Miten koiran saa opetettua hihnaan? Aikuinen koira siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Leena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Leena"

Vieras
Appivanhemmat joutuivat luopumaan koirastaan ja päätimme sitten adoptoida koiran meille. Lähdin koiran kanssa lenkille, mutta koira vetää hihnassa kuin hinaaja. Suht iso koira, joten kova työ pitää aisoissa. Ei ole opetettu hihnaan lainkaan vaan saanut juosta lähinnä vapaana metsässä lenkeillä.

Parhaat vinkit opettaa koira hihnaan ettei vedä? Olisko valjaista apua?

Kun remmi kiristyy, vaihdat ripeästi suuntaa. Ei se sen vaikeampaa ole.

Mutta ei tämä mikään lyhyt tie ole, vaan vaatii toistoja, toistoja, toistoja, sekä noin kilometrin mittaisia hermoja. Sekä ehdottoman tiukkuuden sen suhteen, ettei tästä lipsuta ikinä, koskaan, eikä milloinkaan. Ei edes silloin, kun sataa kaatamalla vettä, vesisade on sammuttanut aamusauhusi ja myöhästyt töistä, ellet pääse koiran kanssa kotiin 2 seuraavan minuutin aikana, eikä koira tee elettäkään kulkeakseen kauniisti.

• Tykkää
Reactions: feger ja Tepadj
Kun remmi kiristyy, vaihdat ripeästi suuntaa. Ei se sen vaikeampaa ole.

Mutta ei tämä mikään lyhyt tie ole, vaan vaatii toistoja, toistoja, toistoja, sekä noin kilometrin mittaisia hermoja. Sekä ehdottoman tiukkuuden sen suhteen, ettei tästä lipsuta ikinä, koskaan, eikä milloinkaan. Ei edes silloin, kun sataa kaatamalla vettä, vesisade on sammuttanut aamusauhusi ja myöhästyt töistä, ellet pääse koiran kanssa kotiin 2 seuraavan minuutin aikana, eikä koira tee elettäkään kulkeakseen kauniisti.

Eli siis ihan vauhdissa vaihdetaan suuntaa? Mihin tämä perustuu? Kuulostaa nimittäin teoriassa tosi helpolta :) Tarkoitan lähinnä helpolla sitä, että itse ajattelin kouluttamisen olevan jotain temppuja temppujen jälkeen, palkitsemista sekunninsadasosassa jne.

Eli saan seuraavalla lenkillä marssia parin metrin matkaa edestakaisin :) Kuuluuko palkita mitenkään, kehua yms? Ja onko panta vai valjaat parempi? Flexiä ei ilmeisesti kannata käyttää, vaan hihnaa?

Noin niinkuin Ccef neuvoi, eikä missään nimessä mitään piikkipantoja, eikä flexiä. Tavallinen talutushihna, koiran pitää oppia että kiskominen ei kannata, sillä konstilla ei pääse milliäkään eteenpäin. Kun lopettaa vetämisen, pääsee eteenpäin.

Täällä yks hullu muija kisko koiria eestaas ja täytyy sanoo et siinnä ei kukkaan tieennyt miten pitäs mennä..kauhee säätö ja koiria kävi säälikis hullun muijan opettaessa niitä kiskomalla ees taas hihnasta..että lisää vaan oppia..Oisko makupalat mittää tai rauhallisempi tahti vauhti..tai yl järjenkäyttö kuin hullu riuhtominen,,Hitto te olette sekaisin

Minä opetin pysähtymällä. Melkein 2v. koiramme alkoi vetämään hihnassa ihan uhallakin ja aloitin opettamisen ihan alusta. Joka kerta kun hihna vähänkin kiristyi pysähdyin ja vedin koiran luokse terävän "ei vedä" käskyn saattelemana. Piti tehdä pari viikkoa ennen kun meni perille ja meinasi niiiin iskeä epätoivo :laugh: Vaan kannatti se! Viimeksi tänään taivastelin mielessäni kuinka hienosti tuo luupäinen jäärä (karhukoira) kävelee hihnassa! Kun se oli täysin oppinut kävelemään hihnalla mun edessä, opetin vielä kävelemään rinnalla. Tai ei sitä edes tarvinnut opettaa. Kun se oli oppinut vetämättä kulkemaan kahden metrin hihnassa, se ei vetänyt silloinkaan kun aloin pitämään hihnaa lyhyempänä. Niin hienosti kulkee että oikein nautinto on sitä lenkittää ja ylpeä olo kun katsoo. Komea, jyhkeä, ylväs metsästyskoira jota kasvattaja aikoinaan väitti "mahdottomaksi kouluttaa muuhun kuin metsälle" kulkee paremmin kuin mikään naapuruston 'puudeleista' :D Jopa lapseni voivat kävelyttää sitä ilman mitään ongelmaa (tietysti mun valvonnassa).

