Miten kokoan täytekakun oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jay86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jay86

Vieras
Siis kun en ole joutunut täytekakkua väsään kun muutaman kerran elämässä ite ja aina se on jotenkin epäonnistunut. Kun olen pohjan paistanut irtopohjavuoassa ja leikkaan sen sit vaik kolmeen kerrokseen niin mitenpäin ne kerrokset sit kasataan täytteen kanssa??? Viimeks laitoin ihan niin kuin se vuoasta tullessa olikin ja sit siihen jäi tietty kuoppa keskelle kakkua johon kaikki kinuski valui. Jossain sanotaan niin että ylimmäinen pohja alimmaks, mut tarkottaako se sitä että käännän kakun tavallaan ylösalaisin jolloin pohjapinta jää siis päällimmäiseks? Vai siirränkö vaan ylimmänä levyn alimmaiseks ja niin että paistopinta jää kakun pohjalle vai niin että se on alinta täytekerrosta vasten? Että voikin tällanenkin olla vaikeeta...

Kakku näyttää täytettynä samalta kuin vuoasta otettuna, eli et "käännä" sitä täyttövaiheessa. Yritä pitää kakku muodossaan, vaikka viiltämällä veitsellä kakun sivuun pystyyn viillon, jonka asettelet kohdikkain kakun täyttövaiheessa. Täyte levitetään luonnollisestikin tasaisesti, ja jos kakku oli kuopaton - se sellaiseksi jääkin. Onhan kakkupohja myös kunnolla jäähtynyt ennen kuin täytät sen?

Oiekin tehty kakku ei ole kuopalla uunista tullessaan. Anna jäähtyä, aloita homma vasta huomenissa eli kakku saa oleentua yönyli ennenkuin leikkelet sitä ja ihan normaalisti kasaat, pohja tietenkin alimmaksi ja leikatessa voi laittaa vaikka tulitikut jokaiseen viipaleeseen samaan kohtaan, niin tulee samoin kasattua, ellei keikkaus ole aivan suora. Parhaan pohjan saat kun laitat kaikki yhtä paljon, jauhoista puolet perunajauhoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oiekin tehty kakku ei ole kuopalla uunista tullessaan. Anna jäähtyä, aloita homma vasta huomenissa eli kakku saa oleentua yönyli ennenkuin leikkelet sitä ja ihan normaalisti kasaat, pohja tietenkin alimmaksi ja leikatessa voi laittaa vaikka tulitikut jokaiseen viipaleeseen samaan kohtaan, niin tulee samoin kasattua, ellei keikkaus ole aivan suora. Parhaan pohjan saat kun laitat kaikki yhtä paljon, jauhoista puolet perunajauhoja.

Mutta jos käytät leivinjauhetta niin sitä vaan sitten t-lusikallinen tai pari korkeintaan eli ei saman verran kuin muita :)
ämä ei ollut sitten pahalla kirjoitettu, mutta kun tämä on ihan oikeassa elämässä käynyt moka minun miehen siskolle aikoinaan kun äidiltään kysyi kakkupohjan ohjetta ja äiti neuvoi juuri samallalailla kuin sinä.
Siitä ei siis kakkua koskaan tullut :)

Eli ilmeisesti tapoja on yhtä paljon kuin tekijöitäkin :) Ongelma mulla on tosiaan ollut juuri siinä että paistettu pohja jää jotenkin kuopalle, ei paljon mutta niin että kuorrutus (siis kinuksi) valuu siihen kakun keskelle. Mitähän sitten teen väärin kun tämä "kansilevy" jää tällaisesksi. Olen tehnyt pohjan eri resepteillä ja myös jäähdytin sitä muistaakseni ihan hyvin. Kohta pitäs väsätä likan synttärikakku ja ois ihan kiva että se ees onnistuis.

Alkuperäinen kirjoittaja Jay86:
Eli ilmeisesti tapoja on yhtä paljon kuin tekijöitäkin :) Ongelma mulla on tosiaan ollut juuri siinä että paistettu pohja jää jotenkin kuopalle, ei paljon mutta niin että kuorrutus (siis kinuksi) valuu siihen kakun keskelle. Mitähän sitten teen väärin kun tämä "kansilevy" jää tällaisesksi. Olen tehnyt pohjan eri resepteillä ja myös jäähdytin sitä muistaakseni ihan hyvin. Kohta pitäs väsätä likan synttärikakku ja ois ihan kiva että se ees onnistuis.

Älä tee liian isoa pohjaa siis taikinaa samaan vuokaan paljon, tee mielummin kaksi pienenpää. itse huomasin, että niin onnistun paremmin. Ja varmista vielä, että kakku on varmasti kypsä, muutoin se tosiaan laskee ja siitä keskeltä juuri. Mutta uskon, että kyse onliian suuresta kakkutaikinamäärästä samassa vuoassa.
Itse kokeilin joskus päästä helpolla ja tein 6-8 munan kakkupohjia 26cm irtopohjavuokaan, mut siinä sit tosiaan kävi niin, että oli keskeltä kuopalla. Kokeilin sitten 4 munan taikinaa niin johan alkoi onnistumaan.Onnea leipomuksiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Täytä vuokaan. Päälle vielä tarvittaessa jokin paino tasoittamaan, esim. leikkuulauta. Niin päin, kuin se siellä olikin.

