Miten kotityöt olisi parasta/oikeudenmukaisinta jakaa tässä tapaksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Molemmat käy töissä. Minun työaika on ma-pe klo 7.30-16.20 ja miehen pääsääntöisesti 10.30-19.20 (nuo ajat on työmatkoineen). Miehellä usein viikolla yksi arkivapaa ja lauantait töissä 8.30-16.20. Mies laittaa ruoan vapaapäivinään, muuten minä. Minä käytän yleensa aina lauantain siivoamiseen, joskus siivoan arkena töiden jälkeen. Mies siivoaa silloin tällöin arkivapaanaan. Pyykkihuolto suurimmaksi osaksi minun vastuulla. Samoin talvisin uunin lämmitys ja lumityöt. Minä herään arkisin aina klo 5.30, mies tilanteesta riippuen 8.15-9.45. Ongelma on siinä, että minä alan olla aika puhki. Tuntuu, että yksi lepopäivä viikossa ei riitä, vaan olen jo alkuviikosta tosi väsynyt.

Tekisin esim niin että heittäisin pyykit koneeseen aamulla tai jo illalla, kone päälle aamulla ennen töihin lähtöä, mies saisi pyykit levittää ennen kuin itse lähtee töihin. Sama astianpesukoneen kanssa. Näin ainakin osa hommasta on jaettu.
Lämmityksestä ja lumitöistä en osaa sanoa kun meillä ei sellaisia oikein ole niin en tiedä miten kauan sellaiseen menee.

[QUOTE="Kolmen äiti";22290624]No mies voisi tossa tilanteessa kyllä ehdottomasti hoitaa lämmityksen ja lumityöt.[/QUOTE]

Mies on kyllä sanonutkin, että voisi hoitaa lumityöt, mutta jos päivällä sataa lunta ja hän ne vielä töiden jälkeen tekee, niin ei kyllä juurikaan kerkiä nähdä lapsia koko päivänä. Lapset lähtee aamulla kouluun ennekuin mies herää ja menevät illalla 21 aikoihin nukkumaan. Lämmityksenkin jos aloittaa vasta puoli kahdeksan aikoihin illalla, niin menee tosi myöhään ennenkuin saa pellit kiinni.

[QUOTE="Kumikameli";22290657]Tekisin esim niin että heittäisin pyykit koneeseen aamulla tai jo illalla, kone päälle aamulla ennen töihin lähtöä, mies saisi pyykit levittää ennen kuin itse lähtee töihin. Sama astianpesukoneen kanssa. Näin ainakin osa hommasta on jaettu.
Lämmityksestä ja lumitöistä en osaa sanoa kun meillä ei sellaisia oikein ole niin en tiedä miten kauan sellaiseen menee.[/QUOTE]

Kiitos. Pyykinpesun voisi tosiaan järjestää noin. Illalla pyykit koneeseen, aamulla kone päälle ja mies hoitaa ripustuksen :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;22290761:
Meillä muksut pyörii mukana kun lumitöitä tehdään, mieshän voi ottaa muksut mukaansa ja siinä samalla voivat viettää aikaa yhdessäkin.

No kyllä lasten melkein pitäisi olla jo kahdeksan aikoihin iltatoimissa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22290663:
Mies on kyllä sanonutkin, että voisi hoitaa lumityöt, mutta jos päivällä sataa lunta ja hän ne vielä töiden jälkeen tekee, niin ei kyllä juurikaan kerkiä nähdä lapsia koko päivänä. Lapset lähtee aamulla kouluun ennekuin mies herää ja menevät illalla 21 aikoihin nukkumaan. Lämmityksenkin jos aloittaa vasta puoli kahdeksan aikoihin illalla, niin menee tosi myöhään ennenkuin saa pellit kiinni.

No työ ajoillehan ei voi mitään, aino mitä voipi vähän puuhastella on nuo pyykit ja astiat sekä pientä siivoilua. Sinulla on kuitenkin kaksi vapaa päivää putkeen toisin kuin miehelläsi.