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: feger
[QUOTE="Leena";28904646]Eli siis ihan vauhdissa vaihdetaan suuntaa? Mihin tämä perustuu? Kuulostaa nimittäin teoriassa tosi helpolta :) Tarkoitan lähinnä helpolla sitä, että itse ajattelin kouluttamisen olevan jotain temppuja temppujen jälkeen, palkitsemista sekunninsadasosassa jne.

Eli saan seuraavalla lenkillä marssia parin metrin matkaa edestakaisin :) Kuuluuko palkita mitenkään, kehua yms? Ja onko panta vai valjaat parempi? Flexiä ei ilmeisesti kannata käyttää, vaan hihnaa?[/QUOTE]

Kyllä, ihan vaan vauhdissa ja perustuu siihen, että koira huomaa melko pian, ettei se saa itse määrätä suuntaa eikä tahtia, vaan sen on kuljettava ohjaajan pillin mukaan päästäkseen tosiaan pidemmälle, kuin sen 2 metrin päähän.

Kuulostaa ehkä helpolta ja periaatteessa sitä se onkin. Kunhan hermo pitää.

Tuo nyt vähän riippuu, että kannattaako koiraa kehua, vai ei. Osa koirista innostuu pienestäkin suullisesta kehusta siinä määrin, että sekunnin sadasosan päästä koira on taas remminmitan päässä kiskomassa. Mä siis en alkuun puhuisi koiralle yhtikäs mitään ja kun homma alkaa sujumaan jo pidempiä matkoja, voisin koiraa RAAAAAAAUHALLISESTI kehaista siitä, että se kulkee siinä vierellä/takanani, kuten haluan. Mutta lähtökohtaisesti en siis koe kehua tässä kohtaa avainsanana.

Panta vai valjaat on makuasia. Jos koira kovasti kiskoo, on valjaat koiralle parempi vaihtoehto, koska kiskomisella se saa niskansa kipeäksi. Suosittelen siis valjaita vetävälle koiralle ja kun koira osaa käyttäytyä, on mielestäni panta kätevämpi (pukea koiran päälle).

Flexi on ehdoton no-no, sillä koiran on helpompi oppia hahmottamaan 2 metriä pitkä hihna, kuin flexi, joka välillä stopataan metriin ja välillä vasta 5 metrin kohdalla. Flexi ei sovi koulutukseen ja sillä tuleekin ulkoiluttaa vain sellaisia koiria, jotka ovat hyvin käskynalla, eli koiran saa luokse kutsullakin, eikä tarvitse remmistä hilata.

Kyllä se koiran koulutus on sitä sekunnin sadasosaa tässä kävelytreenissäkin, sillä sun pitää olla koko ajan kuulolla sen suhteen, että koska se remmi kiristyy. Ei siinä samaan aikaan siis kännykässä höpötetä. Mutta ei se ehkä nyt ihan niin tarkkaa ole, kuin treenaaminen toko-kokeeseen.

Tsemppiä :)

Kyllä, ihan vaan vauhdissa ja perustuu siihen, että koira huomaa melko pian, ettei se saa itse määrätä suuntaa eikä tahtia, vaan sen on kuljettava ohjaajan pillin mukaan päästäkseen tosiaan pidemmälle, kuin sen 2 metrin päähän.

Kuulostaa ehkä helpolta ja periaatteessa sitä se onkin. Kunhan hermo pitää.

