrä vaan tätä selkäkipuu!!!!! Joskus nuorempana kun oli vti niin aina kysyttiin et sattuuko selkään mut koskaan ei sinne kipua tehnyt mut nyt kun on helv... tuskat niin ei kiinitetä huomiota kun tuohon crb:hen.

Oletko kauan syönyt kortisonia? Se meinaan voi tehdä taas virtsakiviä jotka ovat todella tuskaisia.
Mutta joka tapauksessa, soitto lääkäriin ja kertominen inhottavasta selkäkivusta varmaan vie asiaa eteenpäin.

Oletko kauan syönyt kortisonia? Se meinaan voi tehdä taas virtsakiviä jotka ovat todella tuskaisia.
Mutta joka tapauksessa, soitto lääkäriin ja kertominen inhottavasta selkäkivusta varmaan vie asiaa eteenpäin.

Kolme kuukautta on kortisoni nyt mennyt ja jatkuu edelleen.Mä en joteski taas kehtais soittaa kun just eilen soitin ja kerroin myös selkäkivusta.En ees lääkäri aikaa aanut vaan lääkäri laittoi jatkoa lääkekuurille aptekkiin.Jos yritän pystyä olemaan jonkin aikaa et josko lääke alkais vaikuttaa.Toivon todellakin niin.

Jos alaselkä tuolta munuaisten kohdalta on kosketusarka niin voipi hyvin olla tulehdus.

Mulla nousi raskausaikana munuaisiin, eikä mun selkäsärkyä noteerattu ensin mitenkään, kun tottahan se selkä on siinä vaiheessa kipeä muutenkin. En mä itsekään alkuun sitä minään pitänyt.
Mutta kun oli niin kipeä ettei jalat kantaneet (mä oikeasti kontin) ja lämpöä oli 42 astetta ja ensiavun lääkäri hiukan kopautti munuaisten kohdilta ja sai sellaisenkin tuskan aallon liikkeelle niin laittoi saamaan suonensisäistä antibioottia keskussairaalaan.
Päivällä tavattu lääkäri sanoi että syö panadolia, sitä on turvallista käyttää raskausaikana :xmas:
Ja katsoi tiedoista että sä olet näköjään aika usein tuonut näitä virtsanäytteitä tänne......

|O

Alkuperäinen kirjoittaja th:
Kova kuume, VTI, bakt.vilj +, kem.seul.katsotaan ainakin virtsasta, CRP koholla

Bakteeri viljely otettiin ja joku stafylokokki löytyi.CRP ja kuume mulla ei pääse nousemaan tuo suuren kortisnimäärän vuoksi,mikä arsyttää todella paljon.se kun monesti kertoisi sairaudesta paljon. Ja se tässä myös ihmetyttää kun mulla ei tuota kirvelyä ole pissatessa lainkaan(ensimmäisen kuurin aikana ihan lievänä vaan) vai voiko se sit kokonaan puuttua?

Mulla oli kaikenlaisia epämääräisiä vti oireita usean viikon ajan. Aina puhuin neuvolakäynnillä ja usein vein näytteitä labraan.
Eikä niissä ikinä näkynyt mitään :o ei kirvellyt pissatessa, mutta oli sellainen inha tunne.
Mulla ei kuumekaan nouse kovin äkkiä.

Sitten tosiaan kun tuo selkäsärky alkoi ja mies tuli illalla kotiin ja näki mun konttivan vessaan silmät kuumeesta kiiluen niin kuskas ensiapuun. Päivällä olin käynyt labrassa, mutta eihän verikoetulokset vielä tiedossa olleet, CRP oli melko korkealla ja keskussairaalassa kun ottivat huomisin uuden kokeen, niin arvo oli tuplaantunut!
Niillä oli siellä myös ilmeisesti hiukan toisenlainen pissatikkupikatesti, koska siellä näkyi heti kirkuva tulos että tulehdus on. Vasta siihen sairaalan kokeeseen kun pissasin, niin tuli verta mukana.

Äkkiä lääkäriin.. Itselläni ollut tuo sama, ensin oireeton VTI ja sitten munuaisaltaan tulehdus. Ja ainoat oireet olivat selkäkipu ja parinpäivän päästä sen alkamisesta korkea kuume. Sairaalaan laittoivat ja siellä antibioottia suoraan suoneen. 5 päivää sairaalassa...no sai ainakin levätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Munuaistulehdus taitaa nostaa aika kovan kuumeen.

ja tulee yleensä pissan mukana verta tai verihyytymiä.

Mulla ei tainnut kuume nousta, vaan ainoa oire oli kipu selässä ja mahassa. Niin kova kipu, etten saanut edes ittelleni vaatteita päälle ja ambulanssi piti kutsua.

Sama juttu mulla. Mielettömän kova kipu, olin kirjaimellisesti kivusta kaksinkerroin. Mutta kuumetta ei noussut, eikä virtsan mukana tullut mitään epämääräisyyksiä.

Sairaalassa ottivat jotain verikokeita, ja röntgenkuvat. Sain parin viikon ajan antibioottipiikin persuksiin aamuin illoin :kieh:

köööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööklluhklckuyujugkjhkhlhjkljluluoyukuiluikdkdkdkdkdkdkdkdjfjfjfjfjfjfjhghghghghbvqwertyuiopåäöljhgfsazxxccvbnnm,.-äölkjhgfdsaqwerertyuioppå

Alkuperäinen kirjoittaja th:
Kova kuume, VTI, bakt.vilj +, kem.seul.katsotaan ainakin virtsasta, CRP koholla

Bakteeri viljely otettiin ja joku stafylokokki löytyi.CRP ja kuume mulla ei pääse nousemaan tuo suuren kortisnimäärän vuoksi,mikä arsyttää todella paljon.se kun monesti kertoisi sairaudesta paljon. Ja se tässä myös ihmetyttää kun mulla ei tuota kirvelyä ole pissatessa lainkaan(ensimmäisen kuurin aikana ihan lievänä vaan) vai voiko se sit kokonaan puuttua?

Vti voi olla täysin oireeton! Mulla se yleisimmiten niin onkin. Viimeksi kun eteni munuaisiin asti niin ensi oireita oli parin viikon ajan pientä kuumeilua (n.37 lämpö) ja välillä pissahädän tunnetta ilman oikeaa hätää... ja lopulta selkä (alaselkä kyljestä) oli niin kipeä että hakeuduin lääkäriin. Oli niin kipeä ettei voinut normaalisti edes kävellä. Jokainen tärähdys sattui niin että taju meinasi mennä. Tässä vaiheessa oli sitten jo ihan kuumettakin...
Suosittelisin lääkäriin menoa ja jos on taipumusta virtsatietulehduksiin niin kertoisin sen hoitavalle lääkärille. Osaa sitten paremmin tehdä oikeita tutkimuksia.

Yhteistyössä