Jos lapset ovat jo kouluikäisiä, niin heidät voisi velvoittaa tekemään jo joitain kotitöitä. Esim. juuri astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, lumityöt, siivoaminen yms. Toki lumityöt on sellainen mikä täytyy tehdä sen kuka ensimmäisenä pihasta lähtee aamulla, mutta lapset voisi tehdä lumitöitä tarvittaessa koulun jälkeen iltapäivisin ja samoin, jos äiti tai isä laittaa pesukoneet päälle lähtiessään, lapset tyhjentävät koulusta tullessaan. Ekaluokkalainenkin osaa tyhjentaa pyykinpesukoneen ja lakaista ainakinportaat, pieniä juttuja mutta auttaa kovasti.

[QUOTE="vieras";22290820]No työ ajoillehan ei voi mitään, aino mitä voipi vähän puuhastella on nuo pyykit ja astiat sekä pientä siivoilua. Sinulla on kuitenkin kaksi vapaa päivää putkeen toisin kuin miehelläsi.[/QUOTE]

No ei voi ei. Kai mie sitten rutisen turhasta, mutta kun omat voimat on välilllä niin lopussa ja tuntuu, että saa aamusta iltaa tehdä hommia. Toinen nukkuu aamulla pitkään, tulee töistä kotiin, syö valmiin ruoan ja käy sohvalle makaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22291546:
No ei voi ei. Kai mie sitten rutisen turhasta, mutta kun omat voimat on välilllä niin lopussa ja tuntuu, että saa aamusta iltaa tehdä hommia. Toinen nukkuu aamulla pitkään, tulee töistä kotiin, syö valmiin ruoan ja käy sohvalle makaamaan.

Eihän se, että työt alkaa kympin jälkeen, tarkoita, että on pakko nukkua niin myöhään! Mies vaan hereille samaan aikaan kuin sinäkin ja auttamaan kotihommissa aamut. Sitten voitte viettää hetken aikaa yhdessä illalla, kun lapset on saatu nukkumaan ja pääsette nukkumaan yhtä aikaa, jolloin jaksatte herätäkin aamulla yhtä aikaa...

[QUOTE="vieras";22291856]Missä päin Suomea olet jo tähän aikaan vuodesta joutunut lumitöihin joka päivä???[/QUOTE]

Ehkäpä ap on jo niin vanha, että elänyt useamman vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin;22291942:
Ehkäpä ap on jo niin vanha, että elänyt useamman vuoden.

:)
Siinähän se ratkaisu olisikin, että mies heräisi aamulla aikaisemmin. Kerkiäisi sitten vaikka imuroida. Mutta mutta... vähän epäilen :/

Silleen, että heräätte kumpikin samaan aikaan ja käytte nukkumaan samaan aikaan. Erotuksena se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä ennen töihin menoa, sinä töistä tultua, miehen töistä tultua on siis koko perheelle yhteistä aikaa. Varmaan luontevammin menee tällä jaolla niin, että mies tekee lumityöt tms. pihahommat ja lämmittää tai ainakin laittaa puut ja sytykkeet valmiiksi iltaa varten uuniin tms. ennen töihin lähtöä ja voi vaikka siivoilla. Sinä hoidat sitten enemmän sitä ruokapuolta (johon liittyy ruoan valmistuksen lisäksi myös kaupassakäyntiä ja ruoanlaittoon liittyvää siivousta), koska olet kotona ruoka-aikaan, tätä siis on hankala miehelle delegoida. Jos mies ei suostu tekemään pihahommia, hänen täytyy sitten ottaa reilusti enemmän vastuuta siivoamisesta ja pyykkihuollosta, jotta sinulle ei työpäivän jälkeen jää muuta kuin ruoka ja pihatyöt.

Pyykit voit laittaa koneeseen aamulla ja mies ripustaa ne ennen töihin lähtöä, tai sitten mies laittaa ne koneeseen töihin lähtiessään ja sinä ripustat töistä tultua. Kumpikin silittää itse omat silittämistä vaativat vaatteensa, lakanat voi jättää ihan hyvin silittämättä ja useimpia lastenvaatteitahan ei tarvitse silittää. Lapset vuorotellen keräävät kuivat pyykit, jotka eivät vaadi silittämistä, ja lajittelevat ne omistajan mukaan (voivat viedä joko sängylle tai sitten suoraan kaappiin, josta tosin voi seurata pian kaaos kaappiin).