Tuo nyt vähän riippuu, että kannattaako koiraa kehua, vai ei. Osa koirista innostuu pienestäkin suullisesta kehusta siinä määrin, että sekunnin sadasosan päästä koira on taas remminmitan päässä kiskomassa. Mä siis en alkuun puhuisi koiralle yhtikäs mitään ja kun homma alkaa sujumaan jo pidempiä matkoja, voisin koiraa RAAAAAAAUHALLISESTI kehaista siitä, että se kulkee siinä vierellä/takanani, kuten haluan. Mutta lähtökohtaisesti en siis koe kehua tässä kohtaa avainsanana.

Panta vai valjaat on makuasia. Jos koira kovasti kiskoo, on valjaat koiralle parempi vaihtoehto, koska kiskomisella se saa niskansa kipeäksi. Suosittelen siis valjaita vetävälle koiralle ja kun koira osaa käyttäytyä, on mielestäni panta kätevämpi (pukea koiran päälle).

Flexi on ehdoton no-no, sillä koiran on helpompi oppia hahmottamaan 2 metriä pitkä hihna, kuin flexi, joka välillä stopataan metriin ja välillä vasta 5 metrin kohdalla. Flexi ei sovi koulutukseen ja sillä tuleekin ulkoiluttaa vain sellaisia koiria, jotka ovat hyvin käskynalla, eli koiran saa luokse kutsullakin, eikä tarvitse remmistä hilata.

Kyllä se koiran koulutus on sitä sekunnin sadasosaa tässä kävelytreenissäkin, sillä sun pitää olla koko ajan kuulolla sen suhteen, että koska se remmi kiristyy. Ei siinä samaan aikaan siis kännykässä höpötetä. Mutta ei se ehkä nyt ihan niin tarkkaa ole, kuin treenaaminen toko-kokeeseen.

Tsemppiä :)

Juurikin näin ja pointti myös siinä että koira hoksaa sen että on pakko pitää kontakti taluttajaan ja seurata milloin käännytään mihinkin.

Ääni kääntymiselle :D

Perustuen siihen, että osa koirista ei siitä pysähtymisestä välitä. Saattavat siinä sitten toljottaa vartinkin ns. ihan tyytyväisenä paikoillaan, nuuskia maata, katsella tuulen kuljettamia lehtiä, seurata autoilijoita jne. Aktiivinen treeniaika saattaa siis jäädä vähäiseksi, kun ohjaaja seisoo aina sen vartin paikoillaan, kun koira ei ota kontaktia ohjaajaan, vaan keskittyy siellä kireän remmin nokassa kaikkeen muuhun.

Tuolla suunnan vaihdollakin koira voi kyllä haahuilla muualla ja olla olematta kuulolla, mutta siinä tulee jatkuvalla syötöllä koiralle "tykitystä" ja väitän, että todennäköisyys tuon keinon avulla onnistumiseen on suurempi.

Joskin kyllä tuo pysähtyminenkin tietyille koirille sopii oikein hyvin, eli ei sekään paska keino ole. Mutta tärkeää on valita vain toinen. Jos ei apua ole kuukaudessa tullut, voi sitten kokeilla sitä toista keinoa. Jos sekään ei auta, tekee ohjaaja jotakin hyvin todennäköisesti väärin.

Mulla siis se pysähtyminen tapahtui niin, että pysähdyin ja nykäisin koiran luokse (kiellon kanssa). Se istui siihen rinnalle ja katsoi aina minuun. Meillä oli sellaiset perus kontaktitaidot jo hallussa. En kyllä osaa sanoa kun tuo Chef tuntuu tietävän noista jutuista noin paljon, mutta ainakin meidän jäärä oppi tällä pysähdys-kielto-viereen -systeemillä hyvin. Oliko se oppiminen sitten siitä johtuvaa, että perusjutut oli jo hallinnassa`.. en osaa sanoa :)

Toimiiko tuo kääntyminen tai pysähtely, jos koira ei piittaa omistajastaan pätkääkään?
Ei kontaktia, ei korvia, ei kiinnosta.

Teenkö turhan työn jos tässä tilanteessa alan kääntyillä?

Entäs mitenkäs opettaa se koira kuseksimaan ja paskomaan "oikein"?
Meillä uros kiskoo hihnassa, haistelee pientareita ja kusta ruikkii miten tykkää.
Miten teen hihnakoulutusta niin etten haittaa koiran luonnollista tarpeiden tekoa?

