Miten kohdella lasta, joka ei innostu mistään (pph kysyy)?

• Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti
pph
Kyseessä 4v. poika joka ollut hoidossa puolisen vuotta. Sisällä ei osaa leikkiä toisten kanssa. Istuu ja hypistelee jotain lelua. Tai kaivelee varpaitaan tai korvaansa... Antaa joka asiassa periksi ja hoitajan on siis koko ajan varmistettava, että lapsi "ei jää muiden jalkoihin". Kiltti poika siis kyseessä. Ei innostu mistään rakentelusta. Ei jaksa pelata lautapelejä. Ulkona on vähän aktiivisempi, mutta liikkeiltään kömpelö.

Minua vaivaa kovasti se, että lapsi ei tunnu innostuvan mistään leikistä ja vaikuttaa tyytymättömältä. Itselläni ei aika oikein riittäisi istumaan koko ajan leikkihuoneen lattialla ja innostaa poikaa leikkimään. Kun minä olen paikalla niin kantaa minulle leluja ja selittää innoissaan. Ilmeisesti tarvitsisi paljon tukea leikkiinsä. Ryhmän muut lapset ovat aika pieniä, mutta pojalle olisi kyllä kaverina lähes samanikäinen tyttö, joka on innokas ja puuhakas ja keksii itse paljon tekemistä.

Äidille olen asiasta puhunut ja kotona ilmeisesti tilanne vähän sama. Äiti siis "joutuu" leikkimään lapsen kanssa iltaisin ja joskus innostuu leikkiin isoveljensä (koululainen) kanssa.

Miten rohkaista ja innostaa tyytymätöntä lasta? Kaikki neuvot kullanarvoisia :)

vieras
Kumma tilanne. Meillä juuri toisinpäin, että pienempi lapsi keksii itse leikit, kun on niihin isommalta mallin nähnyt ja ei ole ollut aikaa pienempää palvella valmiiksi tai leikittää.

Jospa pojalla vain miettiliäs luonne, miettii mieluummin omiaan. Onko hänen pakko olla aktiivinen? tykkäisikö piirrellä tai täyttää puuhakirjoja?

Kuulostat muuten mahtavalta hoitajalta. Moni olisi tyytyväinen, kun 4v kaivelisi varpaitaan, niin ei olisi hänestä vaivaa, ei sotkisi paikkoja, ja jäisi aikaa pienemmille.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kumma tilanne. Meillä juuri toisinpäin, että pienempi lapsi keksii itse leikit, kun on niihin isommalta mallin nähnyt ja ei ole ollut aikaa pienempää palvella valmiiksi tai leikittää.

Jospa pojalla vain miettiliäs luonne, miettii mieluummin omiaan. Onko hänen pakko olla aktiivinen? tykkäisikö piirrellä tai täyttää puuhakirjoja?

Kuulostat muuten mahtavalta hoitajalta. Moni olisi tyytyväinen, kun 4v kaivelisi varpaitaan, niin ei olisi hänestä vaivaa, ei sotkisi paikkoja, ja jäisi aikaa pienemmille.
siis kun yleensä opettajat ja lastentarhanopettajat ja kaikki näkevät hiljaiset ja kiltit "helppoina" ja vain ääntä pitävät itsepäiset oman edun tavoittelijat ovat "vaikeita"

vaikka oikeasti, jos hiljaista haluaa auttaa, työmäärä on isompi näissä hiljaisissa...

Mitäs jos tekisit "lastenviikon", jolloin olisi esim. lelupäivä, jolloin jokainen toisi oman lelunsa ja sitten niillä yhdessä leikittäisiin. Olisi lasten omat leikit, jolloin jokainen saisi vuorollaan toivoa ja ohjata taitojensa mukaan leikkiä, toiveruoka viikko jne.
Ja siis oikein hehkuttaisit että nyt on xx:n toivomaa leikkiä, xx:n toiveruokaa jne.

Sadutus voisi myös toimia innostajana tai sormi- ja käsinuket..

Yhteistyössä