Tuolla konstilla saa liian tiiviin mössön aikaiseksi ja se ei ole hyvää. Kakun kuuluu olla ilmava. Joten minö en sitä suosittele. kakusta saa kyllä suoran oikein tehtynä

Pohja tehdään pari päivää ennen kuin kakkua on tarkoitus syödä.
Esim. jos "juhlat" la, niin kakku täytetään pe ja pohja tehdään to.
Pohja on helpompi leikata (ei murene niin helposti) kun levännyt yön yli.
Pe täytetään ja pohja on pohjana ja pääliosa pysyy päällä. Jos näyttää siltä että kakku on lommolla keskeltä, niin keskelle vähän enemmän täytettä ja yöksi voi laittaa kevyehkön painon kakun päälle. Näin siitä tulee tasainen. Kostutuksen määrää kannattaa kattoa nyt tarkemmin, ettei sitten la lillu kostukkeessa...

Helpoin keino saada kakkulevyt kohdakkain on tehdä veitsellä viilto kakun sivuun ylhäältä alas ennen pohjan leikkaamista ja kasausvaiheessa kohdistaa viillot.

Ja sitten la kakun koristelu...

Näin olen tehnyt kakkuja jo vuosia mm. hääkakkuja yms. Parhaalta mestarilta opittu =)

Voit koota kakun siihen irtopohjavuokaa. Laitat päällimmäisen kerroksen pohjaksi, sitten täyte, seuraava pohjapala, täyte, alimmainen pala. Annat vetäytyä jääkaapissa ja sitten kumoat kakun. Näin saat supisuoran pinnan.

Alkuperäinen kirjoittaja anselmi:
Tuolla konstilla saa liian tiiviin mössön aikaiseksi ja se ei ole hyvää. Kakun kuuluu olla ilmava. Joten minö en sitä suosittele. kakusta saa kyllä suoran oikein tehtynä

Jos tekee huonoja kakkuja, niin tulee siitä huono vaikka täyttäisi miten.

;)

Minä teen noin, yleensä tosin ilman painoa, eikä koskaan ole ollut turhan tiivis, tai muuten huono.

Alkuperäinen kirjoittaja anselmi:

Jos tekee huonoja kakkuja, niin tulee siitä huono vaikka täyttäisi miten.

;)

Minä teen noin, yleensä tosin ilman painoa, eikä koskaan ole ollut turhan tiivis, tai muuten huono.

Sulla taisi olla eilen? kuva ihanista leivoksista, joissa oli suklaa(?)kuorrutus ja kukkasia koristeena. Mitä se päällinen oli ja miten ihmeessä saat siitä niin sileän ja kiiltävän? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen:
Sulla taisi olla eilen? kuva ihanista leivoksista, joissa oli suklaa(?)kuorrutus ja kukkasia koristeena. Mitä se päällinen oli ja miten ihmeessä saat siitä niin sileän ja kiiltävän? =)

Juu. :D Eilen oli ja löytyy profiilista vieläkin. :whistle:

Päällinen oli suklaaganache, eli kuumennettu kerma kaadetaan tumman suklaan joukkoon ja sekoitetaan sulaksi, lisänä vähän voita tai margariiniä kiiltoa tuomaan. Annetaan jähmettyä vähän ja kaadetaan kakun päälle.

Tarkempi ohje:

http://merewen.vuodatus.net/blog/1388106/vadelmainen-suklaasydan/

Päällinen oli suklaaganache, eli kuumennettu kerma kaadetaan tumman suklaan joukkoon ja sekoitetaan sulaksi, lisänä vähän voita tai margariiniä kiiltoa tuomaan. Annetaan jähmettyä vähän ja kaadetaan kakun päälle.

Tarkempi ohje:

http://merewen.vuodatus.net/blog/1388106/vadelmainen-suklaasydan/

:flower: =) Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla tuota kuorrutetta.

Tarkempi ohje:

http://merewen.vuodatus.net/blog/1388106/vadelmainen-suklaasydan/[/quote

Itse olen tehnyt juuri tuon kuorrutuksen kakkuu kanssa, mutta itse en siitä henk.koht. pidä. On väkevää, eikä kakusta tule kaunis. niinkuin näkee tuosta kuvastakin,että ei ole kivannäköinen vaikka on yritetty koristella. Kannattaa kuitenkin kokeilla koska makuja on monia. Parempia kuorrutuksiakin löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja makuisa:

Tarkempi ohje:

http://merewen.vuodatus.net/blog/1388106/vadelmainen-suklaasydan/[/quote

Itse olen tehnyt juuri tuon kuorrutuksen kakkuu kanssa, mutta itse en siitä henk.koht. pidä. On väkevää, eikä kakusta tule kaunis. niinkuin näkee tuosta kuvastakin,että ei ole kivannäköinen vaikka on yritetty koristella. Kannattaa kuitenkin kokeilla koska makuja on monia. Parempia kuorrutuksiakin löytyy.

Tuli sitten kaikki siniseksi :) Mitenhän onkohan tämäkin :o

Jos kakku on keskeltä kuopalla niin sitähän pystyy täytteellä ja muilla kerroksilla säätämään. Kylmästi laitat vaan enemmän täytettä keskelle ja jos on varaa niin leikkaat reunoja matalemmaksi,

Alkuperäinen kirjoittaja makuisa:

No makuja tosiaan on monia, kyllä nuo yleensä on nätisti olleet päälliset, ja tykätyt. =)

Mietin vain , että mitä mahdat tarkoittaa tuolla että kuvasta näkee ettei ole kivannäköinen? :o

Yhteistyössä