Tähän mulla yleensä kaatuu harjoitukset, kun en tiedä monestiko sen uroksen pitäisi antaa pissata, vai pitäisikö antaa vain luvalla. Eikös se tavallaan ohjaa meidän tahtia jos vapaasti saa haistella ja ruikkia miten tahtoo?

[QUOTE="riina";28904879]Toimiiko tuo kääntyminen tai pysähtely, jos koira ei piittaa omistajastaan pätkääkään?
Ei kontaktia, ei korvia, ei kiinnosta.

Teenkö turhan työn jos tässä tilanteessa alan kääntyillä?

Entäs mitenkäs opettaa se koira kuseksimaan ja paskomaan "oikein"?
Meillä uros kiskoo hihnassa, haistelee pientareita ja kusta ruikkii miten tykkää.
Miten teen hihnakoulutusta niin etten haittaa koiran luonnollista tarpeiden tekoa?

Tähän mulla yleensä kaatuu harjoitukset, kun en tiedä monestiko sen uroksen pitäisi antaa pissata, vai pitäisikö antaa vain luvalla. Eikös se tavallaan ohjaa meidän tahtia jos vapaasti saa haistella ja ruikkia miten tahtoo?[/QUOTE]

Mä olen ainakin meille aikuisena muuttaneiden, hihnakoulutusta vaativien koirien kanssa tehnyt niin et lenkille lähtiessä on saanu ekan pissan tehä heti ennenkö on liikkeelle päästy. Sit eka 5-10 minuuttia on menty aika reipasta tahtia eteen päin, niin ettei koira ole saanut (eikä vauhdin takia oikein pystynytkään) pysähtyä haistelemaan, ja heti olen korjannut käännöksellä tai muulla jos koira on meinannut alkaa haistelemaan. Siinä ensin saanut sen koiran tajuamaan että on pidettävä kontaktia. Sitten kun koira on pysytellyt tasasesti vauhdissa mukana, ilamn että yrittää haistella, niin oon hiljentäny vauhtia ja alkanu varsinainen hihnakoulutus ja välillä pissille pysähtyminen. Oikeastaan haistelut meillä tapahtuu aina vasta kotiin paluu matkalla :)

Kiitos neuvoista! Tämä koira oli myös erittäin kova haistelemaan, kuono maassa meni koko ajan. Eli miten hoidan tämän? Saako haistella rauhassa, jos ei vedä vai onko parempi, että kulkee vetämättä ja haistelematta?

Olen aina ajatellut, että koiran "tehtävä" onkin haistella kun mennään lenkillä ja se haistelu ei haittaa jos ei vedä...? Neuvoja tähänkin vielä...

[QUOTE="Leena";28905332]Kiitos neuvoista! Tämä koira oli myös erittäin kova haistelemaan, kuono maassa meni koko ajan. Eli miten hoidan tämän? Saako haistella rauhassa, jos ei vedä vai onko parempi, että kulkee vetämättä ja haistelematta?

Olen aina ajatellut, että koiran "tehtävä" onkin haistella kun mennään lenkillä ja se haistelu ei haittaa jos ei vedä...? Neuvoja tähänkin vielä...[/QUOTE]

Haistelu sinällään tekee hyvää koiralle, kuluttaa energiaa. Mutta se riippuu paljon siitä mitä koiran kanssa tarkoitus tehdä. Jos kontakti kunnossa ja ei vedä sekä koiran kanssa käydään ihan vaan hupilenkillä niin totta kai haistelu on hyvästä :) Jos taas haistelu aiheuttaa sen että ihan joka ruohonkorren kohdalle pysähdytään kököttämään, niin itse ainakin rajoitan haistelua silloin ja "vaadin" koiraa olemaan sen verran kontaktissa, että haistellessakin kuljetaan kuitenkin eteenpäin ja kontaktia otetaan tasaisin välein, en itse pidä siitä että koira kulkee haistellen huomioimatta taluttajaa ja ympäristöä ollenkaan ja näin ollen määrää tahdin, siksi meillä haistelu on kotiin paluu toimia aina lenkillä.