Siivoatte viikkosiivouksen yhdessä sovittuna päivänä koko perhe yhdessä niin että lapsillekin on omat tehtävänsä, pientä ylläpitosiivousta tekee molemmat joka päivä töiden jälkeen.

Nuo lasten työmäärät perustuvat siihen, mitä omassa kodissani tehtiin kun olin ala-asteikäinen, lisäksi jotain tiskikoneen tyhjennystä ja roskien vientiä.

Silleen, että heräätte kumpikin samaan aikaan ja käytte nukkumaan samaan aikaan. Erotuksena se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä ennen töihin menoa, sinä töistä tultua, miehen töistä tultua on siis koko perheelle yhteistä aikaa. Varmaan luontevammin menee tällä jaolla niin, että mies tekee lumityöt tms. pihahommat ja lämmittää tai ainakin laittaa puut ja sytykkeet valmiiksi iltaa varten uuniin tms. ennen töihin lähtöä ja voi vaikka siivoilla. Sinä hoidat sitten enemmän sitä ruokapuolta (johon liittyy ruoan valmistuksen lisäksi myös kaupassakäyntiä ja ruoanlaittoon liittyvää siivousta), koska olet kotona ruoka-aikaan, tätä siis on hankala miehelle delegoida. Jos mies ei suostu tekemään pihahommia, hänen täytyy sitten ottaa reilusti enemmän vastuuta siivoamisesta ja pyykkihuollosta, jotta sinulle ei työpäivän jälkeen jää muuta kuin ruoka ja pihatyöt.

Pyykit voit laittaa koneeseen aamulla ja mies ripustaa ne ennen töihin lähtöä, tai sitten mies laittaa ne koneeseen töihin lähtiessään ja sinä ripustat töistä tultua. Kumpikin silittää itse omat silittämistä vaativat vaatteensa, lakanat voi jättää ihan hyvin silittämättä ja useimpia lastenvaatteitahan ei tarvitse silittää. Lapset vuorotellen keräävät kuivat pyykit, jotka eivät vaadi silittämistä, ja lajittelevat ne omistajan mukaan (voivat viedä joko sängylle tai sitten suoraan kaappiin, josta tosin voi seurata pian kaaos kaappiin).

Siivoatte viikkosiivouksen yhdessä sovittuna päivänä koko perhe yhdessä niin että lapsillekin on omat tehtävänsä, pientä ylläpitosiivousta tekee molemmat joka päivä töiden jälkeen.

Nuo lasten työmäärät perustuvat siihen, mitä omassa kodissani tehtiin kun olin ala-asteikäinen, lisäksi jotain tiskikoneen tyhjennystä ja roskien vientiä.

Kiitos :) Tässä on erittäin hyvää pohjaa, kun istutan perheen pöytää ja yritetään sopia pelisäännöt.

Eikös mies voisi herätä edes niin, että syö aamupalan lasten kanssa? Siinä näkisi sitten lapsiakin, jos vaikka illalla sattuisi olemaan lumitöitä. Mukava yhteinen hetki varmaan sekä lapsille että miehelle.

Minä en ainakaan ihan heti suostuisi heräämään 5.30 vain siksi, että toinen herää. Esim. 7.30 olisi jo helpommin sulatettavissa.

Eikös mies voisi herätä edes niin, että syö aamupalan lasten kanssa? Siinä näkisi sitten lapsiakin, jos vaikka illalla sattuisi olemaan lumitöitä. Mukava yhteinen hetki varmaan sekä lapsille että miehelle.

Minä en ainakaan ihan heti suostuisi heräämään 5.30 vain siksi, että toinen herää. Esim. 7.30 olisi jo helpommin sulatettavissa.

Joo, en odotakaan, että 5.30 pitäisi miehen herätä. Jos heräisi vaikka kahdeksalta, niin se olisi jo hyvä.

Yhteistyössä