[QUOTE="Leena";28904646]Eli siis ihan vauhdissa vaihdetaan suuntaa? Mihin tämä perustuu? Kuulostaa nimittäin teoriassa tosi helpolta

Tarkoitan lähinnä helpolla sitä, että itse ajattelin kouluttamisen olevan jotain temppuja temppujen jälkeen, palkitsemista sekunninsadasosassa jne.
Eli saan seuraavalla lenkillä marssia parin metrin matkaa edestakaisin

Kuuluuko palkita mitenkään, kehua yms? Ja onko panta vai valjaat parempi? Flexiä ei ilmeisesti kannata käyttää, vaan hihnaa?[/QUOTE]
Kyllä, ihan vaan vauhdissa ja perustuu siihen, että koira huomaa melko pian, ettei se saa itse määrätä suuntaa eikä tahtia, vaan sen on kuljettava ohjaajan pillin mukaan päästäkseen tosiaan pidemmälle, kuin sen 2 metrin päähän.
Kuulostaa ehkä helpolta ja periaatteessa sitä se onkin. Kunhan hermo pitää.
Tuo nyt vähän riippuu, että kannattaako koiraa kehua, vai ei. Osa koirista innostuu pienestäkin suullisesta kehusta siinä määrin, että sekunnin sadasosan päästä koira on taas remminmitan päässä kiskomassa. Mä siis en alkuun puhuisi koiralle yhtikäs mitään ja kun homma alkaa sujumaan jo pidempiä matkoja, voisin koiraa RAAAAAAAUHALLISESTI kehaista siitä, että se kulkee siinä vierellä/takanani, kuten haluan. Mutta lähtökohtaisesti en siis koe kehua tässä kohtaa avainsanana.
Panta vai valjaat on makuasia. Jos koira kovasti kiskoo, on valjaat koiralle parempi vaihtoehto, koska kiskomisella se saa niskansa kipeäksi. Suosittelen siis valjaita vetävälle koiralle ja kun koira osaa käyttäytyä, on mielestäni panta kätevämpi (pukea koiran päälle).
Flexi on ehdoton no-no, sillä koiran on helpompi oppia hahmottamaan 2 metriä pitkä hihna, kuin flexi, joka välillä stopataan metriin ja välillä vasta 5 metrin kohdalla. Flexi ei sovi koulutukseen ja sillä tuleekin ulkoiluttaa vain sellaisia koiria, jotka ovat hyvin käskynalla, eli koiran saa luokse kutsullakin, eikä tarvitse remmistä hilata.
Kyllä se koiran koulutus on sitä sekunnin sadasosaa tässä kävelytreenissäkin, sillä sun pitää olla koko ajan kuulolla sen suhteen, että koska se remmi kiristyy. Ei siinä samaan aikaan siis kännykässä höpötetä. Mutta ei se ehkä nyt ihan niin tarkkaa ole, kuin treenaaminen toko-kokeeseen.
Tsemppiä