mäkin änkeän tähän kysymään. sori. mutta mites, kun koira kävelee tosi nätisti lenkillä MUUTEN, mutta auta armias kun tulee toinen koira vastaan. alkaa sellainen kiskonta ja yrittää mennä tien toiselle puolelle. Remmin pitää olla tosi lyhyenä (liki pannasta pidän kiinni) ja silti se vaan yrittää mennä. Olen kokeillut istuttaa sen paikoille kun toinen tulee vastaan, mutta kun sen toisen koiran taluttajain hyvin usein vaan päästää sitä omaa koiraansa tulemaan mun koiraa kohti, niin vähän on hankala. Koirani on siis kiltti, ei aggressiivinen, tahtoisi haisteleen/leikkimään. Ja sitten kun ohitus on ohi, jää "vetäminen" ja toisenkoiran haistelu päälle...

Mä olen opettanut koiralle käskyn "nätisti", jolloin kävellään nätisti ja reippaasti sivulla. Käskyllä "saa mennä" koira saa ottaa vapaammat ohjat ja haistella hihna löysällä. Koirat on myös tosi fiksuja yhdistelemään asioita. Esim kun puen juoksukamppeet päälle, niin koirani on menossa täysillä itekkin lenkille ja "töihin", ei rieku hihnassa.

Joskus kannan jotakin herkkua mukana taskuissani, joita sitten koiran huomaamatta ripottelen jonnekkin kiven koloon ja olen löytävinäni ne. Koira pitää mua fiksuna ja mallijohtajana, jota mielellään pitää silmällä koko ajan. Teen muutenkin paljon harjoituksia, jotka saavat minut näyttämään koiran silmissä mahtavalta. Palvoo mua ja on aina kuulolla tästä hyvästä :)

mäkin änkeän tähän kysymään. sori. mutta mites, kun koira kävelee tosi nätisti lenkillä MUUTEN, mutta auta armias kun tulee toinen koira vastaan. alkaa sellainen kiskonta ja yrittää mennä tien toiselle puolelle. Remmin pitää olla tosi lyhyenä (liki pannasta pidän kiinni) ja silti se vaan yrittää mennä. Olen kokeillut istuttaa sen paikoille kun toinen tulee vastaan, mutta kun sen toisen koiran taluttajain hyvin usein vaan päästää sitä omaa koiraansa tulemaan mun koiraa kohti, niin vähän on hankala. Koirani on siis kiltti, ei aggressiivinen, tahtoisi haisteleen/leikkimään. Ja sitten kun ohitus on ohi, jää "vetäminen" ja toisenkoiran haistelu päälle...

Ei missään nimessä mitään istuttamisia. Koiran huomio muualle ja käskyn alle. Yhteistyön täytyy olla ensin kunnossa rauhallisessa ympäristössä, ja siitä sitten pikkuhiljaa lisätään häiriötekijöitä. Sun pitää myös oppia lukemaan koiraa. Kiinnittää huomio itseesi heti pienemmästäkin herpaantumisen merkistä. Jo ennen kuin korvat nousee ja veto alkaa. Tän oppii vaan harjoittelemalla.

Jotkut koirat eivät opi ikinä :rolleyes:
Meillä oli sellainen koira, toki virheitä me tehtiin sen kanssa muutenkin paljon. Mutta joka kerta lenkille lähtiessä ekat 15-30 minuuttia meni siihen, että koira repi omat voimansa ihan pois, sitten vasta alkoi remmissä kävely sujua vetämättä. Sillä oli aina kaulassa karvat kuluneet pois. Vedonestovaljaatkin oli yksi hailee, se veti niistä huolimatta. Kuonopannan kanssa kuljettiin niin, että koira viuhtoi etutassuilla joka askeleella pantaa pois kuonolta.
Suunnan vaihtaminen oli yksi hailee, se veti joka ikiseen suuntaan ja vaikka kuinka riuhtoi ja kielsi, niin se veti.

