miten kotiäidin rahatilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parantuisi????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

parantuisi????

Vieras
kaikenlaisia keräyksiä on maailamalla, mutten ole nähnyt yhtäkään keräystä meille kotiäideille. teemme kuitenkin työtä 24/7 ilman taukoa, ilman lomaa, ilman palkkaa valtiolta. Ehdotaisin meile kotiäideille

- valtio maksaisi palkkaa, edes sen minimipalkan mitä kassat saa
- kansalaiskeräystä
- kummisysteemiä. Minella on PLANin kummilapsi, nyt me äidit voisimme olla työssääyvien naisten, miksei miestenkin "kummilapsia", joille kummit lahjoittavat pienen summa 20-80 e/kk.

Mitä kannatat?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No saahan sitä "palkkaa" kotihoidontuen ym. äitiysrahojen muodossa. Noista sun ehdotuksista en kyllä kannata mitään.

No niinpä, pitäskö sitte kaikille lykätä viistonnia kuussa käteen, että olisivat tyytyväisiä?

jos kodinhoidon tuki ja lapsilisät loppuu kesken, niin käyn aina miehen tililtä siirtämässä ja taas on millä mällätä!!!Kantsii hankkia riittävän rikas mies!!!

saahan sitä tuet kelalta. Mä katson että se on palkkaa vaikka paljon enemmän saisin 'oikeissa töissä'. Mutta mä oon ihan tyytyväinen nyt, vai tarkoititko kotiäidillä sitä kun ei kotihoidontukea enään saa?

Alkuperäinen kirjoittaja Dorde:
saahan sitä tuet kelalta. Mä katson että se on palkkaa vaikka paljon enemmän saisin 'oikeissa töissä'. Mutta mä oon ihan tyytyväinen nyt, vai tarkoititko kotiäidillä sitä kun ei kotihoidontukea enään saa?

Niinpä niin kelalta, eli muiden kustannuksella elät.

No olen kyllä veroillani varmasti maksanut jo nämä kotihoidontuet. Että en todellakaan katso että eläisin muiden kustannuksella. Enemmän maksaisi yhteiskunnalle jos lapseni olisivat päivähoidossa valtion piikkiin.

Siis oikeasti, mietitkö yhtään mitä kirjoitat? Sä et esim opintotukea, lapsilisiä tai äitiyspäivärahaa ole ikinä tilläsi nähnyt??

Sehän mitä kotiäiti tekee on meidän töissäkäyvien ihmisen lomaa tai vapaa-aikaa. Siis että ollaan kotona, tehdään kotitöitä ja ollaan lasten kanssa. Se on sitä elämää, ei työtä. Pitäisikö kaikista tavallisista kotiaskareista maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Sehän mitä kotiäiti tekee on meidän töissäkäyvien ihmisen lomaa tai vapaa-aikaa. Siis että ollaan kotona, tehdään kotitöitä ja ollaan lasten kanssa. Se on sitä elämää, ei työtä. Pitäisikö kaikista tavallisista kotiaskareista maksaa.

Siis mä olen pian palaamassa työelämään ja lapset menee päiväkotiin. Se raha mitä valtio maksaa on surkea, saan töistäni moninkertaisesti. Ja enemmän yhteiskunnalle maksaisi jos olisin lapseni aikaisemmin laittanut hoitoon ja mennyt töihin.. totta on että suomessa on lasten ja äitien kannalta mainion pitkä mamiloma. En kyllä ymmärrä tuollaista katkeruutta, kerro tai selvennä lisää, ihan ystävällismielisesti, miksi noin ajattelet?

Mitäs jos kaikki kotiäidit laittaiskin lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ( muistakaa subjektiivinen päivähoito-oikeus ) , niin kukas sen sitten kustantais??! Kun kotihoito on kuitenkin paljon halvempaa kuin päivähoito. Että hiukan sitä kunnioitusta edes asennetasolla kotiäideille, eikös vaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitenkäs sitten suu pannaan?:

Mitäs jos kaikki kotiäidit laittaiskin lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ( muistakaa subjektiivinen päivähoito-oikeus ) , niin kukas sen sitten kustantais??! Kun kotihoito on kuitenkin paljon halvempaa kuin päivähoito. Että hiukan sitä kunnioitusta edes asennetasolla kotiäideille, eikös vaan?

Niinpä, osaksi sen takia täälä maksetaan myös Helsinki-lisää, hoitopaikkoja ei ole ja ne tulee kalliiksi.

Olen ollut sekä kotiäitinä että työssä käyvänä äitinä ja ihmettelen kovasti tätä vaatimusta kotiäidin palkasta. Tosiasiahan on, että työssä käyvä äiti hoitaa melkein kaikki samat kotityöt ja juoksevat asiat kun kotiäiti, pitäisikö siis siitäkin maksaa palkkaa? Lisäksi kun olin kotiäitinä katselin surutta televisiota päivisin sohvalla maaten esikoisen ollessa puistossa ja kuopuksen nukkuessa. Laiskottelin siis työajalla kaksi tuntia päivässä, sitä en valitettavasti töissä enää voi tehdä:) Mutta kotona on siis hyvin vähän tekemistä, jos niin vaan haluaa asiat organisoida.

Alkuperäinen kirjoittaja parantuisi????:
kaikenlaisia keräyksiä on maailamalla, mutten ole nähnyt yhtäkään keräystä meille kotiäideille. teemme kuitenkin työtä 24/7 ilman taukoa, ilman lomaa, ilman palkkaa valtiolta. Ehdotaisin meile kotiäideille

- valtio maksaisi palkkaa, edes sen minimipalkan mitä kassat saa
- kansalaiskeräystä
- kummisysteemiä. Minella on PLANin kummilapsi, nyt me äidit voisimme olla työssääyvien naisten, miksei miestenkin "kummilapsia", joille kummit lahjoittavat pienen summa 20-80 e/kk.

Mitä kannatat?

:laugh: , kuka haluis olla mun kummi..?!

Saahan sitä suunnitella vaikka mitä mutta eihän nää tämmöset tule ikinä läpi menemään.

Ainoa mikä on järkevä tähän mennessä ollut, on se että kotiäitien tulisi saada eläkettä myös kotiäitivuosistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Ainoa mikä on järkevä tähän mennessä ollut, on se että kotiäitien tulisi saada eläkettä myös kotiäitivuosistaan.

Tulisi saada? Kyllä kotihoidontuki (+ äityis- ja vanhempainraha) kartuttavat eläkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Alkuperäinen kirjoittaja parantuisi????:
kaikenlaisia keräyksiä on maailamalla, mutten ole nähnyt yhtäkään keräystä meille kotiäideille. teemme kuitenkin työtä 24/7 ilman taukoa, ilman lomaa, ilman palkkaa valtiolta.

Olen itse ollut kotiäitinä enkä todellakaan ole ollut töissä vuorokauden ympäri, seitsemän päivää viikossa, kuten ei kukaan muukaan kotiäiti. Mieshän tulee kotiin kello neljä ja on lisäksi viikonloput kotona ja tätä yhteistä vapaa-aikaa käsittääkseni kutsutaan perhe-elämäksi, ei työksi. Öisin kaikki vanhemmat nukkuvat lastensa kanssa, eli silloinkaan kukaan ei ole töissä. Itse pidin pitkiä kahden tunninkin taukoja keskellä päivää lasten nukkuessa päiväunia ja lomailin perheen kanssa kuten kaikki muutkin vanhemmat, eli em. väite on ehkä hieman liioittelua.

Yhteistyössä