Miten koira opetetaan olemaan omalla pihalla, eikä lähteä haahuilemaan naapurin tonteille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaaaarggggh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaaaaarggggh

Vieras
Ihan kateellinen olen niille, joiden koira on kiltisti omalla pihalla. Tuossa meidän koirassa piti olla potentiaalia, eikä todellakaan ole edes luvan kanssa poistunut pihalta ilman hihnaa.
Nyt kun tuo on kasvanut vähän isommaksi, niin ei enää pysyttele tuossa, vaikka ollaan hartaasti oltu omalla pihalla ja kutsuttiin reuna-alueilta namejen kannustuksella pois. :(

Ja toinen asia, miten opettaa olemaan rähjäämättä toisille koirille?

Tänään kävi pennun kanssa läheltäpiti tilanne, kun ohi sattui menemään suuri koira ja meidän pennulta katosi kuuloaisti välittömästi kun toisen koiran bongasi, ei totellut luokse kutsua, eikä ei-sanaa.. Ei ehtinyt koskea toiseen koiraan, kerkesin jotenkin nappaamaan sen kiinni ennen sitä, mutta koira poistui piha-alueelta tuohon yleiselle tielle rähjäämään.

:( :(

Olen epäonnistuja! Tuon koiran piti olla reviiriuskollinen, eli pysyä sille osoitettujen rajojen sisäpuolella, ihan sama mitä ulkopuolella tapahtuisi.

Hihnassa se ei sentään revi, mutta poukkoilee sinne tänne ja kompuroin koiraan jatkuvasti.

Aina vaan saa kuulla saarnaa, mitä olen tehnyt väärin, mutta kukaan ei vinkkaa miten pitäisi sitten oikein tehdä.

Minkä ikäinen koira teillä on?

Meillä oli vähän samanlainen juttu tuon hurtan kanssa. Eli ihan pentuna pysyi hyvin pihalla ja sitten jossain vaiheessa tuli vaihe että juoksentelikin naapurin pihalle ja ties minne.
Silloin tehtiin vaan niin että oli pitkässä liinassa ja ainakun meinasi karata niin liinasta kiinni ja estettiin lähtemästä mihinkään.
Nyt kun on pari vuotias niin pysyy pihalla ja tulee kutsuttaessa pois jos meinaa haahuilla kielletyille paikoille.

Kun koiralla on tarpeeksi tekemistä eikä liikaa energiaa ja se kulkee hihnassa kiskomatta sekä kunnioittaa omistajaansa ja luottaa häneen, poistuvat monet ongelmat. (:

Omat koirani ajokoira-pystykorva, laika ja ajokoira-pystykorvan pentu pysyvät omassa pihassa, mutta toi murkkuikään tullut laika kyllä kokeilee rajojaan välillä, silloin se kutsutaan luokse, eikä se vielä kertaakaan ole karannut.
Hihnassa ei moikkailla toisia koiria, hihnassa ei poukkoilla.
Mun ei-niinkään reviiriuskollinen koirakin pysyy pihassa. ;) Eli se on suhteesta kiinni.
Uskallatko tarkemmin kertoa rodun ja iän? :)

Koiran rotu ja ikä? Mille rodulle tuollainen "pihallapysymistakuu" on annettu? Mä en edes yritä opettaa koiralle aitaamattoman alueen rajoja, koska riskejä on liikaa. En koskaan luottaisi eläimeen tai ohikulkijoihin tarpeeksi, jotta voisin rennosti pistäytyä sisällä ja jättää koiran yksin.

Mitä tulee ohikulkevien koirien hätyyttelyyn tulee, niin oli huono juttu, että niin pääsi käymään edes kerran. Nyt koira saattoi saada hommasta sellaiset adrenaliinikiksit, että se haluaa kokea fiiliksen yhä uudelleen. Sinuna tekisin nyt niin, että olisin pihalla koiran kanssa ja varmistaisin aina, että näen ohittajat ennen koiraa. Ottaisin kontaktin koiraan ja näyttäisin, kuinka ohittajiin pitää reagoida, eli mahd. vähäeleisesti. Itse vetäisin liudan rauhoittavia signaaleja perään, jotta koira oppii, ettei toisen koiran näkeminen todellakaan ole mikään illan kohokohta, jolle huudetaan pihalla kitapurjeet lepattaen. Toistoja ja toistoja ihan reippaasti, niin ehkä se siitä.

palma ilmaisikin asian hyvin. Lisäksi tuohon voisi sanoa että kannattaa tarkastella suhdetta koiraansa; kokeeko se että sinä päätät asioista ja huolehdit koiran opastamisesta ja johtamisesta vai luuleeko että sen on suojeltava pihaa ja sinua ja että sillä on oikeus lähteä huitelemaan. Rodun haluaisin tietää siksi, että tietyntyyppisille, ei niin kovin itsenäisille koirille voi auttaa että lähdet pois päin koirasta sen 'karatessa' ja palkkaat kun se tulee luokse. :)

Yhteistyössä