Mulla on ex-kiskoja, jonka koulutin näin.
Pidin aina lenkillä mukana namipussukkaa (ja aina jotain keitettyä kanaa tai muuta herkkua, ei mitään tylsiä nappuloita tms.), ja kun näköpiiriin ilmestyi toinen koira, aloin syöttää omalleni esim. sitä kanaa pienen palan kerrallaan niin kauan, että toinen koira katosi näköpiiristä tai meni ohi. Alussa piti vaihtaa kadun puolta, myöhemmin koira oppi menemään jo ihan vierestä ohi namikouraani tuijottaen. Sittemmin innostuin vielä naksutinkoulutuksesta ja sillä sain koiran hihnakäyttäytymisen vielä paremmaksi. Nykyään kehotan vain koiraa pysymään vierellä, niin menee nätisti ohi. Jos toinen koira tunkee tervehtimään, sanon omalleni "saa mennä" niin se tietää, että saa nuuskuttaa. Alussa tuntui, ettei siitä tule mitään, mutta sitten homma alkoi sujumaan. Toistoa, toistoa, toistoa. Ensin kannattaa ehdollistaa koira siihen namisarjaan kävelyllä ilman toisten koirien läsnäoloa. Kun koira tietää, että nameja tulee monta peräkkäin, se säilyttää kontaktin kauemmin.

Vetävien koirien omistajilla on yleensä hihna pitkällä ja koira tohottaa edellä. Koira oppii nopeammin, jos sen pitää vierellä niin, että remmin lenkki on vastakkaisessa kädessä ja koiran puoleisella kädellä pidellään siitä jostain hihnan keskeltä niin, että koiran pystyy stoppaamaan heti kun se yrittää mennä edelle.

Jotkut koirat eivät opi ikinä :rolleyes:
Meillä oli sellainen koira, toki virheitä me tehtiin sen kanssa muutenkin paljon. Mutta joka kerta lenkille lähtiessä ekat 15-30 minuuttia meni siihen, että koira repi omat voimansa ihan pois, sitten vasta alkoi remmissä kävely sujua vetämättä. Sillä oli aina kaulassa karvat kuluneet pois. Vedonestovaljaatkin oli yksi hailee, se veti niistä huolimatta. Kuonopannan kanssa kuljettiin niin, että koira viuhtoi etutassuilla joka askeleella pantaa pois kuonolta.
Suunnan vaihtaminen oli yksi hailee, se veti joka ikiseen suuntaan ja vaikka kuinka riuhtoi ja kielsi, niin se veti.

Mulla myös yksi tosi luupää (kodin vaihtaja, ei ennen meille tuloa ollut koskaan ollut remmissä). Ja teen ton suunnan vaihtamisen niin että nopeasti muutan suuntaa ja kaks kolme ripeää askelta uuteen suuntaan ja taas nopee vaihto, niin kauan parin askeleen jälkeen nopeita vaihtoja, että ei enää vedä. Se parin kolmen askeleen väli on niin lyhyt ettei koira ehdi edelle siinä kunnes suunta taas vaihtuu, noin oon saanu meilläkin hiffaamaan jutun juonen.

• Tykkää
Reactions: feger
Ei missään nimessä mitään istuttamisia. Koiran huomio muualle ja käskyn alle. Yhteistyön täytyy olla ensin kunnossa rauhallisessa ympäristössä, ja siitä sitten pikkuhiljaa lisätään häiriötekijöitä. Sun pitää myös oppia lukemaan koiraa. Kiinnittää huomio itseesi heti pienemmästäkin herpaantumisen merkistä. Jo ennen kuin korvat nousee ja veto alkaa. Tän oppii vaan harjoittelemalla.

Juu, en minä sitä yleensä istutakaan, vaan olen siis sitäkin kokeillut. Yleensä vaan kiristän tahtia kun huomaan toisen koiran ja käsken kulkea vierellä (tämä käsky siis meillä toimii silloin kun ei ole niitä muita koiria lähellä) ja koitan ottaa katsekontaktia jne. Mutta kun toinen koira tulee tarpeeksi lähelle, ja varsinkin pienemmät koirat jotka tapaavat usein haukkua, meidän koiralla herpaantuu ihan täysin kontakti minuun (jos sellainen koira tulee vastaan, joka ei noteeraa meidän koiraa, on ohituskin huomattavsti helpompi). Lenkkeilee siis muuten hienosti, mutta toi ohitus... Eli mitä siihen voisin vielä kokeilla?

Yhteistyössä